مقاله و پژوهش

هرآنچه‌ باید درباره نیکل بدانیم

هرآنچه‌ باید درباره نیکل بدانیم
پایگاه خبری معدن نیوز- استفاده از نیکل ، قدمت باستانی داشته و به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و برنزهایی که از سوریه امروزی یافت شده‌اند، حاوی حدود ۲ درصد نیکل بوده است.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- استفاده از نیکل ، قدمت باستانی داشته و به 3500 سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و برنزهایی که از سوریه امروزی یافت شده‌اند، حاوی حدود 2 درصد نیکل بوده است.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز ، نیکل یک فلز سفید نقره‌ای است که به‌خوبی جلا می‌گیرد. از گروه آهن‌ها است که سخت و قابل انعطاف بوده ، هادی جریان الکتریسیته است و به‌راحتی با گوگرد و آرسنیک ترکیب می‌شود.
در حال حاضر تقریبا 65 درصد نیکل مصرفی در دنیای غرب برای تولید لوازم فولاد ضد زنگ به کار می‌رود و 12 درصد دیگر آن به مصرف آلیاژهای عالی می‌رسد و 23 درصد باقی مانده نیز در مصارفی مانند تولید آلیاژ فلزات ، باطری‌های قابل شارژ ، کاتالیزو صرف می‌شود.
 مواد غذایی مانند شکلات و چربی ها به طور طبیعی دارای مقداری نیکل هستند. در صورتیکه افراد از سبزیجات حاصل از مناطق آلوده به نیکل تغذیه کنند، مقدار زیادی نیکل وارد بدنشان می‌شود زیرا نیکل در بافت گیاهان تجمع می یابد و در نتیجه مقدار نیکل در سبزیجات افزایش می‌یابد. در شش‌های افراد سیگاری نیز مقدار زیادی نیکل وجود دارد. همچنین نیکل در شوینده ها نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
راه‌های ورود نیکل به بدن انسان از طریق هوا، آشامیدن آب، خوردن غذا و کشیدن سیگار است و ممکن است بر اثر تماس پوست با خاک یا آب آلوده به نیکل، مقداری نیکل وارد بدن انسان شود. هرچند مقدار اندکی نیکل برای انسان ضروری است اما اگر مقدار آن افزایش یابد، برای سلامت انسان خطرناک بوده و افزایش نیکل شانس مبتلا شدن به سرطان ریه، سرطان بینی، سرطان حنجره و سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.
کسالت و سرگیجه، آب آوردن ریه ها،مشکلات تنفسی،آسم و برونشیت مزمن، حساسیت‌هایی از قبیل خارش پوست (به خصوص در هنگام استفاده از جواهرات) و نارسایی قلبی از جمله امراضی است که که فرد در معرض گاز نیکل به آن مبتلا می‌شود.
بخارات نیکل به دستگاه تنفس و ریه ها آسیب میرساند و نیکل و ترکیبات آن باعث بیماری به نام" خارش نیکل" می‌شود که معمولاً در افراد با حساسیت پوستی بالا مشاهده می‌شود. نخستین علامت، خارش است که معمولاً 7 روز قبل از از بین رفتن پوست رخ می‌دهد. نخستین علائم تخریب پوستی التهاب پوست یا پوسته پوسته شدن پوست است. سپس در پوست زخمهایی نمودار می‌شود.
رها صالحی کارشناس زمین شناسی


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد