اخبار استان ها

صادرات ماده معدنی سلستین سکوی پرواز کهگیلویه و بویراحمد

صادرات ماده معدنی سلستین سکوی پرواز کهگیلویه و بویراحمد
پایگاه خبری معدن نیوز - از سرگیری صادرات ماده مهم معدنی سلستین در کهگیلویه و بویراحمد نوید روزهای امیدبخشی را در اقتصاد، تولید و اشتغال این استان می‌دهد که امید است همت مسئولان، هماهنگی و همکاری بین‌بخشی و تداوم تلاش‌ها در این زمینه مستمر باشد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز - از سرگیری صادرات ماده مهم معدنی سلستین در کهگیلویه و بویراحمد نوید روزهای امیدبخشی را در اقتصاد، تولید و اشتغال این استان می‌دهد که امید است همت مسئولان، هماهنگی و همکاری بین‌بخشی و تداوم تلاش‌ها در این زمینه مستمر باشد.
به گزارش معدن نیوز؛ در حالی از منابع عظیم زیرزمینی و روزمینی برخوردار است که متأسفانه تاکنون آنگونه که در حق مردم این استان است، به دلایل موجه و غیرموجه از آن‌ها بهره‌برداری نشده است.
در این میان صادرات در این استان که به مثابه طفلی نوپا است، این روزها گام‌های بلندی بر می‌دارد و اگر چه هم در تعدد کالاهای صادراتی و هم در میزان صادرات، هنوز جای کار بسیار داریم ولی نشانه‌‌هایی از امید و پیشرفت در این حوزه وجود دارد.
در 6 ماه نخست سال میزان صادرات کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ ریالی 85 درصد و به لحاظ وزنی بیش از 390 درصد رشد داشته است که بسیار امیدوارکننده است.
در 6 ماه نخست سال جاری هشت هزار و 898 هزار تن کالای صادراتی از کهگیلویه و بویراحمد به مقصد کشورهای خارجی بارگیری شد تا کامیون صادرات این استان کوچک ولی مستعد نیز در میان غول‌های صادراتی کشور و دنیا خودی نشان دهد.

* کشور چین مقصد بارهای سلیستن کهگیلویه و بویراحمد

مسئولان سازمان صنعت و معدن در یک قدم رو به جلوی دیگر، صادرات ماده معدنی سیلیس را به مقصد کشور چین استارت زدند تا این ماده مهم نیز در لیست کالاهای صادراتی کهگیلویه و بویراحمد قرار گیرد.
داریوش دیودیده، رئیس سازمان صنعت و معدن استان کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه با اشاره به رشد خوب صادرات استان کهگیلویه و بویراحمد در سال جاری، اظهار کرد: صادرات کالا از این استان در 6 ماهه اول سال 92 چیزی در حدود سه میلیون و 208 هزار دلار ارزش ارزی داشته است.
وی با بیان اینکه صادرات این استان بیشتر در زمینه سیمان، پودر، عصاره شیرین‌بیان و دوغ است، تصریح کرد: این محصولات صادراتی به کشورهایی نظیر آلمان، عراق و آفریقای جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر شده است.

* صادرات 2 هزار تن ماده معدنی سلستین بعد از وقفه‌ای سه ساله

رئیس سازمان صنعت و معدن استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: صادرات سلستین بعد از یک وقفه سه ساله، مجددا" در این استان به کشور چین صادر می‌شود که می‌توان از آن به عنوان یک قدم رو به جلو در مسیر صادراتی کهگیلویه و بویراحمد یاد کرد.
دیودیده گفت: کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های زیادی در حوزه معدن دارد ولی متأسفانه تاکنون سرمایه‌گذاری کلانی برای استخراج و بهره‌برداری از این معادن صورت نگرفته است.
وی با اشاره به جنبه‌های مثبت بهره‌برداری از معادن این استان، تصریح کرد: استخراج معادن نه تنها به درامدهای ارزی کشور و اشتغال ملی کمک می‌کند بلکه زمینه تولید محصولاتی و فراورده‌هایی با ارزش افزوده بیشتر را نیز فراهم می‌کند.
رئیس سازمان صنعت و معدن استان کهگیلویه و بویراحمد، میزان صادرات ماده معدنی سلستین را 2 هزار تن اعلام کرد و گفت: ‌این میزان سلستین از معدن بابا محمد گچساران و قبر قیصر بهمئی به مقصد چین بارگیری شده است.

* 86 معدن فعال در کهگیلویه و بویراحمد

یوسف تازش، سخنگوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در این زمینه معدن و توجه به منابع معدنی در این استان را پنجره‌ای رو به اشتغال، تولید و درآمد می‌داند و می‌گوید: در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال حاضر 86 معدن فعال و در حال تجهیز وجود دارد که می‌توانند نقش مهمی در توسعه اقتصادی این استان ایفا کنند.
تازش ادامه داد: مهم‌ترین مواد معدنی صادراتی این استان، فسفات، سلستین، مس و نیترات پتاسیم است.
وی بیان کرد: صادرات مواد معدنی نیازمند تدوین استراتژی درازمدت و کوتاه مدت است که ماشین‌الات، راهکارهای افزایش بهره‌وری، تأثیرات نرخ ارز و زیرساخت‌ها در آن نقش بسزایی دارند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد