صنایع معدنی

کاهش مصرف آب و انرژی در طراحی جدید آلومینا از نفلین

کاهش مصرف آب و انرژی در طراحی جدید آلومینا از نفلین
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر صنایع معدنی ایمیدرو گفت: یک شرکت آلمانی طراحی پایه کارخانه تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب (واقع در استان آذربایجان شرقی) را انجام می دهد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر صنایع معدنی ایمیدرو گفت: یک شرکت آلمانی طراحی پایه کارخانه تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب (واقع در استان آذربایجان شرقی) را انجام می دهد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، محمد آقاجانلو با بیان این خبر افزود: در این طراحی که مراحل نهایی را طی می کند مصرف آب و انرژی و همچنین میزان آلاینده های زیست محیطی، کاهش چشمگیری نسبت به روش های متداول پیدا می‌کند.
وی اظهار کرد: در سفر اخیر مشاوران ایمیدرو به آلمان و طی نشست هایی با شرکت اتوتک، 85 درصد اسناد مربوط به طراحی پایه کارخانه نفلین سینیت سراب شامل مراحل فرایند تولید و مولفه های آن، نقشه اجرایی، احداث بخش ها، نوع تجهیزات و غیره (PFD ) نهایی شده و میزان PFD باقی مانده تا اواخر همین هفته تکمیل می شود.
آقاجانلو ادامه داد: پیش از این،200 نقشه برای چگونگی احداث واحدهای این کارخانه به شرکت اتوتک ارسال شد که طی 5 روز حضور مشاوران در آلمان، بررسی و اصلاح شد. فرایند مناقصه بین المللی برای اجرایی کردن طرح احداث کارخانه نفلین سینیت نیز پس از دریافت اسناد P&ID آغاز خواهد شد.
به گفته مدیر صنایع معدنی ایمیدرو، شرکت اتوتک علاقه مند به حضور در مناقصه و بخش های بعدی احداث کارخانه است که در حال حاضر، منتظر حل و فصل مسائل بانکی (بین بانک مرکزی و شرکت بیمه هرمس آلمان) هستیم.
آقاجانلو با اشاره به ویژگی های طراحی پایه کارخانه تولید آلومینا از نفلین سینیت سراب با دانش آلمانی ها، تصریح کرد: در این نوع طراحی، سطح اتوماسیون بالاست و اطمینان بالایی در کیفیت محصول تولیدی ایجاد خواهد شد. همچنین از نظر آلایندگی و مسائل زیست محیطی، از استانداردهای داخل کشور بالاتر است و در مقایسه با فناوری روس (نخستین دارنده فناوری تولید آلومینا از نفلین سینیت)، سودمندتر است.
وی افزود: امتیاز دیگر طراحی پایه کارخانه یاد شده، کاهش شدید مصرف آب و نیز کاهش قابل توجه مصرف انرژی (گاز و برق) است.
مدیر صنایع معدنی ایمیدرو خاطرنشان کرد: ظرفیت این طرح، تولید 200 هزار تن آلومینا (ماده اولیه تولید شمش آلومینیوم)، 150 هزار تن نمک (انواع کربنات) و 3.6 میلیون تن سیمان است.
اکتشافات انجام شده در منطقه آذربایجان شرقی نشان می دهد از کل 9 میلیارد و 444 میلیون تن ذخایر معدنی این استان، 5 میلیارد و 350 میلیون تن -که معادل 56درصد از کل ذخایر این منطقه است- به نفلین سینیت اختصاص دارد. ماده معدنی که در نهایت با تبدیل شدن به پودر آلومینا، تکیه گاه رشد صنعت آلومینیوم ایران خواهد شد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد