اکتشاف و ماشین آلات

انتشار هشتاد و نهمین ماهنامه علوم زمین و معدن

انتشار هشتاد و نهمین ماهنامه علوم زمین و معدن
پایگاه خبری معدن نیوز - هشتاد و نهمین ماهنامه علوم زمین و معدن با پرونده‌ای ویژه درباره هشدار سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور مبنى بر افزایش وسعت و میزان مناطق در حال فرونشست در دشت‌هاى کشور منتشر شد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز - هشتاد و نهمین ماهنامه علوم زمین و معدن با پرونده‌ای ویژه درباره هشدار سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور مبنى بر افزایش وسعت و میزان مناطق در حال فرونشست در دشت‌هاى کشور منتشر شد.
به گزارش معدن نیوز؛ بررسى افزایش وسعت و میزان مناطق در حال فرونشست در دشت‌هاى کشور پرونده اصلی شماره 89 شهریور ماه 92 علوم زمین و معدن را تشکیل مى‌دهد که عکس جلد این شماره از مجله نیز به آن اختصاص یافته است.
در مطلب اصلى این پرونده، مهندس محمدجواد بلورچى، مدیرکل دفتر بررسى مخاطرات سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور، در گفت‌وگویى ویژه درباره افزایش وسعت و میزان مناطق در حال فرونشست در دشت‌هاى کشور هشدار مى‌دهد و مردم و مسوولان را به تعمق بیشتر در این زمینه و یافتن راهکار مناسب به منظور حل این معضل فرا‌ مى‌خواند. یکى دیگر از مهم‌ترین مطالب مندرج در این شماره خبرى پیرامون فعالیت 12 معدن بزرگ در رتبه جهانى در کشور است که بهروز برنا معاون اکتشاف این سازمان ضمن بررسى وضعیت اکتشاف کشور و دستاوردهاى سازمان متبوع خود در بخش اکتشاف از فعالیت 12 معدن بزرگ در رتبه جهانى بر اساس شاخصه‌هاى موجود خبر داده است.
اخبار دیگرى پیرامون احداث بزرگترین پارک موزه علوم‌زمین ایران در پارک پردیسان به منظور آشنایى عموم جامعه با علوم‌زمین‌ و حفظ مواهب طبیعى و محیط‌‌زیست  به نقل از بهرام صادقى مدیر موزه سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور و خبر دیگرى مبنى بر پهنه‌بندی بلوک‌های معدنی استان کردستان که مهدى مرادى مدیر مرکز زمین‌شناسى و اکتشافات‌معدنى منطقه کردستان و سرپرست امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت این استان اعلام کرده نیز پیش‌روى خوانندگان این نشریه قرار گرفته است.
در بخش ژئوتوریسم این شماره علوم زمین و معدن، نازنین بدری کارشناس گروه میراث زمین‌شناختی‌ سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در مطلبى با نام شاهکار حاصل از عملکرد فرسایش در زنجان به معرفى پتانسیل ژئوتوریسمى شهرستان ماه‌نشان واقع در استان زنجان و روستای انگوران از توابع ماه‌نشان با ساختارهای حاصل از فرسایش پرداخته و بخشی از زیبایی‌ها و دیدنی‌های این منطقه را برای مخاطبان خود به تصویر کشیده است.
علاقه‌مندان مى‌توانند مصاحبه  با دکتر جمشید افتخارنژاد به عنوان یکى از بنیانگذاران سازمان زمین‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور همراه با بررسى فعالیت‌هاى علمى و تحقیقاتى این پیشکسوت زمین‌شناسى کشور، علت علاقه و گرایش ایشان به طبیعت و تحصیل در رشته زمین‌شناسى و معدن،  تعاریف وى از مطالعات زمین‌شناسى قدیم و جدید و دلائل توجه به علم زمین‌شناسى را در بخش گفت‌وگو مطالعه کنند.
یکى دیگر از بخش‌هاى جذاب این شماره علوم زمین و معدن، مقاله‌اى در بخش کواترنرى تغییرات بافتی (رسوبی) در حوضه‌های رودخانه‌ای با مطالعه موردی آبریز سدشهریار میانه با تاکید بر زیرحوضه‌های قزل اوزن و زنجان چای را بررسى کرده است.  
هشتاد و نهمین ماهنامه علوم زمین و معدن در یادداشت علمى خود میانبارهاى سیال در رسوبات چشمه‌هاى آب گرم و سرد مریخ را مورد مطالعه قرار داده و نسل کنونی ماهواره‌های تجاری تصویربرداری، خواندنى‌هاى علوم‌زمین و کوتاه از همه جا، بررسى سرب و آب در بخش هیدروژئوشیمی، معرفى پایگاه داده‌هاى زمین‌شناختى زمینلرزه‌ها و ژئودینامیک پوسته ایران زمین نیز از دیگر بخش‌هاى این نشریه است.
گفتنى‌ست، تا کنون 88 شماره پى در پى ماهنامه علوم زمین و معدن با بخش‌هاى مختلف و کاربردى در 48 صفحه تمام رنگى همراه با نسخه انگلیسى به صاحب امتیازی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و مدیر مسوولى رضا جدیدى، دبیرى تحریریه الهام معینی جزنی منتشر شده است.
مدیریت اجرایى این نشریه را نازیلا احمدى هدایت مى‌کند و مرضیه کاظمى سرویس مصاحبه و خبر، مریم‌السادات میرآفتاب عکاسى خبرى، نازنین بدرى سرویس انگلیسى، منانه حامى‌مطلق و سیروس امینى ترجمه، شیرین جعفرى اشتراکات، مستانه حق‌نظر لیسه‌رودى ویراستار ادبى-انگلیسى و دکتر سیدعلى آقانباتى مشاوره علمى را به عهده دارند و محسن مظفرى‌افشار، حنانه حامى‌مطلق، علیرضا امرى‌کاظمى، محسن بخشى و بهارک وحدتى نیز اعضاى تحریریه ماهنامه علوم‌زمین و معدن را تشکیل مى‌دهند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد