فولاد و آهن

پیشرفت ۵۲ درصدی طرحهای‌ توسعه ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته‌ (سبا)

پیشرفت ۵۲ درصدی طرحهای‌ توسعه ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته‌ (سبا)
پایگاه خبری معدن نیوز-پیشرفت اجرای طرح‌ توسعه در ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا به ۵۲ درصد رسید تا در این راستا علاوه بر بومی‌سازی بیش از ۸۵ درصد تجهیزات موردنیاز اجرای طرح‌های توسعه در این ناحیه و اشتغال‌زایی برای جوانان این مرزو بوم، از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری و در نهایت گام بلند دیگری برای افزایش توانمندیهای کشور در عرصه صنعت فولاد برداشته شد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-پیشرفت اجرای طرح‌ توسعه در ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا به 52 درصد رسید تا در این راستا علاوه بر بومی‌سازی بیش از 85 درصد تجهیزات موردنیاز اجرای طرح‌های توسعه در این ناحیه و اشتغال‌زایی برای جوانان این مرزو بوم، از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری و در نهایت گام بلند دیگری برای افزایش توانمندیهای کشور در عرصه صنعت فولاد برداشته شد.
به گزارش معدن نیوز این خبر را احمدرضا معظم هماهنگ کننده پیمانکاران طرح و توسعه ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا داد و هدف از اجرای این طرح‌ها در ناحیه سبا را افزایش ظرفیت تولید ورق گرم نورد شده از 700 هزارتن به حداقل یک میلیون و 600 هزارتن در سال و تولید 1.7 میلیون تن فولاد مذاب ذکر کرد.
وی در ادامه گفت: پروژه تکمیل وافزایش ظرفیت فولادسازی ونورد پیوسته سبا از سال 90 مشتمل بر ساخت و نصب کلیه عملیات مخازن جدید ذخیره واحد DRI، کوره های EAF2 و LF2، ماشین ریخته گری 2، کوره تونلی و شاتل 2 و ارتقاء خط نورد با جایگزینی و مدرن سازی سیستم اتوماسیون و اضافه کردن قفسه هفتم و دان کویلر 2 و بخشهای جانبی و کلیه عملیات زیربنایی شامل مدرن‌سازی و بازسازی پلنت موجود، جرثقیل های سقفی و بالابرها، تامین ترانس های کوره های EAF2و LF2، اتوماسیون سطح 3 و4، ماشین سنگ شماره 3 غلطک های نورد، خط بازرسی نورد، شبکه توزیع برق و سیالات، گاز طبیعی، آب، سیستمهای هیدرولیک، سیستم های روغن کاری، هوای فشرده اضطراری سایر گازهای صنعتی به همراه کلیه مواد و مصالح جانبی و سیستم های ارتباطی موردنیاز تعریف و در دست اجرا قرار گرفت.
ایشان افزود: این پروژه با سرمایه گذاری شرکت فولاد مبارکه و اجرای پروژه بصورتEPC در حال اجرا بوده و تاکنون در کل دارای پیشرفت 52 درصدی (پیشرفت در بخش مهندسی 84 درصد)، در بخش تهیه و تدارک 55 درصد و در بخش اجرا 32.27 درصد) می‌باشد.
هماهنگ کننده پیمانکاران طرح و توسعه ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا با بیان اینکه براساس پیش بینی انجام شده بهره‌برداری از این پروژه در زمستان سال 93 محقق خواهد شد، افزود: سایر تجهیزات این پروژه نیز سفارش گذاری شده است و تا پایان بهار 93 به سایت حمل خواهد شد.
احمدرضا معظم درخصوص پیشرفت این پروژه در قسمتهای مختلف گفت: در بخش فولادسازی به 60.73 درصد، ریخته گری به 51.81 درصد، کوره تونلی و نورد 45.22 درصد و در بخش آبرسانی و سیستمهای جانبی به پیشرفت 47.41 درصدی رسیده‌ایم.
وی وزن کلی ساخت تجهیزات و اسکلت فلزی این پروژه را حدود 25 هزارتن اعلام کرد و با تاکید بر این مطلب که بیش از 85 درصد این تجهیزات ساخت داخل می‌باشد‌ تصریح کرد: کلیه تجهیزات ساخت داخل سفارش گذاری شده است و در حال ساخت درکارگاههای مختلف در سطح استان و یا کشور می باشد و تاکنون 7600 تن از اسکلت فلزی و تجهیزات به سایت حمل شده است.
ایشان در ادامه از پیشرفت 75 درصدی عملیات سیویل در این پروژه خبر داد و افزود: در این پروژه تاکنون 40000 مترمکعب بتن ریزی انجام شده است و پیش بینی می شود تا پایان پروژه این حجم به 60000 مترمکعب برسد، در مجموع 5500 مترمربع انواع ساختمان صنعتی در حال اجرا می باشد ضمن اینکه از مجموع 8500 تن اسکلت فلزی پروژه حدود 4300 تن آن نصب شده است.
هماهنگ کننده پیمانکاران طرح و توسعه ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا خاطرنشان کرد: در طول اجرای این پروژه، واحدهای مختلف بهره‌برداری سبا کمک شایانی در پیشبرد پروژه و بومی سازی تجهیزات داشته اند و با قرار دادن  دانش و تجربیات خود در بهره‌برداری و ارتقاء طرح و بهبود هرچه بهتر ساخت را موجب شده‌اندکه از همکاران عزیز و سایر معاونت هایی که در اجرای این پروژه همکاری نمودند صمیمانه قدردانی و تشکر می‌نماییم.
ایشان در خاتمه متذکر شد: پیش از این پروژه های احیا مستقیم و اکسیژن سبا که وظیفه تغذیه آهن اسفنجی و اکسیژن به خط موجود و طرح توسعه واحد سبا را دارند اجرا و به بهره برداری رسیده است.
 



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد