مقاله و پژوهش

پنوموکونیوزیس آسم کارگران معدنی

پنوموکونیوزیس آسم کارگران معدنی
پایگاه خبری معدن نیوز - نخستین بار «زنکر» بیماری‌های ریوی حاصل از گردوغبار در سال ۱۸۶۶ را پنومونوکونیوزیس که به معنای ریه حاوی گردوغبار است، نامگذاری کرد و سپس ILO یا سازمان بین‌المللی کار در سال ۱۹۳۲ آن‌ را مختصر و پنوموکونیوزیس نامگذاری کرد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز - نخستین بار «زنکر» بیماری‌های ریوی حاصل از گردوغبار در سال 1866 را پنومونوکونیوزیس که به معنای ریه حاوی گردوغبار است، نامگذاری کرد و سپس ILO یا سازمان بین‌المللی کار در سال 1932 آن‌ را مختصر و پنوموکونیوزیس نامگذاری کرد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، این بیماری به نام (آسم کارگران معدن)خوانده می‌شود، بدین ترتیب پنوموکونیوز به همه بیماری‌های ریوی که در اثر استنشاق گردوغبار و جایگزینی در حفره‌های لنفاوی ریه‌های به وجود‌ آید اطلاق می‌شود و از آن‌جا که گردوغبار سمی باعث ایجاد بیماری شود، در هر مورد اسامی مخصوصی بکار برده می‌شود.
باید در نظر داشت که نباید این توهم پیش‌ آید که پنوموکونیوز همیشه همراه با فیبروز ریه است و در اثر آن عمل ریه‌ها مختل می‌شود. بدین لحاظ باید قبول کرد که همه افراد بشر به نوع و درجه‌ای از پنوموکونیوز مبتلا هستند. ساکنان روستاها به عوارض حاصل از استنشاق گردوغبار صحرا و غلات و همچنین ساکنان شهرها در اثر استنشاق هوای آلوده به دود و غیره بنوعی عارضه ریوی که در آنها ریه‌ها رنگین می‌شود و بنام ( پیگمانتاسیون زغالی ) یا (‌ریه رنگ زغالی ) معروف است دچارند.
رها صالحی کارشناس زمین شناسی



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد