گفتگو، یادداشت و نشست خبری

کیفیت محصولات ذوب آهن، ضامن ایمنی ساختمان در برابر زلزله

کیفیت محصولات ذوب آهن، ضامن ایمنی ساختمان در برابر زلزله
کشور جمهوری اسلامی ایران ششمین کشور زلزله خیز قاره آسیا است که همه ساله بعضی شهرها و روستاهای آن زلزله را تجربه می‌کنند. باتوجه به بررسی‌های زمین شناسی وشرایط زمین شناختی در ایران هرماه یک زلزله ۵ ریشتری، هرسه سال یک زلزله ۶ ریشتری و هر بیست سال یک زلزله بالای ۷ ریشتری رخ می‌دهد و بناهای شهری و روستایی کشور تا ۸۰ درصد آسیب پذیر هستند.یکی از مهم‌ترین اقدامات جهت افزایش ضریب ایمنی سازه‌های مختلف، ‌استفاده از مقاطع فولادی با کیفیت است. در این خصوص با با عباس زاده مدیر کیفیت ذوب آهن اصفهان گفت‌وگویی انجام دادیم که در پی می‌آید:
  بزرگنمايي:

کشور جمهوری اسلامی ایران ششمین کشور زلزله خیز قاره آسیا است که همه ساله بعضی شهرها و روستاهای آن زلزله را تجربه می‌کنند. باتوجه به بررسی‌های زمین شناسی وشرایط زمین شناختی در ایران هرماه یک زلزله 5 ریشتری، هرسه سال یک زلزله 6 ریشتری و هر بیست سال یک زلزله بالای 7 ریشتری رخ می‌دهد و بناهای شهری و روستایی کشور تا 80 درصد آسیب پذیر هستند.یکی از مهم‌ترین اقدامات جهت افزایش ضریب ایمنی سازه‌های مختلف، ‌استفاده از مقاطع فولادی با کیفیت است. در این خصوص با با عباس زاده مدیر کیفیت ذوب آهن اصفهان گفت‌وگویی انجام دادیم که در پی می‌آید:
وی با اشاره به اینکه در احداث ساختمان‌ها 3 محور اصلی مسئولیت طراحان شامل ایمنی، زیبایی و اقتصاد است، گفت: ساختمان‌های احداثی در کشور بیشتر به صورت سازه‌های فلزی و یا بتنی هستند بنابراین باید در زمان طراحی، ایمنی ساختمان علاوه بر دقت در طراحی‌ها و استفاده از مصالح استناندارد در اولویت باشد و مصرف محصولات ساختمانی با مقاومت بالا باید در صدر عملیات اجرایی ساختمان مد نظر قرار گیرد.
مدیر کیفیت شرکت در خصوص ویژگی‌های مقاطع فولادی در ساختمان تصریح کرد: مقاطع فولادی به دلیل شکل پذیری، خواص ارتجاعی و مقاومت متعادل در کشش، فشار و همچنین مقاومت به پیچش و برش ناشی از اعمال بارهای پیش‌بینی شده در جهت تسلیح بتن و اجزای سازه‌ای ساختمان به کار گرفته می‌شود.
وی ادامه داد: شرایط ساختمان‌ها در مقابل حرکت و ارتعاش‌های زلزله بسته به مشخصات ساختمان از نظر سلبیت و یا انعطاف‌پذیری دارد که تمامی این موارد جزء خواص ومشخصات ذاتی فولادهای ساختمانی به شمار می‌رود. در صورت رعایت پارامترها و مشخصات فنی در حین تولید این مقاطع از آنالیز شیمیایی و شرایط تکنولوژی مناسب مقاومت‌های مکانیکی لازم حاصل خواهد شد.
عباس زاده در بخشی دیگر از سخنان خود به دیگر پارامترهایی موثر در مقاومت ساختمان‌ها پرداخت و خاطر نشان کرد: در ساختمان‌های بتنی که با استفاده از میلگردهای آجدار تسلیح می‌گردند، رعایت پارامتر‌های ابعادی بسیار تأثیرگذار است. گیرش در بتن که از محورهای اصلی در تسلیح بتن است حاصل تماس بتن با میلگرد خواهد بود که در این ارتباط شکل آج‌ها و پارامترهای هندسی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که مقاطع فولادی در سازه‌های فلزی تا چه میزان نقش دارند، اظهار کرد: سازه‌ای که در آن از مقاطع فولاد نظیر تیرآهن، ناودانی نبشی و تیرآهن‌های بال پهن استفاده شده است در جهت توزیع بارهای وارده چه از نظر فشاری، کششی و چه از نظر نیروهای برشی و خمش و توزیع آن ابعاد و اندازه‌ها بسیار مهم هستند بنابراین در طراحی بناها باید تمام شرایط در جهت ایمن‌سازی مورد توجه قرار گیرند. در واقع هم مقاومت‌های مکانیکی و هم مشخصات فیزیکی این دو مجموعه عوامل مؤثر بر کاربرد و اصولی مقاطع فولادی و ساختمان‌ها است که در صورت عدم رعایت اصول استانداردهای مربوطه، ضریب ایمنی و مقاومت در برابر زلزله به شدت کاهش خواهد یافت.
رعایت کدامیک از اصول ساخت‌وساز مقاومت ساختمان‌ها و سازه‌ها را در برابر زلزله سبب می‌شود نیز دیگر سوالی بود که وی در پاسخ به این سوال این اصول را چنین برشمرد: طراحی سازه براساس آیین نامه طراحی ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله، استفاده از مصالح استاندارد براساس نتایج طراحی مربوطه و اجرای صحیح اصول ساخت. بنابراین یکی از ارکان در ساخت ساختمان‌های مقاوم به زلزله استفاده از مصالح استاندارد و به ویژه مصالح فولادی شامل مقاطع و یا میلگردهابا مشخصات فنی استاندارد جهت تسلیح بتن است.
مدیر کیفیت شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: این شرکت محصولات فولادی خود را بر اساس استانداردهای ملی منطقه‌ای و یا بین‌المللی عرضه می‌کند. در حالت عرضه عمومی محصولات در داخل کشور، رعایت استانداردهای ملی به عنوان یک اصل پذیرفته شده در تأیید پارامترهای کیفیت محصول به شمار می‌رود.
وی در خصوص فرآیند تولید فولاد شرکت خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه فرآیند تولید در این شرکت براساس یک چرخه کامل متالورژی استخراج آهن از سنگ معدن است علاوه بر آن که ناخالصی‌های ناخواسته در فولاد تولیدی وجود ندارد و عناصر مفیدی مانند تیتانیم، وانادایم و... که در حد جزئی به بهبود و اصلاح ساختار فولاد نیز کمک می‌کند، وجود دارد. محصولات ذوب آهن اصفهان به لحاظ خواص مکانیکی دقیقاً در محدوده‌های استاندارد مورد درخواست مشتری طراحی و تولید می‌شود و از نظر درصد ازدیاد طول نسبی و انرژی ضربه بسیار فراتر از استانداردهای مورد عمل هستند که این دو پارامتر در کاهش خسارت‌های مالی و تلفات جانی از نظر طراحان سازه بسیار حائز اهمیت است.
عباس زاده با اشاره به اینکه در حوادث مربوط به زلزله در کشور، سازه هایی که از محصولات ذوب آهن استفاده کرده‌اند، آسیب کمتری دیده اند، افزود: محصولات ذوب آهن اصفهان همه الزامات استانداردهای فولاد ساختمانی مقاوم به زلزله را رعایت کرده و همان گونه که اشاره شد این محصولات علاوه بر دارا بودن کیفیت ذاتی بالاتر از حد معمول به لحاظ خواص مکانیکی با حاشیه اطمینان بالا به بازار عرضه می‌شوند.
وی افزود: بدین منظور براساس روش‌های اجرایی و دستورالعمل‌های مصوب در قالب سیستم‌های مدیریتی همه فرآیندهای تولید از بدو ورود مواد اولیه، در حین فرآیند تا هنگام ترخیص تحت کنترل و نظارت بوده و از انطباق محصولات با استانداردهای مرتبط اطمینان حاصل می‌شود.
عباس زاده تصریح کرد: در زلزله بم و رودبار که از شدت بالایی برخوردار بود تیم‌های تحقیقاتی در جهت بررسی عوامل آسیب دیدگی ساختمان‌ها تحقیقات وسیعی را انجام دادند و با ارائه مستندات و شواهد بسیار دقیق، گزارش‌های مسبوطی را ارائه دادند که ساختمان‌هایی که در سازه‌های آنها از تیرآهن و میلگردهای شرکت ذوب آهن اصفهان مصرف کرده بودند کمترین آسیب را دیده و حتی تخریب هم مشاهده نشده بود. ولی ساختمانهایی که از مصالح فولادی غیراستاندارد استفاده کرده بودند اعم از تولید داخل و وارداتی متأسفانه در این حوادث آسیب جدی دیده بودند.
وی گفت: به هرحال با توجه به استراتژی ذوب آهن اصفهان مبنی بر حفظ کیفیت بالا و همچنین رسالت ملی و اسلامی در زمینه تولید، محصولات تولیدی ذوب آهن همیشه از قابلیت اطمینان بالای کیفی برخوردار بوده است.
    



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد