صنایع معدنی

ضرورت کنترل استاندارد محصولات فولادی وارداتی

ضرورت کنترل استاندارد محصولات فولادی وارداتی
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اظهار امیدواری کرد که با نظر مساعد وزیر صنعت و معدن هر چه سریعتر نسبت به وضع تعرفه موثر بر واردات محصولات فولادی اقدام شود و سازمان ملی استاندارد نیز واردات اینگونه محصولات را مورد ارزیابی دقیق قرار دهد.
  بزرگنمايي:



پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل ذوب آهن اصفهان اظهار امیدواری کرد که با نظر مساعد وزیر صنعت و معدن هر چه سریعتر نسبت به وضع تعرفه موثر بر واردات محصولات فولادی اقدام شود و سازمان ملی استاندارد نیز واردات اینگونه محصولات را مورد ارزیابی دقیق قرار دهد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، اردشیر سعدمحمدی افزود: به دلیل رکود در بخش ساختمان و طرح‌های توسعه فروش محصولات فولادی در کشور محصولات طویل دچار مشکل شده است این در حالیست که هنوز تعرفه مناسبی بر واردات محصولات خارجی که از کیفیت مناسبی هم برخوردار نیستند، وضع نشده است.
وی افزود: هم اکنون کشور ترکیه تعرفه 35 درصد برای ورود محصولات فولادی خارجی وضع کرده تا صنایع داخلی خود دچار مشکل نشود.
سعدمحمدی ورود محصولات فولادی ارزان قیمت و غیر استاندارد از کشور چین به ایران را موجب رقابت نابرابر و پر کردن جیب افراد سودجو دانست و گفت: متاسفانه در این بازار عده‌ای، محصولات فولادی را بصورت تناژ خریداری و شاخه‌ای می‌فروشند. زیرا وزن هر شاخه تیر آهن 14 وارداتی 120 کیلوگرم است در حالی که استاندارد ذوب آهن اصفهان 150 کیلو گرم است.
وی اضافه کرد: کشور چین هم اکنون در 52 واحد فولادی خود با ظرفیت 5 تا 20 میلیون تن، 822 میلیون تن فولاد در سال تولید می‌کند و با توجه به شرایط انقباظی میزان مصرف داخلی این کشور کاهش یافته و صادرات نیز زیر قیمت تمام شده عرضه می‌شود.
سعد محمدی با اشاره به هزینه‌های قیمت تمام شده فولاد در کشور گفت: هم اکنون تولید فولاد به روش کوره قوس در کشور، از حاشیه سود بهتری برخوردار است زیرا گاز را به عنوان منبع انرژی با قیمت ارزان و دولتی مصرف می‌کنند اما در ذوب آهن(با روش کوره بلند) به دلیل استفاده از زغال سنگ، آن هم بر اساس قیمت جهانی، هزینه تمام شده انرژی سه برابر روش کوره قوس است و دولت باید در این زمینه از ذوب آهن حمایت بیشتری کند چون این شرایط نابرابر، قدرت رقابت ما را کاهش می‌دهد.

وی گفت: هم اکنون هزینه‌های انرژی در کشور به روش کوره بلند به ازای هر کیلوگرم تولید فولاد، 600 تومان و در روش احیاء 190 تومان است و فاصله سود ناشی از این تفاوت، 400 تومان به ازاء هر کیلوگرم است.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان یادآور شد: در کل دنیا از یک میلیارد و 600 میلیون تن تولید فولاد در سال، 70 درصد آن به روش کوره بلند است که هزینه تولید به ازاء هر تن در روش کوره بلند400دلارو احیاء مستقیم 503 دلار می‌شود.
سعد محمدی با تاکید بر این که دولت باید برای رقابت منطقی فولادسازان کشور، هزینه انرژی آنها را برابر کند، گفت: با توجه به پرداخت سوبسید انرژی در روش‌های کوره قوس، باید ذوب آهن اصفهان نیز بتواند با بهره‌مندی از این حق و در یک رقابت منطقی، محصولات خود را عرضه کند.
وی با اشاره به افزایش تولید در امسال گفت: ذوب آهن اصفهان با وجود مشکلات موجود، تا پایان دی ماه امسال بیش از 2 میلیون و 320 هزار تن تولید داشته و امیدواریم این رقم تا پایان سال به 2 میلیون و 800 هزار تن برسد که نسبت به سال قبل، 29 درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.




   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد