بازار سرمایه

التهاب بازار آلومینیوم ساختگی است

التهاب بازار آلومینیوم ساختگی است
پایگاه خبری معدن نیوز- یک کارشناس بازار بورس گفت: عرضه برخی فلزات همچون آلومینیوم در بورس کالا واقعی نیست و این عرضه انحصاری بازار را ملتهب کرده است.
  بزرگنمايي:


پایگاه خبری معدن نیوز- یک کارشناس بازار بورس گفت: عرضه برخی فلزات همچون آلومینیوم در بورس کالا واقعی نیست و این عرضه انحصاری بازار را ملتهب کرده است.
محمدحسین بابالو در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز، با اشاره به سقوط شاخص‌های سهام در بورس گفت: گرچه سقوط شاخص‌های بورس مربوط به بازار سهام است اما بورس کالا نیز در این روزها شرایط خوبی ندارد و صنایع پایین دستی در بحران به سر می‌برند و چراکه درحال‌حاضر برخی فلزات عرضه انحصاری دارند. برای نمونه در مس و آلومینیوم عرضه کالا در اختیار چند شرکت است و در فلزاتی مانند فولاد گرچه شرایط بهتر است، اما وضعیت مطلوب نیست.
او با بیان اینکه در بازار آهن نیز رکود قابل توجه است، ادامه داد: در بازار محصولات آهنی مانند میلگرد، اسلب، بیلت، تیرآهن رکود دامنه دار منجر شده که تقاضا در حال چانه زنی انجام شود و تولیدکنندگان بزرگ این محصولات همچون ذوب آهن و فولاد مبارکه اصفهان با دپوی بالای محصولات آهنی مواجه شوند که چشم‌انداز مثبتی نیست.
این کارشناس بورس فلزات با نگاهی به وضعیت عرضه آلومینیوم در کشور تاکید کرد: یکی از دلایل تعطیلی صنایع پایین دستی آلومینیوم عرضه محدود و ایجاد التهاب ساختگی در بازار از سوی تولیدکنندگان این محصول است. به گونه‌ای که در شرایطی دیده می‌شود به قدری عرضه را پایین می‌آورند که ثبات قیمت در این محصولات را از بین می‌برد. با این حال روند صادرات آلومینیوم همچنان ادامه دارد و این مسئله منجر به آسیب صنایع پایین دستی الومینیوم شده است.
بابالو درباره راهکار خروج از بحران صنایع پایین دستی صنایع کشور تصریح کرد: فروش اعتباری مواد اولیه ضمن اینکه کمک می‌کند صنایع پایین دستی مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند با کاهش تزریق منابع مالی به بازار از تورم جلوگیری می‌کند که در نهایت ثبات قیمت را برای تولیدکنندگان به همراه خواهد داشت.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد