معدن

ذخایر معدنی 55 میلیارد تن: کمتر از 20 درصد مواد معدنی استخراج می‌شود

ایران دارای ۵۵ میلیارد تن ذخیره معدنی است‌

ایران دارای ۵۵ میلیارد تن ذخیره معدنی است‌
پایگاه خبری معدن نیوز-تاکنون ۶۸ ماده معدنی در کشور شناخته شده است که تنها از ۲۰ نوع آن استفاده شده و روی حدود ۴۸ ماده معدنی هنوز هیچ فعالیتی انجام نشده است‌.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-تاکنون 68 ماده معدنی در کشور شناخته شده است که تنها از 20 نوع آن استفاده شده و روی حدود 48 ماده معدنی هنوز هیچ فعالیتی انجام نشده است‌.
به گزارش معدن نیوز سهم مواد فرآوری شده در تولید ناخالص ملی سایر کشورها
خرمی‌‌شاد، معاون برنامه‌ریزی و توسعه ایمیدرو در جریان بازدید خبرنگاران از مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی ایران تصریح کرد: در ایران ذخایر قابل توجهی از طلا وجود دارد ولی اسم ایران در بین کشورهای دارای معدن طلا در جهان مطرح نیست‌‌.

وی فرآوری فعالیت‌های معدنی را عاملی برای استقبال سرمایه‌گذاران عنوان کرد و افزود: مواد معدنی خام در آمریکا حدود 64 میلیارد دلار سهم در تولید ناخالص ملی این کشور دارد و سهم مواد فرآوری شده در این کشور به 14 هزار میلیارد دلار می‌رسد‌‌.

خرمی‌شاد تاکید کرد: ما نیز باید از خام‌فروشی به سمت تولید مواد معدنی با ارزش‌افزوده بالا حرکت کنیم‌‌.

به گفته وی، سیاست ایمیدرو تمرکز روی کالاهای با فرآوری متوسط و بالاست‌‌.

درخواست تعویق 3 ساله دریافت عوارض صادرات سنگ‌آهن

همچنین رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن تعویق سه ساله در دریافت عوارض صادرات سنگ‌آهن را خواستار شد‌‌.

مهرداد اکبریان در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز تحقیقات و فرآوری مواد معدنی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در حال حاضر بخش دریافت عوارض از صادرات سنگ‌آهن مطرح است ولی با توجه به اینکه کارخانه‌های فرآوری سنگ‌آهن به اندازه نیاز در کشور ایجاد نشده است، از دولت خواستیم دریافت این عوارض را به تعویق بیندازد‌‌.

وی ادامه داد: در حال حاضر 60 درصد سنگ‌آهن تولیدی در کشور در داخل مصرف شده و 40درصد آن صادر می‌شود‌‌.

اکبریان ادامه داد: در صورت دریافت عوارض صادرات از معدنکاران، دولت باید هزینه‌های وارده به بخش معدن را کاهش دهد تا امکان ادامه فعالیت برای معادن کشور وجود داشته باشد زیرا در غیر این صورت ممکن است معادن کوچک سنگ‌آهن تعطیل شوند‌‌. وی میزان صادرات سنگ‌آهن از ایران را حدود 21 میلیون تن اعلام کرد و گفت: ‌برای حمایت از معادن سنگ‌آهن دولت یا نباید عوارضی برای صادرات وضع کند یا اینکه یک فرصت سه ساله به بخش‌خصوصی برای ایجاد کارخانه‌های فرآوری بدهد‌‌.

استخراج 64 میلیون تن سنگ‌آهن در سال 91

در عین حال رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از استخراج 64 میلیون تن سنگ‌آهن در سال 91 خبر داد و گفت: میزان تولید کنستانتره کشور در این سال 22 میلیون تن بوده که 5/18 میلیون تن آن فرآوری شده است‌.

حسین عسگرزاده در حاشیه بازدید خبرنگاران از مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی، گفت: در کشور ذخایر متنوع معدنی وجود دارد که نبود واحدهای مرتبط با آن منجر به طراحی مرکز فرآوری مواد معدنی شده است این در شرایطی است که آنالیز نمونه‌های معدنی و زیست‌محیطی و زیرمطالعات آزمایشگاهی روی فرآوری مواد معدنی از جمله وظایف این مرکز است‌. رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی افزود: مشابه این مرکز در استرالیا و آفریقای مرکزی وجود دارد و هم‌اکنون پروژه سنگ‌آهن و تولید شمش آنتیموآن نیز در آزمایشگاه این مرکز در حال بررسی است‌.

وی از انعقاد قرارداد جدیدی میان این مرکز با ایمیدرو خبر داد و تشریح کرد: تمامی تست‌های مرتبط با حفاری‌های کشور از این پس در این مرکز انجام خواهد شد‌.

عسگرزاده در ادامه از برنامه‌های توسعه‌ای این مرکز خبر داد و ادامه داد: نمایندگی‌های این مرکز تحقیقاتی در سراسر کشور فعال خواهد شد و هم‌اکنون نیز برخی استان‌ها در این زمینه اقدام کرده‌اند، ضمن اینکه بحث بازاریابی منطقه‌ای نیز در دستور کار قرار دارد تا بتوان با هماهنگی ایمیدرو در کشورهای همسایه و منطقه مشغول به فعالیت شویم‌. وی ادامه داد: تلاش داریم تا در کشورهای عضو اکو و G8 نیز نمایندگانی را برای انجام تحقیقات و فرآوری مواد معدنی فعال کنیم‌.

عسگرزاده در ادامه با اشاره به نبود واحد‌های کنسانتره افزود: بخش عمده‌ای از سنگ‌آهن بدون ارزش افزوده از کشور خارج می‌شود به نحوی که در سال 91، 64 میلیون تن سنگ‌آهن استخراج شد که 52 میلیون تن آن از طریق ایمیدرو و 12 میلیون تن آن توسط بخش‌خصوصی استخراج شده است‌. وی ادامه داد: میزان تولید کنسانتره کشور 22 میلیون تن بوده که تنها 5/18 میلیون تن آن تبدیل به ماده فرآوری شده است‌.

به گفته رییس مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران، نیاز به 64 میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن وجود دارد که اگر بخواهیم برای این موضوع برنامه‌ریزی کنیم، نیاز به 150 میلیون تن استخراج سنگ‌آهن از معادن داریم ضمن اینکه سنگ‌آهن پرعیار نیز در کشور وجود ندارد بنابراین احتیاج به پرعیارسازی سنگ‌آهن داریم‌.

در انتهای این بازدید نخستین تفاهمنامه همکاری میان مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران (وابسته به ایمیدرو) و انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن به امضا رسید‌.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد