آلومینیوم و مس

مس سبز از سال آینده توسط کودلکو وارد بازار می شود/ کدلکو به دنبال کاهش ردپای کربن در کل زنجیره تامین مس

مس سبز از سال آینده توسط کودلکو وارد بازار می شود/ کدلکو به دنبال کاهش ردپای کربن در کل زنجیره تامین مس
پایگاه خبری معدن نیوز- چندی پیش «نلسون پیزارو»، مدیرعامل کودلکو، در گفت‌وگو با «رویترز» خبر از تولید مس با روش‌های دوست‌دار محیط‌زیست داده بود. حالا خبرها حاکی از آن است که تولید کاتد به این شیوه در حال انجام است و محصول نهایی به‌زودی عرضه می‌شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، کودلکو اولین سری کاتد خود با برند «مس سبز» را سال آینده میلادی به فروش می‌رساند. این خبر را مدیر فروش و بازاریابی این شرکت شیلیایی در حاشیه کنفرانس جهانی مس در سانتیاگو به «ماینینگ ژورنال» داده است. اگرچه هنوز جزئیات این‌که این کاتد چطور تولید خواهد شد و چه قیمتی خواهد داشت، مشخص نیست ولی مدیرعامل کودلکو در مصاحبه قبلی خود در این زمینه گفته بود که در محاسبه قیمت این محصول هزینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی تولید مس به‌دقت محاسبه شده‌اند.

این در حالی است که چندی پیش «اسکار لاندرتچه» (Oscar Landerretche)، از دیگر مدیران کودلکو خبر داده بود، تولید سبز تنها محدود به محصول این شرکت نمی‌شود و آن‌ها در حال رایزنی با مصرف‌کنندگان مس خود هستند تا در کل زنجیره تأمین مس، بتوانند ردپای کربن و سایر اثرات اجتماعی به‌ویژه اثرات صنعت مس بر جوامع محلی را کاهش دهند.

با همین هدف کودلکو مذاکراتی را با شرکت خودروسازی BMW آغاز کرد تا این شرکت برای تأمین مس موردنیاز خود برای ساخت خودروهای الکتریکی از مس سبز کودلکو استفاده کند. این مذاکرات منجر به تشکیل کمیته‌ای تحت عنوان Responsible Copper Initiative و آغاز همکاری‌های مشترک شد. بنا به اعلام مدیران BMW این کمیته قرار است به تعهدی پایدار در زمینه مسئولیت زیست‌محیطی و اجتماعی در صنعت مس دست پیدا کند. BMW و کودلکو، توسعه شاخص‌های فعالیت پایدار در عین ارتباط سازنده با ذی‌نفعان را در چشم‌انداز همکاری خود قرار داده‌اند.

اهمیت این همکاری وقتی معلوم می‌شود که بدانیم BMW در سال 2017 بالغ بر 42هزار تن مس با ارزش بیش از 200 میلیون یورو خریداری کرده است. این شرکت به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشروی جهان در زمینه وسایل نقلیه الکتریکی، 25 مدل مختلف خودروی الکتریکی را در سال 2025 عرضه خواهد کرد. تولید این 25 مدل 20هزار تن مس بر تقاضای شرکت BMW اضافه می‌کند.

پروژه تولید مس سبز کودلکو در معدن گابریلا مسترال (Gabriela Mistral) این شرکت واقع در منطقه آنتوفاگاستا اجرا شده است. این معدن که همچنین با عنوان Gaby شناخته می‌شود ذخیره‌ای برابر با 620 میلیون تن سنگ مس اکسیدی با عیار 0.41 درصد دارد. کاتد سبزی که از این پس از خاک معدن Gaby تولید می‌شود از هشت جنبه گواهی می‌شود: ردپای کربن، ردپای آب، تأثیرات منطقه‌ای، تأثیر بر جامعه محلی، حقوق بشر، فرصت‌های برابر شغلی، ایمنی و بهداشت شغلی، اخلاق و شفافیت مالی.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد