فولاد و آهن

عضو هیات علمی دانشگاه د رگفت‌وگو معدن نیوز مطرح کرد:

سهم ۸ درصدی ورق‌ها از محصولات فولادی دنیا

سهم ۸ درصدی ورق‌ها از محصولات فولادی دنیا
پایگاه خبری معدن نیوز- عضو هیات علمی دانشگاه گفت: با گسترش جهانی مصرف نفت و گاز برای انتقال آنها به مرور از خطوط لوله‌های فولادی بیشتری در دنیا استفاده شده است.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- عضو هیات علمی دانشگاه گفت: با گسترش جهانی مصرف نفت و گاز برای انتقال آنها به مرور از خطوط لوله‌های فولادی بیشتری در دنیا استفاده شده است.
سید تقی نعیمی در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز بیان کرد: معمولا ورق‌های فولادی که به لوله تبدیل می‌شوند باید خواص ویژه‌ای داشته باشند. در دو دهه اخیر با توجه به گسترش خطوط لوله سراسری و انشعابات آن در مناطق مختلف جهان، فرآیند تولید ورق‌هایی با ترکیب شیمیایی خاص و ممتاز کاربردی برای تبدیل به لوله برای انتقال نفت و گاز رشد چشمگیری یافته است.
وی افزود: در همین راستا برای تولید لوله فولادی به منظور انتقال نفت، گاز و پتروشیمی از جوشکاری ورق‌های فولادی استفاده می‌شود.
نعیمی تصریح کرد: بنابراین بسته به روش شکل‌دهی ورق، روش تولید لوله‌های قطور به صورت درز مستقیم و حلزونی امکانپذیر است.
کارشناس رسمی صنایع فلزی اظهار کرد: در روش درز مستقیم لوله، ابتدا ورق‌های فولادی با استفاده از قالب‌هایی در می‌آیند سپس لبه‌های ورق با استفاده از غلتک هایی به یکدیگر فشار داده و جوشکاری به روش مقاومتی جوشکاری زیر پودری، یا با روش جوشکاری با الکترود مصرفی و گاز محافظ، زیر پودری انجام می‌شود.
وی تاکید کرد: قبل از انقلاب در ایران لوله به روش جوشکاری تولید می‌شد و ساخت لوله بدون درز فولادی درصد بسیار ناچیزی از تولید سالانه لوله فولادی را به خود اختصاص می‌داد.
نعیمی گفت: در سال 2013 م حدود هزار و 568 میلیون تن محصولات نورد شده فولادی در دنیا تولید شده و در همین سال حدود122 میلیون تن انواع لوله فولادی در دنیا تولید شده است و به طور میانگین می‌توان گفت 8 درصد محصولات فولادی دنیا را ورق‌های فولادی برای تولید انواع لوله‌های فولادی به خود اختصاص می‌دهند.
این استاد دانشگاه بیان کرد: متاسفانه در سال 2013م، در ایران 10 برابر تولید داخلی لوله‌های فولادی برای استفاده در خطوط انتقال نفت وگاز لوله از خارج کشور وارد کرده است.
وی افزود: واردات انواع لوله‌های فولادی ایران در سال 2013 م به طور تقریبی یک سوم میانگین سالانه واردات 10 سال اخیر بوده است.
نعیمی خاطرنشان کرد: ذخایر طبیعی مولیبدن، کروم و سایر عناصر فلزی که در آلیاژ ورق‌های فولادی برای تولید لوله به کار می‌روند، به میزان کافی در کشور وجود دارد و همچنین حدود 60 درصد سرمایه‌گذاری لازم برای تولید مذاب فولادی‌های مناسب به منظور تبدیل به ورق‌های فولادی برای ساخت لوله در مجتمع فولاد مبارکه و مجتمع تولید فولاد اهواز موجود است.
وی تاکید کرد: اگر مسئولان برای افزایش کیفیت تولید فولاد ایران و تنوع بخشیدن به محصولات تولیدی با توجه به مزیت‌های بالقوه خدادی موجود ایران از هم‌اکنون اقدام نکنند تا چند سال آ ینده وضعیت صنایع فولاد کشور بحرانی خواهد شد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد