رویدادها و گزارش های ویژه

رییس هیات عامل ایمیدرو وعده داد

راه‌اندازی طرح تولید شمش آلومینیوم جاجرم در سال ۹۶

راه‌اندازی طرح تولید شمش آلومینیوم جاجرم در سال ۹۶
پایگاه خبری معدن نیوز- رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: فاز نخست طرح تولید شمش آلومینیوم جاجرم، به عنوان یکی از اولویت‌های این سازمان، اوایل سال آینده (۹۶) به مرحله راه‌اندازی می‌رسد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: فاز نخست طرح تولید شمش آلومینیوم جاجرم، به عنوان یکی از اولویت‌های این سازمان، اوایل سال آینده (96) به مرحله راه‌اندازی می‌رسد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، مهدی کرباسیان در مراسم بازدید هیات همراه از مجتمع آلومینای جاجرم ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: مجتمع آلومینیوم جاجرم در ابتدای دولت یازدهم با مشکلاتی همچون نبود بودجه، حذف مشاور، تامین مالی، تامین تجهیزات و وجود نگرانی هایی از وضعیت آینده شرکت در میان نیروی انسانی آن مواجه بود و ایمیدرو با پذیرفتن این ریسک ها، شرایط را تغییر داد و با بهبود وضعیت تولید شرکت (ثبت رکورد جدید) و انعقاد قرارداد با شرکت معتبر و بین‌المللی چین (ان اف سی) برای اجرای طرح تولید شمش، مشکلات مرتفع شد.
وی ادامه داد: از دیگر اقدامات مثبت صورت گرفته طی 2 سال اخیر، انجام اکتشافات جدید و افزایش دخایر بوکسیت است که موجب ایجاد امیدواری در میان کارکنان و مردم منطقه بابت افزایش زمان بهره‌برداری کارخانه و نیز اقتصادی بودن تداوم فعالیت آن شده است.
رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان این که ایمیدرو حمایت‌های خود را برای تکمیل طرح تولید شمش آلومینیوم جاجرم با قوت ادامه می‌دهد، گفت: برای به نتیجه رسیدن این طرح در زمان مقرر، مردم و مسئولان منطقه اعم از استاندار، فرماندار، شهردار و غیره، باید حمایت‌های خود را تداوم بخشند و مشکلات پیش رو را با تفاهم رفع کنند.
وی ادامه داد: این طرح اکنون 55 درصد پیشرفت دارد. در این مجموعه، حدود 2300 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم فعالیت می‌کنند که با در نظر گرفتن تعداد نفرات خانواده آنها، حدود 10 هزار نفر از این کارخانه ارتزاق می‌کنند.
کرباسیان با بیان اینکه ایجاد اشتغال در بخش معدن در گرو احداث صنایع پایین دستی است، اظهار کرد: فعال شدن یک معدن حداکثر 300 تا 400 نفر را به اشتغال مشغول می‌سازد، اما ایجاد کارخانه‌های صنایع پایین دستی اشتغال را به نحو فزاینده‌ای بالا می‌برد و در صورت فرآوری مواد معدنی و تکمیل زنجیره معدن و شکل گیری صنایع پایین دستی، ارزش افزوده برخی مواد معدنی نظیر تیتانیوم (مورد مصرف در صنایع خاص) تا 20 برابر افزایش می‌یابد.
وی ادامه داد: اکنون برخی شرکت‌های خودروساز جهانی، برای کاهش مصرف انرژی در خودرو، از ورق‌های آلومینیومی استفاد می‌کنند. از این رو، باید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را به سمت ایجاد طرح‌های توسعه‌ای پایین دستی آلومینیوم در این منطقه هدایت کرد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: ایمیدرو برای توسعه صنایع پایین دستی معدنی، در بخش پژوهش و آموزش حمایت مالی می‌کند.
رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، دولت باید 2 درصد صنایع و معادن بزرگ را برای انجام نظارت و سیاستگذاری در اختیار داشته باشد، گفت: در حوزه آلومینیوم اصرار کردیم، کارخانه آلومینای جاجرم به دلیل داشتن معدن و کارخانه، در اختیار ایمیدرو بماند. اکنون سهم ایمیدرو از این مجتمع 49 درصد است.
وی ادامه داد: با این حال، در هیات واگذاری به این نتیجه رسیدیم که اگر دولت بخواهد واگذار کند، ما مقاومت نمی‌کنیم اما بهتر است طرح تولید شمش تکمیل شود و به سرنوشت طرح فولاد میانه که پس از واگذاری، بخش خصوصی قادر به تکمیل آن نبود و طرح راکد شد، دچار نشود.
کرباسیان با بیان اینک واحدهای تولیدی معدنی و صنایع معدنی در صورت درآمد و سودآوری مناسب، باید به مسائل اجتماعی، رفاهی و عمرانی منطقه اطراف خود توجه داشته باشند، از مسئولان منطقه جاجرم خواست تا برای نیازهای رفاهی منطقه، چارچوبی تدوین و آنها را اولویت بندی کنند.
وی افزود: مجتمع آلومینای ایران با توجه به میزان تولید و فروش محصولات، در ارتقای اجتماعی و رفاهی منطقه مشارکت می‌کند.
کرباسیان درباره تخلفات شرکت آلومینای جاجرم گفت: کل وجوه بدهکار پرداخت شده و تنها بهره و جریمه آن باقی مانده که استرداد آن، جزو اختیارات قوه قضاییه است.
رشد 84 درصدی صادرات صنایع معدنی
کرباسیان تصریح کرد: با وجود مشکلات جهانی، صادرات صنایع معدنی در امسال، 84 درصد افزایش یافت که بخشی از آن، نتیجه برجام بوده است، به طوری که اکنون شرکت‌های خارجی به طور مستقیم از ایران خرید می‌کنند.
کرباسیان در ادامه سخنان به خاطره خود از سفر سال 93 هیات ایرانی به یکی از کشورها اشاره کرد و گفت: وقتی برای ملاقات با مدیرعامل شرکت معتبر آلومینیوم این کشور برای ایجاد شرکت مشترک در چابهار، درخواست ملاقات دادم، آنها نه تنها مدیرعامل و حتی معاون شرکت را نفرستادند بلکه یکی از کارشناسان رده پنجم خود را به سفارت فرستادند و و این کارشناس گفت اظهارات شما را یادداشت و به مدیرعامل منعکس می‌کنم، این در حالی است که پس از برجام، همین شرکت به سفارت آمد و خواستار ایجاد شرکت مشترک در چابهار شد.
در این مراسم، جمعی از مسئولان استانی و محلی منطقه اعم از معاون استاندار خراسان شمالی، رییس صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی، فرماندار جاجرم، شهردار جاجرم و نیز کارکنان مجتمع آلومینای جاجرم حضور داشتند.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد