صنایع معدنی

گردهمایی بررسی چالشهای بخش معدن وصنایع معدنی استان فارس

گردهمایی بررسی چالشهای بخش معدن وصنایع معدنی استان فارس
پایگاه خبری معدن نیوز-گردهمایی بررسی مهمترین چالشها و تنگناهای توسعه ی بخش معدن وصنایع معدنی استان فارس با حضور مقامات استانی برگزار شد .
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز-گردهمایی بررسی مهمترین چالشها و تنگناهای توسعه ی بخش معدن وصنایع معدنی استان فارس با حضور مقامات استانی برگزار شد .
به گزارش معدن نیوز رئیس سازمان صنعت ، معدن وتجارت  استان فارس گفت : این گردهمایی پس از سالها در راستای بررسی چالشها وتنگناهای معدنی وصنایع معدنی جهت دستیابی به راهکارهای عملیاتی  برگزار شده است ؛ و به زودی چنین جلسه ای  را برای بخش صنعت نیز  برگزار می کنیم.
همتی با اشاره به اینکه استان فارس دارای  قابلیتها وظرفیتهای بالقوه فراوانی در زمینه معادن است اما از این ظرفیتهای بالقوه، تاکنون بهره برداری مناسبی انجام نشده است افزود: برگزاری چنین جلساتی در به فعلیت رساندن ظرفیتهای بالقوه تاثرگذار خواهد بود بگونه ای که هر 6 ماه یکبار نشستی  با صنعتگران ومعدنکاران در راستای بررسی مسایل ومشکلات وارایه قابلیتها وظرفیتها   وشناسائی موانع پیش روی برگزار می کنیم  .
وی همچنین تصریح کرد: این گردهمایی با هدف شناسایی عمده ترین موانع وچالشهای  پیش روی معدنکاران ، بهره برداران ، سرمایه گذاران و کارآفرینان در بخش معدن استان انجام گرفته است.
همتی افزود :   معادن از این جهت که مواد اولیه را جهت صنایع تأمین می کنند می توانند به عنوان زیربنای توسعه هر منطقه محسوب شده و سایر بخشهای اقتصادی را به تحرک وادارند ، لذا انتظار است ؛ با توجه به ظرفیت ها، قابلیتها وپتانسیلهای موجود در بخش معادن  سهم عمده ای از اشتغال وتوسعه ی استان را بعهده بگیرند واین نقش  وحرکت وسازندگی  در شهرها وروستاها ومناطق مختلف کشور بویژه مناطق محروم ودور افتاده  نمود داشته باشد .
وی همچنین افزود: توسعه صنایع مختلف،شکوفایی کلیه بخشهای اقتصادی،جذب و اشتغال نیروی انسانی، رشد امکانات  و افزایش درآمد سرانه از مهمترین عملکردهای توسعه معادن محسوب می گردد.
همتی اضافه کرد: در این شرایط زمان آن فرا رسیده است تا در دولت تدبیر و امید با همکاری وهم اندیشی مسولان عالی رتبه کشوری واستانی  تدبیری برای معضلات صنعت  ومعدن  ونیز تولید در استان فارس  اندیشیده شود چراکه موتور محرک اقتصاد نباید بیش از این کمر زیر هجمه مصائب کنونی خم کند .
وی با اشاره به اینکه با تمام وجود در خدمت بخش خصوصی هستیم اظهار کرد: بخش معدن  در استان فارس نیازمند حضور سرمایه گذاران توانمند است تا با استفاده از دستگاه های مکانیزه  وتجهیزات وماشین آلات به روز دنیا واستفاده از نیروی متخصص ، ماهر وآموزش دیده از اتلاف منابع و وقت  وکاهش زمان استخراج در این بخش جلوگیری کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس افزود: دراین خصوص بدون محدودیت نفرات ،  معادنی راکه از شرایط لازم برخوردارند به صندوق مهر اما رضا (ع) جهت دریافت تسهیلات 100میلیون تومانی با بهره 4 درصد معرفی می کنیم.
وی گفت : معدن و صنایع معدنی  ونیز تولیدات صنعتی در ساختار اقتصادی استان  نقشی تاثیرگذار و بنیادین بر عهده دارند، ولی متاسفانه  از این ظرفیتهای بالقوه، تاکنون بهره برداری مناسبی صورت نگرفته است  و بسیاری از صنایع استان را اکنون در جرگه صنعت نداریم .
همتی از ناهماهنگی های بین دستگاهای ذی ربط در امر توسعه ی تولید واشتغال استان  گلایه کرد وگفت : مشکلاتی نظیر جاده  دسترسی ، شبکه آب ، گاز ، برق وتلفن ، سوخت مسایل بیمه ومالیات  و... مشکلاتی را در بخش معدن استان ایجاد کرده است که  جهت هموار کردن مسیر تولید واشتغال  ومرتفع نمودن مشکلات در بخش صنعت ومعدن استان با این دستگاها جلساتی را برگزار خواهیم کرد.
وی  درادامه تصریح کرد : توسعه بخش صنعت ومعدن وتولید  ونیز کارآفرینی در استان فارس مستلزم فراهم آوردن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری و نیز طراحی و ایجاد ساختارهای مناسب می باشد.
همتی همچنین اظهار کرد: علیرغم پتانسیل گسترده معدنی  وویژگیهای زمین شناسی در سطح استان فارس به علت عوامل متعدد مانند فقدان سرمایه گذاری مناسب، عدم مطالعه سیستماتیک و علمی و نبود یک تشکیلات منسجم، ونیز  فقدان تجهیزات وتکنولوژی روز دنیا  در معادن بسیاری از استعدادهای معدنی منطقه یا موردشناسایی دقیق قرار نگرفته و یا اینکه به طرز صحیح مورد بهره برداری قرار نگرفته است .
رئیس سازمان صنعت ، معدن وتجارت استان فارس  به سیاستهای سازمان در بخش معادن واکتشافات معدنی اشاره کرد وگفت  :  از آنجا که شبکه های ارتباطی، بازارهای گوناگون تولید و عرضه خدمات را در سطح ملی، منطقه ای و جهانی به یکدیگر متصل ساخته و کلید ورود به این بازارهای جهانی را رقابت پذیری دانسته اند، بدیهی است که در این رقابت جهانی استان فارس هم  قابلیت های رقابت پذیری و سازگاری خود را افزایش  دهند.
وی با اشاره به رتبه معادن در بخشهای مختلف گفت :  در بخش ذخیره  رتبه 4 در بخش  اشتغال معادن رتبه 7 کشوری، ودر بخش تعدادمعادن با وجود 484 معدن فعال در رتبه 6 کشور ی قرار داریم که  جایگاه استان باید بهتر ازاین رتبه ها باشد وعمده ترین مواد معدنی که تاکنون در استان شناسائی شده اند شامل سنگ آهن ، کرومیت، مس ، سنگ لاشه، منگنز، سنگ آهک مارن ، مرمر، سنگ گچ، سنگ نمک ، و سنگهای تزیینی می باشد.
همتی با وجود این ذخایر معدنی اضافه کرد : ایجاد پایانه  صادراتی جهت  تولیدات وفر آورده های معدنی بویژه سنگ تزئینی   در مسیر رقابت با بازار های جهانی وتصاحب بازار کشورهای حوزه خلیج فارس ونیز دیگر کشورهای متقاضی محصولات معدنی استان از الزامات  در استان فارس است که در دستور پی گیری است .
رئیس سازمان صنعت ، معدن وتجارت  استان فارس گفت : به دلیل نیاز به سرمایه گذاری کلان در بخش معدن، بخصوص در استان که قابلیت های بالقوه معدنی فراوانی وجود دارد، به نظر میرسد تشکیل تعاونیهای فعال در حوزه معدن امری ضروری و مفید فایده خواهد بود.
 وی افزود :  همچنین با  عنایت به گستردگی استان گسترش زیر ساخت های کافی و مناسب در توسعه فعالیت های معدنی بخصوص زیر ساختهای حمل و نقل ، توجه بیشتر به معادن متروکه و سیاستهای حمایتی در اکتشاف ،آماده سازی و تجهیز معادن، فرهنگ سازی وتوجیه و آشنایی مردم با معدن و فعالیت های معدنی بخصوص ساکنین مناطق روستائی ، نسبت به اینکه فعالیتهای معدنی  باعث رونق اقتصادی منطقه خواهد شد از جمله برنامه های سازمان است .
 


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد