اکتشاف و ماشین آلات

استقبال ایمیدرو از واگذاری پروژه‌های اکتشافی

استقبال ایمیدرو از واگذاری پروژه‌های اکتشافی
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر اکتشاف ایمیدرو گفت: این سازمان، از واگذاری پروژه‌های اکتشاف معادن به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و طرف‌های خارجی استقبال می‌کند.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- مدیر اکتشاف ایمیدرو گفت: این سازمان، از واگذاری پروژه‌های اکتشاف معادن به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی داخلی و طرف‌های خارجی استقبال می‌کند.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، علی اصغرزاده در جمع فعالان بخش خصوصی در حوزه معدن و صنایع معدنی افزود: تهیه مواد معدنی مورد نیاز کشور و اجرای فعالیت‌های اکتشافی و نیز تهیه طرح‌های اکتشافی برای ارائه به سرمایه گذاران، جزو سیاست‌های ایمیدرو است.
وی اضافه کرد: ایران بر روی کمربند کوه زایی آلپ- هیمالیا واقع شده و این مسیر، به عنوان بهترین پهنه کانی زایی در سطح جهان شناخته می‌شود.
مدیر اکتشاف سازمان ایمیدرو گفت: این سازمان روی 80 پروژه اکتشافی درحال فعالیت است که آنها بیشتر در مناطق مرزی شرق کشور واقع شده و ساکنان آن به عنوان مناطق محروم محسوب می‌شوند.
وی یادآور شد: ایمیدرو با فعال‌سازی بخش معدن و صنایع معدنی، درصدد رفع محرومیت از مناطق دور افتاده کشور و نیز فراهم آوردن زمینه اشتغال بومی در مناطق یاد شده است.
به اعتقاد اصغرزاده، زنجیره اکتشاف به خوبی هدایت نمی‌شود و دلیل اصلی آن، فقر دانش است و این ضعف در بخش سخت افزاری هم وجود دارد و فناوری معدنی در ایران چندان کارآمد و به روز نیست.
وی نبود امکانات پیشرفته و ضعف همکاری سازمان‌های مرتبط با حوزه اکتشاف معدنی را خاطرنشان کرد و گفت: فعالیت در حوزه معدن با فناوری‌های جدید در ایران هزینه بر و دشوار است.
اصغر زاده لزوم بهره گیری از شرکت‌های خارجی توانمند در بخش معدن و صنایع معدنی را ضروری دانست و اضافه کرد: چنانچه این فناوری‌ها در داخل بدون حضور این شرکت‌ها برای پیشبرد پروژه‌ها مورد بهره‌برداری قرار گیرند، با مانع روبه‌رو می‌شوند.
وی ادامه داد: از جمله چالش‌های بخش معدن وصنایع معدنی«رعایت نکردن استانداردهای جهانی»، «نبود شرکت‌های تخصصی» و «مشخص نبودن فهرست بهای اکتشافی» است. نبود فهرست بها موجب شده شرکت‌های تخصصی قوی در این بخش شکل نگیرد و علاوه برآن، این بخش از مانع تراشی سازمان‌های معارض دچار آسیب است.
وی همچنین افزود: امروز بخش معدن و صنایع معدنی با دشواری‌های خاصی روبه‌رو است وگاهی مشاهده می‌شود که با وجود صدور پروانه بهره‌برداری، برخی نهادها با اجرای عملیات اکتشاف مخالفت می‌کنند.
عرضه مزایده‌ای پهنه‌های بزرگ اکتشافی
براساس این گزارش، حسام مقدم علی، مدیر اکتشاف شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران (وابسته به ایمیدرو) اظهار کرد: حوزه اکتشاف نیازمند فعالیت‌های توسعه‌ای و تزریق منابع است.
به اعتقاد وی، سیاست کلان دولت این است که بنگاه داری نکند و بخش خصوصی وارد میدان شود.
این متخصص بخش معدن با بیان این که برای توسعه اکتشاف موانعی وجود دارد و هزینه استفاده از فناوری‌های روز در این بخش بالاست، تصریح کرد: دانشگاه‌ها به ارتقای دانش خود در عرصه معادن بی‌توجهی کرده اند، درحالی که می‌توان از این بستر برای توسعه همکاری‌ها بهره گرفت.
مقدم علی افزود: اکنون محدوده‌های بزرگی در قالب پهنه‌های اکتشافی شناسایی شده که اکتشاف عمومی آن تا حدودی پیش رفته است.
مدیر اکتشاف شرکت تهیه و تولید موادمعدنی ایران خاطرنشان کرد: قرار است این پروژه‌ها از راه مزایده عرضه شود و در نتیجه مشارکت فعال بخش خصوصی در این زمینه ضروری است.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد