آلومینیوم و مس

احداث کارخانه تولید نیکل در سرچشمه

احداث کارخانه تولید نیکل در سرچشمه
پایگاه خبری معدن نیوز- با نصب و راه‌اندازی تجهیزات کارخانه تولید نیکل از الکترولیت پالایشگاه، روزانه ۳۴۵ کیلوگرم کاتد نیکل و ۱۷۰۰ کیلوگرم کاتد مس در مجتمع مس سرچشمه تولید خواهد شد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- با نصب و راه‌اندازی تجهیزات کارخانه تولید نیکل از الکترولیت پالایشگاه، روزانه 345 کیلوگرم کاتد نیکل و 1700 کیلوگرم کاتد مس در مجتمع مس سرچشمه تولید خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز ، مجید عاشوری مجری پروژه بازسازی و نوسازی ذوب و پالایش مجتمع مس سرچشمه با بیان این مطلب گفت: استحصال عناصر مس و نیکل و بازیابی اسید سولفوریک از الکترولیت bleed پالایشگاه جهت استفاده دوباره در پالایشگاه مجتمع مس سرچشمه از اهداف این پروژه است و همه عملیات این طرح به‌صورت EPC توسط شرکت خدمات فنی و مهندسی صنایع و معادن کانی مس در قالب مهندسی پایه و مهندسی کارگاهی انجام می‌شود.
وی در خصوص دلایل تعریف این پروژه در سرچشمه گفت: مرحله نهایی تولید مس در مجتمع مس سرچشمه، تصفیه الکتریکی بوده و در این فرایند الکترولیت مصرفی محتوی 40 گرم بر لیتر مس و 200 گرم بر لیتر اسید سولفوریک است. در هنگام عملیات پالایش، بسته به ترکیبات آند مصرفی، غلظت ترکیبات و عناصر مختلف در الکترولیت افزایش می‌یابد تا جایی که الکترولیت موجود در مدار بسته الکترولیز قابل مصرف نبوده و از مدار خارج می‌شود. الکترولیت دورریز پالایشگاه به‌طور متوسط حاوی 4/3 تا 4 گرم بر لیتر نیکل، 40 گرم بر لیتر مس و 167 تا 175 گرم بر لیتر اسیدسولفوریک است.
عاشوری با اشاره به اینکه از سال 1380 و پیش از تعریف این پروژه این الکترولیت‌ها بر روی هیپ‌های لیچینگ برای استحصال مس‌های اکسیدی پاشیده می‌شود تا از هدر رفتن آن جلوگیری شود، اظهار کرد: با توجه به حجم الکترولیت دورریز و میزان اسید سولفوریک موجود در آن که وارد محیط زیست می شود و به‌منظور حفاظت محیط زیست از مواد آلاینده و خورنده و با توجه به ارزش اقتصادی نیکل و مس و وجود قابل توجه این عناصر در الکترولیت دورریز تعریف این پروژه ضروری به نظر می‌رسید.
وی افزود: بنابراین شرکت مس از سال 91 اقدام به تعریف و عملیاتی کردن این پروژه در 4 بخش سلول‌های مس، تصفیه اسید AUP، کاتیون زدایی DCU و سلول‌های نیکل کرد.
مجری پروژه بازسازی و نوسازی ذوب و پالایش مجتمع مس سرچشمه در خصوص اهداف و عملکرد هریک از بخش‌ها گفت: استحصال مس از الکترولیت خروجی پالایشگاه در بخش سلول‌های مس، کاهش و تصفیه اسید از الکترولیت خروجی سلول‌های مس در بخش AUP و حذف کاتیون‌های مزاحم و غنی‌سازی نیکل به‌منظور بالا بردن راندمان استحصال کاتدهای نیکل در بخش DCU دنبال می‌شود.
وی افزود: درنهایت و در بخش پایانی کارخانه کاتد نیکل با خلوص 8/99 درصد از محلول تغلیظ شده نیکل خروجی DCU استحصال می‌شود و از این طرق روزانه حدود 345 کیلوگرم نیکل کاتدی تولید می‌شود.
عاشوری با اشاره به اینکه در راه‌اندازی این کارخانه هم از توان داخلی و خارجی استفاده ‌شده است گفت: تاکنون این طرح 65 درصد پیشرفت اجرایی داشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 95 به بهره‌برداری برسد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد