آلومینیوم و مس

عرضه مس خام ۳درصد زیر قیمت جهانی به صنایع سیم و کابل

عرضه مس خام ۳درصد زیر قیمت جهانی به صنایع سیم و کابل
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از قیمت‌گذاری دوباره مس خام در سال‌جاری برای بازار داخلی براساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: از ابتدای امسال قیمت مس کاتد تحویلی به صنایع سیم و کابل برمبنای نرخ بورس فلزات لندن با پایه حدود۶۷۰۰دلار در هر ماه، ضربدر نرخ ارز آزاد و منهای ۳درصد تعیین می‌شود.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران از قیمت‌گذاری دوباره مس خام در سال‌جاری برای بازار داخلی براساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: از ابتدای امسال قیمت مس کاتد تحویلی به صنایع سیم و کابل برمبنای نرخ بورس فلزات لندن با پایه حدود6700دلار در هر ماه، ضربدر نرخ ارز آزاد و منهای 3درصد تعیین می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، این قیمت ‌گذاری پس از جلسات سال ‌گذشته ستاد تنظیم بازار و با رضایت انجمن تولید‌کنندگان سیم و کابل، سندیکا و تأیید وزیر صنعت معدن وتجارت نهایی و اجرا شده است. تفاوت 3درصدی نرخ مس خام در بازار داخلی حدود 200 دلار است اما نرخ متوسط فروش مس خام ایران در دنیا همواره 100 دلار بیش از ال.‌ام.‌ایی است.
 به‌گفته احمد مراد علیزاده، قیمت مس خام تا پایان سال گذشته بر پایه نرخ ارز مبادله‌ای و براساس میانگین قیمت بورس فلزات لندن (ال.‌ام.‌ایی) به اضافه 100دلار و ضربدر 7 درصد تعیین و اعمال می شد. شرکت‌های ترکیه‌ای نیز همزمان با عقد قرارداد فروش، پول محصول خریداری شده را واریز و محصول را دریافت می‌کنند و اینگونه نیست که مس خام به صورت چکی به شرکت‌های ترکیه‌ای فروخته شود.
وی تأکید کرد: در کشورهای عربی متوسط قیمت فروش مس خام ایران 57 دلار بیش از نرخ پایه جهانی است و قیمت 27 هزار تن مس خامی که تا‌کنون به ترکیه فروخته شده نیز 120دلار بیش از نرخ ال.‌ام.‌ایی است. مرادعلیزاده در پاسخ به سوالی درباره فروش انحصاری مس کاتد به شرکت‌های ترکیه‌ای اعلام کرد: تولید سالانه مس در ترکیه  650 هزار تن و مجموع صادرات مس ایران به ترکیه از ابتدای امسال تا‌کنون 27 هزار تن بوده که درصد ناچیزی از نیاز این کشور را تأمین می‌کند.
  مدیرعامل مس در مورد شرایط سخت تحویل کاتد به شرکت‌های داخلی مانند گشایش ال‌سی و... نیز گفت: برای خرید مس توسط شرکت‌های داخلی ال‌سی 3 ماهه با 5/1 درصد دریافت می‌شود که (چنین نرخ کمی) توسط هیچ بانک یا مؤسسه‌ای ارائه نمی‌شود.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد