فولاد و آهن

در دولت یازدهم صنعت فولاد این خراسان رضوی به رشد قابل ملاحظه ای دست یافت

در دولت یازدهم صنعت فولاد این خراسان رضوی به رشد قابل ملاحظه ای دست یافت
پایگاه خبری معدن نیوز- استاندار خراسان رضوی گفت: در دولت یازدهم با هدفگذاری در صنعت فولاد این استان و سرمایه گذاری در این بخش صنعت فولادی خراسان رضوی در منطقه سنگان به رشد قابل ملاحظه ای دست یافت در حالی که این استان در حوزه صنایع فولادی تا چند سال قبل جایگاهی نداشت.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، استانداری خراسان رضوی به نقل از علیرضا رشیدیان گزارش داد: بر اساس برنامه ریزیها در ابتدای سال آتی میزان تولید کنسانتره در این استان به بیش از 12 میلیون تن و تولید گندله به 13 میلیون تن می رسد. همچنین تا آن زمان نیمی از پروژه های هدفگذاری شده در حوزه تولید صنایع فولادی خراسان رضوی محقق شده و به بهره برداری می رسند.

وی افزود: تاکنون در حوزه تولید کنسانتره در خراسان رضوی سه واحد احیاء سپاهان با ظرفیت 2.1 میلیون تن، اپال پارسیان با ظرفیت 2.6 میلیون تن و شرکت صنعتی معدنی توسعه ملی با ظرفیت 2.5 میلیون تن در منطقه سنگان خواف بهره برداری شده اند.

ستاندار خراسان رضوی ادامه داد: اجرای پروژه های صنایع معدنی فولاد سنگان نیز با ظرفیت پنج میلیون تن هم اکنون مراحل نهایی خود را طی می کنند و تا نیمه نخست سال آتی به بهره برداری می رسند.

وی گفت: با راه اندازی این واحدها ظرفیت تولید کنسانتره در خراسان رضوی به حدود 12.2 میلیون تن افزایش می یابد که رقمی معادل نیمی از کل ظرفیت 22.7 میلیون تنی هدفگذاری برای تولید کنسانتره آهن در استان است. در حوزه تولید گندله نیز هم اکنون دو واحد موجود یعنی صنایع معدنی فولاد سنگان و اپال پارسیال به بهره برداری رسیده اند که هر یک ظرفیت تولید پنج میلیون تن گندله را دارند.

رشیدیان افزود: واحد گندله سازی فولاد خراسان به ظرفیت 2.5 میلیون تن به انجام رسیده و به زودی بهره برداری می شود. واحد `قائم امید نور` هم با ظرفیت 6 دهم میلیون تن اوایل سال 97 بهره برداری خواهد شد. با راه اندازی این دو واحد میزان تولید گندله در خراسان رضوی به 13.1 میلیون تن افزایش می یابد.

وی ادامه داد: در مجموع در کنار دو واحد تولیدی فعال گندله پنج طرح نیز با ظرفیت 11.8 میلیون تن در خراسان رضوی در دست انجام می باشد که دو واحدها آن به انجام رسیده و آماده بهره برداری است.

استاندار خراسان رضوی گفت: عملیات مربوط به حوزه زیرساختهای مربوطه اعم از جمله گازرسانی و تامین برق کارخانه های گندله سازی و کنسانتره منطقه سنگان مراحل نهایی خود را طی می کند و دوخطه کردن مسیر ریلی به سنگان هم با جدیت در دست پیگیری است. برای تامین آب این مجموعه عظیم نیز سه طرح در حوزه بلندمدت، کوتاه و میان مدت در دست بررسی و اقدام است.

خراسان رضوی جزو سه استان قطب معادن سنگ آهن در ایران محسوب می شود و از نظر میزان درآمد این بخش و صادرات آن در رتبه سوم کشور قرار دارد.

60 معدن سنگ آهن با ذخیره دو میلیارد تن در خراسان رضوی وجود دارد که مسوولیت استخراج یک میلیارد تن آن برعهده بخش خصوصی و بقیه بر عهده بخش دولتی است. در این چارچوب 38 معدن سنگ آهن در سنگان خواف با ذخیره 1.2 میلیارد تن توسط شرکت ملی فولاد ایران(دولتی) استخراج و فرآوری می شود. بقیه معادن سنگ آهن خراسان رضوی در شهرستانهای کاشمر، بردسکن، نیشابور، تربت جام، تایباد، سبزوار و باخرز توسط بخش خصوصی مدیریت می شوند. 

 معادن سنگ آهن سنگان در شمال شرقی ایران و فاصله 300 کیلومتری جنوب شرقی مشهد در 16 کیلومتری شهر سنگان از توابع شهرستان خواف قرار گرفته است. معادن سنگ آهن سنگان با ذخیره قطعی 1،2 میلیارد تن به عنوان یکی از بزرگترین ذخایر سنگ آهن در ایران شامل سه ناحیه معدنی غربی، مرکزی و شرقی زیر پوشش مدیریت مجتمع سنگ آهن سنگان قرار دارد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد