فولاد و آهن

حضور شرکت فولاد مبارکه اصفهان در چهارمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران

حضور شرکت فولاد مبارکه اصفهان در چهارمین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران
پایگاه خبری معدن نیوز-چهارمین همایش چشم اندازصنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار در تاریخهای ۲۹ و۳۰ بهمن ماه در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-چهارمین همایش چشم اندازصنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار در تاریخهای 29 و30 بهمن ماه در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید.
به گزارش معدن نیوز در این همایش شرکت فولاد مبارکه اصفهان با برپایی غرفه نمایشگاهی آخرین دستاوردهای خود را در بخشهای تولید، توسعه و بومی سازی تجهیزات و قطعات یدکی در معرض دید عموم شرکت کنندگان در این همایش قرار داد.
فولاد مبارکه اصفهان با تولید 50 درصد از تولید فولاد کشور سهم بسزایی در توسعه فولاد ایران دارا می باشد و با اجرای طرحهای توسعه در سند چشم انداز 20 ساله کشور همچنان سهم 50  درصدی تولید فولاد کشور را محقق خواهد نمود.
بنابر این گزارش چهارمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با حضور دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور، مهندس نعمت زاده وزیر صنعت، معدن وتجارت، دکتر کرباسیان معاون وزیر و رییس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، پناهیان رییس بورس کالای ایران و جمعی از مدیران عامل و مسئولین شرکتها و بنگاههای اقتصادی داخلی و خارجی برگزار و در رابطه با چالشها و مسایل مهم صنعت فولاد بحث و تبادل نظر شد.
در این همایش معاون اول رییس جمهور  از توسعه صنعت ایران به عنوان یک الزام جدی برای پیشرفت کشور یاد کرد و با بیان اینکه صنعت فولاد با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد می‌تواند نقش موثری در صنعتی شدن کشور ایفا نماید، بر لزوم تدوین یک نقشه راه و چشم‌اندازی دقیق برای صنعت فولاد کشور تأکید کرد.
 اسحاق جهانگیری اظهار داشت: لازم است با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت و با استفاده از نظرات و تجارب دانشگاهیان، کارشناسان و متخصصین صنعت، یک سند جامع برای توسعه صنعت فولاد تدوین گردد به گونه‌ای که همه مسائل لازم در این سند لحاظ شده باشد.
معاون اول رییس جمهور حضور و نقش‌آفرینی بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار خارجی را از مهمترین مسائل برای توسعه صنعت فولاد دانست و گفت:‌ محدودیت آب و بحران محیط زیست از مسائل جدی امروز ایران است که با توجه به وابستگی صنعت به آب، همه این موضوعات باید در سند توسعه صنعت فولاد کشور لحاظ شود.
ایشان از برکات دولت یازدهم طی شش ماه فعالیت را بهره‌مندی از مدیران مجرب و با دانش بالا در بخش‌های مختلف دانست و افزود: شرایط ایران و مدیریتی که امروز در دولت قرار گرفته این نوید را می دهد که کشور می‌تواند از بن‌بست‌های موجود عبور کرده و به روند توسعه شتاب بخشد.
وی اضافه کرد: با توجه به شرایط و وضعیت اقتصاد کشور، برای دولت و سیاستگذاران اقتصادی، دیگر مجال خطا وجود ندارد و باید در مسیری حرکت کنیم که تصمیمات اشتباه مانع و محدودیت برای کشور ایجاد نکند.
معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به عملکرد مثبت دولت در استفاده از منابع خارجی در همین مدت اندک خاطر نشان کرد: کشورهایی که برای سرمایه‌گذاری در ایران تعلل می کنند، در حقیقت فرصت را از دست می‌دهند و متضرر خواهند شد چرا که کشورهای فراوانی در شرق دنیا وجود دارند که تمایل زیادی به همکاری با ایران در بخش‌های مختلف دارند.
معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به مشکلات، رکود و تورم حاکم بر اقتصاد ایران تصریح کرد: دولت تدبیر و امید پس از انتخابات 24 خرداد در مسیر حل مشکلات گام برداشت وتلاش کرد شرایط کشور را تغییر داده و روند منفی اقتصاد را به روندهای مثبت تبدیل کند.
جهانگیری افزود: همت همه مدیران و فعالان اقتصادی و دولت این است که از امیدی که در میان مردم ایجاد شده پاسداری کرده و کشور را از مشکلات اقتصادی نجات دهد.
معاون اول رییس جمهور گفت: دولت پس از آغاز به کار، با انباشتی از مشکلات همچون ایرادات طرح مسکن مهر، مشکلات طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، بحران محیط زیست و آلایندگی کلان‌ شهرها، مسائل مرتبط با کم آبی، تحریمهای ظالمانه، نرخ بالای بیکاری، کاهش تولید و تعطیلی واحدهای تولیدی روبرو بود که باید برای نجات اقتصاد کشور به سرعت تصمیم‌گیری می‌کرد.
وی افزود:علی‌رغم اینکه حدود 6 ماه از فعالیت دولت یازدهم می‌گذرد، می‌توان گفت که این دولت با توکل بر خدا و با پشتوانه ملت و همچنین استفاده از همه ظرفیت‌های مدیریتی و کارشناسی کشور توانسته برای رفع مشکلات اقتصادی تدابیر و تصمیمات لازم را اتخاذ کند.
 جهانگیری با اشاره به اقدامات خوب دولت در بخش سیاست خارجی و توافقات صورت گرفته با کشورهای 5+1 که منجر به تعامل مثبت بین‌المللی شده است، تصریح کرد: امروز می‌توان ادعا کرد دولت به بنیان تحریم‌ها ضربه جدی وارد کرده و حضور گسترده شرکت‌های بزرگ خارجی در این گونه همایش‌ها حکایت از تمایل آنها برای کار و فعالیت با ایران دارد البته دولت با نگاه به درون، ظرفیت‌های اقتصادی کشور را شکوفا خواهد کرد.
جهانگیری اضافه کرد: خوشبختانه در بخش اقتصاد کشور آرامش خوبی حاکم شده و دیگر خبری از تغییرات و نوسانات لحظه‌ای وجود ندارد و ثباتی که در نرخ ارز، مسکن و سکه ایجاد شده به فعالان اقتصادی آرامش بخشیده و با ادامه روند کاهنده تورم که در ماههای اخیر شاهد آن هستیم، می‌توان امیدوار بود که مشکلات کشور با سرعت در حال حل شدن است.
نعمت زاده وزیر صنعت، معدن وتجارت در این همایش با اشاره به اینکه دنیا به صنعت ایران لبخند می‌زند، افزود: با لغو برخی از تحریم‌های بین‌المللی می‌توان گفت روزهای سخت به پایان رسیده و شرکت‌هایی که در سالیان اخیر از صنعت ایران خداحافظی کرده بودند با مساعد شدن شرایط، خیال بازگشت دارند.
وی افزود: جذب 15 میلیارد دلار منابع خارجی از کشورهای شرق دنیا طی 6 ماهه فعالیت دولت یازدهم شرکت‌های بزرگ اروپایی را نیز بر آن داشت تا از آمادگی خود برای همکاری در صنایع بزرگ ایران از جمله فولاد خبر دهند.
وزیر صنعت، معدن وتجارت با اشاره به اینکه فاینانس طرح‌های فولادی تامین شده است، افزود: با وجود تامین فاینانس قراردادهای این طرح‌ها نهایی شده بود که اخیراً قرارداد دو سه واحد به اتمام رسیده و مالکیت زمین این طرح‌ها نیز به شرکت ملی فولاد منتقل شده است.
نعمت‌زاده با اشاره به اجرای سه طرح فولادی در خرمشهر که هنوز به بهره‌برداری نرسیده‌اند، عنوان کرد: این طرح‌ها در منطقه‌ای ایجاد شده‌اند که بیشترین نرخ بیکاری را در کشور دارد. از سوی دیگر اغلب کشورهای اطراف ایران، حداقل یک میلیون تن تولید آلومینیوم دارند، اما برای اجرای یک طرح 300 هزارتنی هنوز مشکل داریم. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه در برنامه چشم‌انداز باید ظرفیت تولید فولاد خام ایران به 55 میلیون تن برسد، افزود: ظرفیت موجود برای تولید فولاد در کشور 24 میلیون تن است، اما تنها نزدیک 15 میلیون تن تولید داریم که نشان‌دهنده فاصله 8 تا 9 میلیون تنی است. این فاصله به‌دلیل نابسامانی‌ها رخ داده است.
وی با بیان اینکه تولید 14 الی 15 میلیون تن فولاد کافی نیست، افزود: باید تولید فولاد را به ظرفیت‌های ترسیمی آن نزدیک کنیم.
نعمت زاده با اشاره به اینکه می‌توانیم 80 درصد تجهیزات کارخانه‌های فولادسازی را در ایران طراحی و تولید کنیم، گفت: از شرکت‌های خارجی درخواست می‌کنیم تا در ایران اقدام به احداث ساخت کارخانه و تولید تجهیزات کنند، چراکه فروش صرف تجهیزات کاری است که از گذشته نیز وجود داشته و ادامه دارد و درخصوص تامین سرمایه نیز منابع مالی مورد نیاز را برای تحقق این امر تامین خواهیم کرد.
رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز در این همایش گفت: با حمایت مجلس شورای اسلامی، ایمیدرو می‌تواند با بخش خصوصی داخلی و خارجی مشارکت کند، ضمن اینکه قادر خواهد بود از صندوق توسعه ملی وام ارزی دریافت کند.
مهدی کرباسیان افزود: ایمیدرو از هر نوع سرمایه‌گذاری در زنجیره فولاد از اکتشاف، استخراج و سایر تولیدات این بخش حمایت می‌کند.
ایشان با اشاره به اینکه ایران مزیت‌های زیادی برای رشد و توسعه صنعت فولاد دارد که از جمله آنها انرژی و مواد اولیه است. گفت‌: وظیفه‌ای که دولت به ایمیدرو محول کرده، جذب سرمایه‌گذار از بخش خصوصی، ایرانیان مقیم خارج و سرمایه‌گذاران خارجی است که پیش‌زمینه‌های آن فراهم شده است.
کرباسیان همچنین فراهم شدن زیرساخت‌هایی مانند آب، برق، گاز و... برای تقویت بخش معدن را از اولویت‌های ایمیدرو برشمرد و گفت: در این زمینه همواره جلساتی در ایمیدرو برگزار و پیگیری می‌شود.
رئیس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از سخنان خود از صنعت فولاد به عنوان یک صنعت راهبردی در جهان نام برد و گفت: سرانه فولاد از شاخص‌های میزان صنعتی بودن یک کشور است.
کرباسیان افزود: ایران نیز با هدف صنعتی شدن و با توجه به برخورداری از انرژی و موقعیت جغرافیایی بی‌نظیر در توسعه صنعت فولاد تلاش می‌کند.
در ادامه این همایش «Gianpietro Beneditti»، مدیرعامل شرکت دانیلی (Danieli) ایتالیا نیز با اشاره به سابقه فعالیت این شرکت از سال 1914 میلادی تاکنون، به ضرورت افزایش ظرفیت تولید رقابتی فولاد در ایران تاکید کرد وگفت: پیش‌بینی می‌کنیم که تا سال 2025میلادی ظرفیت تولید فولاد ایران 2 برابر شود که باید در جهت تولید رقابتی گام بردارد.
مدیرعامل شرکت دانیلی ایتالیا با بیان اینکه ایران بازار خوبی در حوزه فولاد دارد، گفت: مسوولان و کارآفرینان ایرانی در رابطه با صنعت فولاد خیلی حساس هستند، تا بتوانند با استفاده از مزیت نفت و گاز کشور ظرفیت تولید فولاد را بالا ببرند. بر این اساس لازم است که در ایران با استفاده از ظرفیت‌های خلیج‌فارس، ضمن افزایش تولید با قیمت رقابتی فولاد را به بازارهای خارجی عرضه کنیم.
وی در ادامه از ساخت کارخانه تولید تجهیزات و ماشین‌آلات فولادسازی از سوی شرکت «دانیلی» (Danieli) ایتالیا در اصفهان خبر داد و گفت: این کارخانه قرار است در سه فاز ایجاد شود که 40 درصد تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز واحدهای فولادسازی ایران را پوشش می‌دهد.
 



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد