اکتشاف و ماشین آلات

کارشناس متالورژی در گفت‌وگو با معدن نیوز مطرح کرد:

تشکیل الماس‌ها در اعماق زمین

تشکیل الماس‌ها در اعماق زمین
پایگاه خبری معدن نیوز - یک کارشناس متالورژی گفت: الماس از با ارزش‌ترین و گران قیمت‌ترین سنگ‌های جواهر با خواص فیزیکی و نوری منحصر به فرد است.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز - یک کارشناس متالورژی گفت: الماس از با ارزش‌ترین و گران قیمت‌ترین سنگ‌های جواهر با خواص فیزیکی و نوری منحصر به فرد است.
نسترن غلامی در گفت‌وگوبا پایگاه خبری معدن نیوز با بیان این که الماس تنها گوهر ساخته شده از یک عنصر است،‌افزود: حدود 99.95درصد الماس از کربن تشکیل شده است. 0.05درصد دیگر می‌تواند شامل یک یا چند عنصر فرعی باشد که جزء ترکیب اصلی آن نیستند.
وی افزود: برخی از این عناصر فرعی رنگ یا شکل کریستال الماس را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
غلامی تصریح کرد: الماس تحت شرایط دما و فشار بالا که تنها در اعماق زمین (حدود 160 کیلومتری زیر سطح زمین) فراهم است، تشکیل می‌شود.
به گفته وی؛ گرافیت نیز تنها از کربن تشکیل شده اما فرآیند شکل گیری و ساختار بلوری آن با الماس بسیار متفاوت است.
غلامی عنوان کرد: گرافیت بسیار نرم است به طوری قادر به نوشتن با آن هستید در حالی که الماس بسیار سخت است و تنها می‌توان با یک الماس دیگر بر روی آن خراش ایجاد کرد.
این کارشناس متالورژی تاکید کرد: در ساختمان الماس هر اتم کربن چهار پیوند کووالانسی قوی با اتم‌های دیگر کربن برقرار می‌کند که علت سختی بسیار بالای الماس نیز همین است.
وی تصریح کرد: بیشتر الماس یافت شده در معادن تجاری و رسوبات، در گوشته زمین (mantle) تشکیل شده‌اند و دستیابی این الماس‌ها به سطح زمین از طریق فوران‌های آتشفشانی شدید انجام می‌شود. این فوران لوله هایی را در لایه‌های بالایی پوسته زمین به نام مجراهای کیمبرلیتی ایجاد می‌کنند.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد