معدن

اجرای طرح آلومینا از نفلین، اولویت ایمیدرو

اجرای طرح آلومینا از نفلین، اولویت ایمیدرو
پایگاه خبری معدن نیوز- رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت، اولویت نخست ایمیدرو است.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: اجرای طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت، اولویت نخست ایمیدرو است.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، مهدی کرباسیان که در سالن آمفی تئاتر طرح تولید آلومینا از نفلین سینیت و در جمع مردم شهرستان سراب، فرماندار، اعضای شورای شهر، نماینده مردم این شهر در مجلس، شخصیت های نظامی و انتظامی سراب سخن می گفت، تصریح کرد: با وجود اینکه این طرح طی 18 سال اخیر در دولت های مختلف دچار وقفه شده بود، سال گذشته (همزمان با فعال کردن 30 طرح دیگر) توانستیم قرارداد «طراحی کارخانه تولید پودر آلومینا از نفلین سینیت» را با شرکت آلمانی اتوتک منعقد کنیم.
وی با عذرخواهی از مردم شهرستان سراب به سبب تاخیر در اجرای طرح در دو دهه گذشته و تشکر از بردباری مردم یادآور شد: در شرایطی که از نظر تامین منابع مالی در تنگنا قرار داشتیم 10 میلیون یورو در اختیار شرکت طراح این پروژه قرار دادیم.
رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان این که به زودی طراحی این پروژه نهایی و پس از آن، مناقصه بین المللی طرح برای شناخت پیمانکار برگزار می شود،  ادامه داد: بیش از 50 درصد از زیر ساخت های این پروژه انجام شده و مراحل انتقال دانش فنی این طرح توسط شرکت اتو تک آلمان تا دو ماه آینده به اتمام می رسد .
طرح تولید آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت، برای تولید 200هزار تن پودر آلومینا تعریف شده که زمینه ایجاد ظرفیت تولید 3.6 میلیون تن سیمان و 150هزار تن نمک های صنعتی را هم فراهم می کند. با اجرای این طرح، میزان اشتغال مستقیم دوهزار نفر وغیر مستقیم 10 هزارنفر پیش بینی می شود که با احداث کارخانه سیمان این میزان افزایش می یابد. به گفته کرباسیان پروژه نفلین سینت سراب هیچ گونه آلودگی زیست‌محیطی ندارد و تنها پسماند این پودر، گل بلیت است که از آن به عنوان ماده اولیه سیمان استفاده خواهد شد .
کرباسیان با برشمردن اهمیت فلز آلومینیوم و مزیت های ایران برای توسعه این صنعت گفت: وجود گاز طبیعی فراوان در ایران برای تولید برق صنعت آلومینیوم و نیز فعال بودن کارخانه نیمه صنعتی تولید آلومینا از ماده معدنی نفلین سینیت شرایط برای افزایش ظرفیت تولید شمش آلومینیوم را فراهم آورده است.
وی افزود: در برنامه ششم قرار است ظرفیت تولید شمش این فلز از 430 هزار تن فعلی به 800هزار تن و در برنامه چشم انداز به 1.5 میلیون تن افزایش یابد از همین رو ضروری است که شرایط تامین مواد اولیه که همانا آلومینا است را فراهم آوریم.
رییس هیات عامل ایمیدرو به ذخایر معدنی سراب و منطقه آذربایجان اشاره کرد و خبر داد: تنها در شهرستان سراب بیش از 5.3 میلیارد تن ذخیره نفلین سینیت وجود دارد که تکیه گاه مناسبی برای تامین خوراک کارخانه های تولید شمش آلومینیوم محسوب می شود.
وی یادآور شد: به طور معمول در دنیا از بوکسیت به عنوان ماده اولیه تولید آلومینا استفاده می شود اما در ایران به سبب پایین بودن میزان ذخایر بوکسیت نسبت به نیاز های موجود، از ماده معدنی نفلین سینیت استفاده می شود.
کرباسیان با بیان اینکه راه اندازی طرح تولید آلومینا از نفلین، تحول اقتصادی و اجتماعی چشمگیری در سطح شهرستان و حتی استان های مجاور ایجاد می کند، تصریح کرد: از دهه های گذشته تحقیقات برای جایگزینی فلز آلومینیوم به جای فولاد در دستور کار قرار گرفته و در سال‌های اخیر، برخی از خودروسازان معتبر جهان رو به استفاده از ورق های آلومینیومی به جای نوع فولادی آورده اند و این امر ضرورت توسعه طرح های آلومینیوم را بیش از پیش نمایان می سازد.
پیش از رییس هیات عامل ایمیدرو، محمد جعفر عظمایی مجری طرح گزارشی از اقدامات انجام شده در ایجاد زیربناها در طرح ارایه کرد. به گفته وی، اتمام عملیات گازرسانی ، آبرسانی و انتقال آن از سد تاجیار ، اجرای پست 230 کیلوولت برق و مطالعه راه دسترسی به معدن رزگاه از مهمترین اقدامات انجام شده درتامین زیرساخت های این طرح است. همچنین امام جمعه شهرستان سراب، مهناز بهمنی نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی و داوود گرشاسبی فرماندار این شهرستان با برشمردن شرایط این منطقه، خواستار تسریع در راه اندازی پروژه شدند.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد