فولاد و آهن

مهلت یک ماهه به متحدان آمریکا/ وضع تعرفه فولاد و آلومینیوم برای اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا تا اول ژوئن به تاخیر افتاد

مهلت یک ماهه به متحدان آمریکا/ وضع تعرفه فولاد و آلومینیوم برای اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا تا اول ژوئن به تاخیر افتاد
پایگاه خبری معدن نیوز- کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، وضع تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم برای اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا را تا اول ژوئن به تاخیر خواهد انداخت تا قراردادهایش با آن‌ها را نهایی کند.
  بزرگنمايي:

به زارش معدن نیوز؛ طبق بیانیه کاخ سفید، دولت آمریکا با آرژانتین، استرالیا و برزیل به توافق رسیده است و جزئیات این توافقات به زودی نهایی خواهد شد. آمریکا همچنین معافیت‌های موقتی برای اتحادیه اروپا، کانادا و مکزیک را به مدت 30 روز تمدید کرد تا به آن‌ها برای مذاکرات بیشتر فرصت دهد.
کاخ سفید اعلام کرد در همه این مذاکرات دولت به سهمیه‌ای متمرکز شده که واردات را محدود کرده، از صادرات مجدد جلوگیری می‌کند و از امنیت ملی حمایت خواهد کرد. این توافقات، استراتژی موفق ترامپ برای رسیدن به نتایج مطلوب با متحدانش برای حمایت از امنیت ملی و پرداختن به چالش‌های جهانی برای صنایع فولاد و آلومینیوم را منعکس می‌کند.
ترامپ در مارس پس از این‌که یک گزارش دولتی نشان داد صادرات فلزات خارجی، منافع امنیت ملی را به مخاطره انداخته است، تعرفه 25 درصدی را برای واردات فولاد و تعرفه 10 درصدی را برای واردات آلومینیوم وضع کرد. وی به رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا، دستور داد با کشورهایی که به دنبال تبدیل معافیت موقتی خود به معافیت دائمی هستند، مذاکره کند.
معافیت‌ها برای اتحادیه اروپا و پنج کشور دیگر قرار بود در اول ماه مه به پایان برسد. تصمیم رییس جمهور آمریکا برای به تاخیر انداختن اجرای تعرفه‌ها، مهلت جدیدی به متحدان این کشور می‌دهد که تلاش می‌کنند از تعرفه‌های فلزات به طور دائم معاف شوند. همچنین به عنوان یک ژست حسن نیت برای مذاکره‌کنندگان کانادایی و مکزیکی دیده می‌شود که سرگرم مذاکره با آمریکا برای بازبینی توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی هستند.
ترامپ معافیت دائمی را دستاویزی برای رسیدن به قرارداد نفتا قرار داده است با این حال در این مذاکرات هنوز چشم‌اندازی از توافق دیده نمی‌شود. کانادا بزرگترین صادرکننده فولاد به آمریکا است.
همزمان با تمدید این معافیت، بن‌بست میان آمریکا و اتحادیه اروپا که بزرگترین بلوک تجاری جهان است، ادامه پیدا می‌کند. مقامات اروپایی می‌گویند تعرفه‌های آمریکا مقررات تجارت بین‌المللی را نقض می‌کند و تهدید کرده‌اند با وضع تعرفه برای برندهای آمریکایی مانند هارلی دیویدسون، تلافی کنند.
دولت ترامپ بدنبال واداشتن کشورها برای پذیرفتن سهمیه‌هایی درباره میزان فولاد و آلومینیومی که به آمریکا صادر می‌کنند، است. کاخ سفید پس از این‌که سئول سهمیه 70 درصدی میانگین صادرات فولاد خود به آمریکا بین سال 2015 تا 2017 را پذیرفت، در مارس کره جنوبی را از این تعرفه‌ها به طور دائم معاف کرد.
حرکت ترامپ به سوی اعمال موانع تجاری در سال جاری، نگرانی‌هایی را نسبت به انتقام جویی متقابل برانگیخته که ممکن است به اعتماد مصرفی لطمه زده و توسعه اقتصادی جهانی را در سال‌های آینده مهار کند.
دولت انگلیس روز سه‌شنبه تمدید معافیت را مثبت خواند، اما اعلام کرد: ما نسبت به تاثیر این تعرفه‌ها بر تجارت جهانی نگران مانده‌ایم و به کار با اتحادیه اروپا برای یک راه‌کار چند جانبه برای مشکل جهانی مازاد ظرفیت و همچنین مدیریت تاثیر این مساله در بازارهای داخلی همکاری خواهیم کرد.
این تصمیم تنها چند روز پیش از سفر استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری و سایر اعضای بلندپایه کابینه ترامپ به چین به منظور حل اختلافات تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان صورت می‌گیرد.
رییس جمهور آمریکا تهدید کرده به تلافی آنچه که نقض مالکیت معنوی از سوی چین خوانده است، تعرفه‌هایی برای واردات کالاهای چینی به ارزش 150 میلیارد دلار وضع کند. پکن نیز تهدید کرده است دست به تلافی خواهد زد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، صادرکنندگان فولاد و آلومینیوم از چین به همراه سایر کشورهای صادرکننده مانند ژاپن و هند از اواخر مارس به آمریکا تعرفه پرداخت می‌کنند. آمریکا و اتحادیه اروپا سال‌هاست که از تولید کنندگان چینی که از یارانه‌های دولتی بهره‌مند هستند و محصول خود را با قیمت بسیار ارزانی به بازار جهانی عرضه می‌کنند شکایت دارند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد