مقاله و پژوهش

کارشناس ارشد پترولوژی در گفت و گو با معدن نیوز تشریح کرد:

سنگ‌هایی که شبه الماس نام گرفتند

سنگ‌هایی که شبه الماس نام گرفتند
پایگاه خبری معدن نیوز- کارشناس ارشد پترولوژی گفت: روتایل مصنوعی (Synthetic Rutile) سنگی است که به صورت طبیعی وجود داشته اما بسیار کمیاب است. این سنگ دارای هاله‌ای از رنگ زرد بوده و برای مدتی به عنوان شبه الماس استفاده می‌شد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- کارشناس ارشد پترولوژی گفت: روتایل مصنوعی (Synthetic Rutile) سنگی است که به صورت طبیعی وجود داشته اما بسیار کمیاب است. این سنگ دارای هاله‌ای از رنگ زرد بوده و برای مدتی به عنوان شبه الماس استفاده می‌شد.
نسترن غلامی در گفت و گو با پایگاه خبری معدن نیوز بیان کرد: شبه الماس براق است اما به خوبی براقی الماس نیست و دارای پراکندگی زیادی است. این سنگ دارای سختی پایینی بوده و شکست دوگانه دارد. RI آن 2/61 تا 2/90 بوده و دارای SG 4/26 و سختی 6 تا 6/5 و دیسپرژن 0/030 است.
وی در خصوص سنگاسترونیوم تیتانایت گفت: این سنگ دارای هاله‌ای از رنگ زرداین سنگ بوده که در سال 1953 یافت شد و همانند الماس دارای شکست یگانه و رنگ آن نزدیک به بی رنگ بوده و دارای پر اکندگی ( Dispersion )کمتری نسبت به Synthetic rutile بوده اما پراکندگی آن از الماس بیشتر است.
این کارشناس ارشد پترولوژی تصریح کرد: اواخر سال‌های 1960 محققان تعدادی از کریستال ها را در لابراتوار رشد دادند که همانند Garnet است که دارای سیستم کریستالی Cubic بودند. یکی از آنها YAG نام داشت که از همان ابتدا به صورت شبه الماس به کار رفت.
غلامی عنوان کرد: این سنگ دارای Fire خوبی بود و به دلیل سختی خوب حدود 25/8 و براقی کافی، برای سال‌های متمادی به عنوان یکی از معروف ترین شبه الماس ها شناخته شد.
وی در مورد سنگگادولینیوم گالیوم گارنت اشاره کرد: این سنگ‌ها نوع دیگری از شبه الماس ها بوده که دارای براقی و Dispersion بیشتری نسبت به YAG هستند و همانند الماس خواهند بود. این سنگ دارای Dispersion خوبی بود اما به دلیل سختی پایین به آسانی دچار خط و سائیدگی می‌شد.
وی افزود:کیوبیک زیرکنیای مصنوعی یک شبه الماس مدرن به شمار می‌رود و در سال 1970 وارد بازار جهانی شد. به دلیل آنکه نمونه طبیعی آن بسیار کمیاب است به صورت مصنوعی تولید می شود. CZ تقریباً براقی همانند الماس داشته و Dispersion آن از الماس بیشتر است.
وی تاکید کرد:وزن مخصوص (SG) آن 5/80 است و هنگامی که آن را وزن کنیم از الماس بسیار سنگین تر است.
وی عنوان کرد:سنگ مویزنایت در سال 1893توسط دکتر Henri Moissan -برنده ی جایزه ی نوبل- در آریزونا کشف شد. او تا سال 1904 این تصور را داشت که موفق به پیدا کردن الماس شده اما در آزمایشات بعدی مشخص شد که این سنگ از Silicon Carbide ساخته شده است. بعدها در سال 1950تعداد دیگری از این سنگ در معدن Yakutia روسیه کشف شد.
غلامی گفت:مویزنایت به صورت طبیعی بسیار کمیاب است در حالیکه فاکتورهایی که در این سنگ وجود دارند بسیار جالب توجه هستند. این سنگ در حال حاضر به صورت مصنوعی در لابراتوار ساخته می شود.
به گفته وی؛گوهرشناسی مویزنایت یکی از بهترین شبه الماس های موجود است. سختی این سنگ 9.25 است که به سختی 10 الماس بسیار نزدیک است. مویزنایت دارای براقی و دیسپرژن بیشتری نسبت به الماس بوده و تنها شبه الماسی است که دارای وزن حجمی (3.21) کمتری نسبت به الماس (3.52) است. جالب تر از همه اینکه این سنگ از لحاظ عبور حرارت  همانند الماس عمل می کند و دستگاه های Gem Tester که از این طریق الماس ها و شبه الماس ها را از هم جدا می کنند می توانند خطا ایجاد کرده و مویزنایت را هم الماس نشان بدهند.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد