معدن

در راستای رونق صادرات و نجات صنعت سنگ؛

شرکت مشترک صنعت سنگ میان دولت و بخش خصوصی با سهم ۵۰ درصدی تاسیس می شود/ اعلام آمادگی ایمیدرو برای مشارکت با بخش خصوصی صنعت سنگ و سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی

شرکت مشترک صنعت سنگ میان دولت و بخش خصوصی با سهم ۵۰ درصدی تاسیس می شود/ اعلام آمادگی ایمیدرو برای مشارکت با بخش خصوصی صنعت سنگ و سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی
پایگاه خبری معدن نیوز- دبیر انجمن سنگ ایران گفت: برای رونق صادرات و نجات صنعت سنگ، یک شرکت مشارکتی میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و بخش خصوصی با سهم برابر ۵۰ درصدی تشکیل و فعال می شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، احمد شریفی افزود: طبق برآوردها 100 میلیارد تومان سرمایه اولیه برای تاسیس این شرکت نیاز است.

به گفته وی، تاسیس شرکت مشارکتی که توان خرید سنگ از واحدهای فرآوری را داشته باشد، زمینه تسهیل صادرات را فراهم می سازد و قادر به پاسخگویی خریداران انبوه است.

شریفی اضافه کرد: ایمیدرو اعلام کرده، چنانچه انجمن سنگ برای تامین سرمایه مورد نیاز این شرکت 50 میلیارد تومان اختصاص دهد، معادل آن را تامین خواهد کرد.

وی خاطر نشان ساخت: انجمن سنگ ایران درصدد است با کمک واحدهای فرآوری صنعت سنگ، با چند سرمایه گذار بزرگ وارد این صنعت شود.

شریفی گفت: صنعت سنگ دارای سود دهی اقتصادی است و وجود یک نقدینگی لازم، پیامد تضمین فعالیت صادراتی را به دنبال خواهد داشت و فعال سازی شرکت مزبور با تجمیع سرمایه شرکت ها، می تواند نقش اثرگذاری را به همراه داشته باشد.

وی ضمن تایید حضور ایمیدرو در یک شرکت مشارکتی با بخش خصوصی، افزود: این موضوع می تواند به کاغذبازی دولتی دامن بزند و در صورتی که صنعت سنگ شرکت را مستقل و با مالکیت بخش خصوصی تاسیس کند، می تواند شتاب لازم را به همراه داشته باشد.

دبیر انجمن سنگ ایران اضافه کرد: موضوع شکل گیری شرکت یاد شده در کارگروه توسعه صادرات سرمایه گذاری این تشکل مطرح و به جمع بندی رسید.

پیش از این شریفی گفته بود: امروز حداقل سرمایه مورد نیاز یک معدن سنگ سه میلیارد تومان است و با تخصیص منابع صندوق توسعه ملی می توان مانع از توقف فعالیت در این بخش شد.

بر اساس آمارهای اعلام شده از مجموع 10 هزار معدن فعال، نیمه فعال و در حال تجهیز کشور، حدود 2 هزار معدن سنگ وجود دارد که از این رقم بالغ بر یکهزار و 200 تا 300 معدن سنگ فعال است.

شمار واحد های سنگبری که کار فرآوری و ساب و صیقل سنگ خام را انجام می دهند، 6 هزار تا 6 هزار و 500 واحد اعلام شده، اما بخش اندکی از آنها به ماشین آلات استاندارد روز تجهیز شده اند.

برپایه سند چشم انداز صنعت سنگ، ظرف یک دوره پنج ساله ارزش صادرات این بخش از رقم سالیانه 200 تا 300 میلیون دلار به 2 میلیارد دلار باید برسد.

دبیر انجمن سنگ ایران دیماه اعلام کرد: براساس برنامه ریزی در شورای سیاست گذاری صنعت سنگ برای یک دوره پنج ساله، دستیابی به 2 میلیارد دلار ارزش صادرات این بخش پیش بینی شد که واقع بینانه است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد