معدن

یک کارشناس زیست‌محیطی معادن در گفت‌وگو با معدن نیوز تشریح کرد:

اثرات مثبت حمایت از معدنکاری بر مناطق محروم و روستایی

اثرات مثبت حمایت از معدنکاری بر مناطق محروم و روستایی
پایگاه خبری معدن نیوز- کارشناس زیست‌محیطی معادن گفت: حمایت از معدنکاران علاوه بر اینکه باعث ایجاد انگیزه در کارفرمایان و صاحبان معدن می‌شود، اثرات مثبت آن در جامعه و مردم به ویژه اهالی روستاها و مناطق مورد نظر مشهود خواهد بود.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- کارشناس زیست‌محیطی معادن گفت: حمایت از معدنکاران علاوه بر اینکه باعث ایجاد انگیزه در کارفرمایان و صاحبان معدن می‌شود، اثرات مثبت آن در جامعه و مردم به ویژه اهالی روستاها و مناطق مورد نظر مشهود خواهد بود.
رها صالحی در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز بیان کرد: پیشرفت و توسعه هر کشوری منوط به مدیریت مناسب منابع طبیعی و توجه به زیرساخت‌های آن کشور است و یکی از منابع طبیعی هر کشوری معادن و منابع معدنی است از این رو فعالیت‌های معدنی و معدنکاری یکی از مولفه‌های رشد و توسعه جوامع است.
وی افزود: امروزه به علت پراکندگی جغرافیایی معادن در نقاط مختلف به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته ، نقش فعالیت معدنی در توسعه متوازن، ایجاد ثروت و رشد این مناطق مورد توجه قرار گرفته که این امر در کشور ما که از بستر مناسبی برای توسعه فعالیت معدنی به خصوص در مناطق روستایی برخوردار است باید به عنوان یکی از مولفه‌های مهم توسعه متوازن کشور مورد توجه سیاستگذاران و دولت قرار گیرد.
صالحی تصریح کرد: فعالیت معدنی در یک منطقه از ابتدای مرحله اکتشاف تا مرحله استحصال و فراوری ، واجد مزایای اقتصادی زیادی برای جوامع محلی است. نخستین مزیت توسعه فعالیت معدنی در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته کشور بی‌شک ایجاد فرصتهای شغلی پایدار با درجه بالایی از امنیت شغلی است.
وی تاکید کرد: نیروی کار فعال و مستعد و دانش آموخته روستایی کشور می‌تواند با اشتغال در معادن، در کنار خانواده خویش امکان ارتزاق بهتر یافته که این امر خود اثرات مثبتی در توسعه کل کشور دارد که از آن جمله می‌توان به کاهش پدیده مهاجرت به شهرها خصوصا کلان شهرهای کشور اشاره کرد.اگر به تبعات اقتصادی و اجتماعی فرهنگی پدیده مهاجرت تامل کنیم اهمیت کاهش مهاجرت از طریق افزایش توجه به فعالیت‌‌های معدنی بیش از پیش هویدا می‌شود.
این کارشناس زیست‌محیطی معادن اظهار کرد: اشتغال در نزدیکی محل زندگی نه تنها باعث رونق و رشد اقتصادی می‌شود بلکه با افزایش مولفه‌های رضایتمندی از زندگی به کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در جوامع کمتر توسعه یافته و کم برخوردار نیز منجر می‌شود.از سوی دیگر گسترش فعالیت معدنکاری به ایجاد زیر ساخت‌های توسعه‌ای در مناطقی که فعالیت معدنی انجام می‌گیرد نیز کمک می‌کند.
وی عنوان کرد: جاده‌سازی به عنوان یکی از مهم‌ترین اقدامات زیرساختی در توسعه یک منطقه می‌تواند از طریق شروع معدنکاری تسهیل شود. به عبارت دیگر با توسعه صنعت و معدن به طور مستقیم از طریق ایجاد بسترهای لازم برای فعالیت معدنکاری بسترهای توسعه یک منطقه تقویت می‌شود و به ایجاد مکان‌های تفریحی و توریستی، ایجاد صنایع پایین دستی و صنابع تبدیلی و تکمیلی و بهبود وضعیت اقتصادی و معاش یک منطقه کمک به سزایی می‌کند بنابرای با رونق هر شهر و روستا امید به زندگی بیشتر و سلامت روحی و روانی یک جامعه نیز تامین می‌شود، نیازی که در هر جامعه سالمی در آن احساس می‌شود
صالحی تصریح کرد: گسترش فعالیت معدنکاری در بهبود وضعیت زیست‌محیطی و جلوگیری از تخریب آن نیز اثرگذار است.البته گفتنی است که در هر فعالیت صنعتی مشکلاتی وجود دارد که معدنکاری از آن مستثنا نیست اما نگاه مثبت و رویکرد مناسب به هر شغل وصنعتی باعث می‌شود آن را به مسیری سوق دهد که نکات منفی آن به حداقل رسیده و امکانات و منابع در راستای توسعه کشور بهره گیری می‌شود.
وی گفت: آموزش‌های در هنگام کار مشاوره‌های پزشکی توسط تیم زمین شناسان پزشکی و همچنین مشاوره‌های روانشناسی در افراد مشغول در معادن یکی از نکات مثبتی است که در صورت ارائه آن بازدهی بسیار بالا و در نتیجه کاهش اثرات زیست‌محیطی و دیگر تبعات مخرب را به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: مسئولان و صاحبان معدن همواره با دغدعه‌های بسیار زیادی روبه‌رو هستند از یک طرف مشکلات و خطراتی که در هنگام کار برای افراد پیش امده مسئولیت سنگینی را به عهده آنها می‌گذارد.از طرف دیگر امنیت مالی آنها که هر آن امکان دارد به خطر بیفتد، مسولیت سنگین دیگری خواهد بود. بنابراین اگر با دید بهتر به این صنعت نگاه شود و تعاملی سازنده بین معدنکاران و ارگان‌های وابسته به‌وجود آید به طور قطع نتایج سودمندی عاید روستا، شهر و در نهایت کشور می‌شود.
صالحی بیان کرد: بطور کلی باید گفت آینده صنعت و معدن در گرو تصمیمات و سیاست گذاری‌های امروز دولت و فعالان عرصه صنعت به خصوص صنعت و معدن است. در دنیای به شدت پیچیده و سرشار از وجود امکان انتخاب‌های بی‌شمار این کیفیت و منطق انتخاب یک مسیر است که کیفیت و ویژگی آینده را معین و مشخص می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: اگر بر سیاست‌های نادرست قدم برداریم جز درخشش‌های تیره نباید انتظار بیشتری داشت. اما اتخاذ برنامه هایی بر اساس روش‌های نوین و آزموده شده بشری و همچنین منطبق با ظرفیت‌های زمین می‌توان امیدوارانه گواهی داد که در صورت عملیاتی شدن این استراتژی و الگوی اقتصادی، شاهد شکوفایی بخش صنعت و معدن به طور خاص و توسعه پایدار کشور بطور عام خواهیم بود.
وی تاکید کرد: پرهیز از شتابزدگی وسیاست زدگی و تصمیمات فله‌ای یک گام مهم است که می‌تواند نقطه عطفی در تاریخ ایران باشد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد