آلومینیوم و مس

برنامه ریزی برای فرآوری مس در استان سیستان و بلوچستان

برنامه ریزی برای فرآوری مس در استان سیستان و بلوچستان
پایگاه خبری معدن نیوز - معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان از برنامه ریزی برای احداث کارخانه فرآوری و لیچینگ مس در این استان خبر داد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز - معاون معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان از برنامه ریزی برای احداث کارخانه فرآوری و لیچینگ مس در این استان خبر داد.

به گزارش معدن نیوز؛ داود شهرکی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان دارای مزیت‌های خوب معدنی است اظهار کرد: ذخایر معدنی این استان شامل کانسارهای خوب مس، کرومیت، منیزیت، آهن، تیتانیوم طلا، آنتیموان است.
وی افزود: در بحث سنگ های تزیینی و خاکهای صنعتی نیز استان سیستان و بلوچستان دارای گرانیت، مرمر، مرمریت، کائولن و بنتونیت است.
وی با اذعان به برخی عقب ماندگی های استان سیستان وبلوچستان در امر اکتشاف در مقایسه با سایر استانها به دلیل شرایط حاکم بر آن گفت: به دلیل فراهم بودن موقعیت های اکتشافی در استانهای دیگر طی سالهای اخیر، برخی شرکت ها به ویژه شرکتهای دولتی بیشتر انرژی و توان خود را در آن استانها گذاشته اند و بکر بودن استان سیستان و بلوچستان اخیرا، شرکت ها را به سمت این استان هدایت کرد. از سوی دیگر موقعیت هایی که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مهیا کرده منجر به شناسایی پتانسیل های خوبی در سطح استان شده است.
وی خاطرنشان کرد: قابلیت عمده استان معدن و صنایع معدنی است و در حال حاضر فضا جهت سرمایه گذاری در بخش معدن استان مناسب و مهیا است و ما از حضور سرمایه گذاران در بخش صنایع فرآوری استقبال می کنیم.
علاوه براین در بحث اکتشاف نیز این فرصت به وجود خواهد آمد که پس از اطلاع رسانی سازمان و آگهی فراخوان ثبت محدوده های معدنی که امید می رود به زودی انجام شود در فعالیت های اکتشافی سرمایه گذاری ها انجام شود.
معاون معدنی استان سیستان و بلوچستان در ادامه گفت: قدم های خوبی در استان در زمینه فرآوری برداشته شده است مانند کارخانه مس ، کارخانه فرآوری آنتیموان که در مقیاس پایلوت مطالعات آن توسط سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی انجام شده و مقدمات احداث آن در استان در حال فراهم شدن است.
وی افزود: همچنین بحث طلا و کارخانه ای که مقدمات اجرای آن انجام شده و نیز احداث واحدهای لیچینگ مس و بحث هایی از قبیل فرآوری کروم، منیزیت و منگنز نیز در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قرار دارد.علاوه براین ، در تلاش هستیم تا سرمایه گذاری هایی در سنگ آهن و فولاد نیز در استان داشته باشیم که گفتنی است تاکنون در این زمینه برای فرآوری با آهن های پلاسری در سطح استان قدم های خوبی برداشته شده است و بخش قابل توجهی از معدنکاران در این حوزه مشغول به فعالیت هستند و پیش بینی می شود، بیش از 30 واحد فرآوری آهن پلاسری در بخش ایرانشهر راه اندازی شود.
شهرکی به مشکلات موجود بر سر راه معدن و صنایع معدنی نیز اشاره کرد و افزود: به دلیل پراکندگی معادن به سبب گستردگی استان با مشکلاتی نیز مواجه هستیم برای مثال فواصل طولانی راه های معدنی و هزینه هایی که این موضوع برای معدنکار ایجاد می کند، مشکلات دسترسی به برق و امکانات رفاهی از جمله مشکلاتی است که بر سر راه معدن و صنایع معدنی قرار دارد. اما می توان امیدوار بود که با رونق فعالیت های معدنی و افزایش توان بخش دولتی و نیز خصوصی ها ، بخشی از این موانع رفع شود.
وی گفت: در تدوین استراتژی توسعه استان،معدن و صنایع معدنی به عنوان اولویت سرمایه گذاری استان معرفی شده است.
لازم به ذکر است؛ هم اکنون معدن مس چهل کوره در استان سیستان و بلوچستان بازگشایی شده و در حال استخراج است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد