صنایع معدنی

مدیرعامل میدکو در نشستی خبری اعلام کرد

اجرای ۱۰ مولفه اقتصاد مقاومتی در میدکو

اجرای ۱۰ مولفه اقتصاد مقاومتی در میدکو
پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) گفت: موضوعی به عنوان حق انتفاع معادن در قانون معادن ایران و در قانون معادن کشورهای دیگر نداریم.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) گفت: موضوعی به عنوان حق انتفاع معادن در قانون معادن ایران و در قانون معادن کشورهای دیگر نداریم.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، علی اصغر پورمند در نشستی خبری با بیان این مطلب افزود: پیش‌بینی می‌شود تا 2050 ذخایر معدنی دنیا بین 40 تا 50 برابر افزایش یابد چرا که اکتشافات عمقی به شدت گسترش یافته و در همین حال هزینه‌های بهره‌برداری در اعماق زمین نیز افزایش یافته است.
وی بازار فلزات را یکی از باثبات‌ترین بازارها دانست و افزود: مذاکرات با شرکت‌های خارجی با هدف سرمایه‌گذاری مشترک در ذخایر معدنی کشور در حال انجام است و شرکت‌های خارجی تمایل زیادی برای فعالیت در این حوزه دارند.
مدیرعامل میدکو اظهارات مطرح شده مبنی بر نامساعد بودن وضعیت بازار جهانی فلزات و مواد معدنی را تحلیل درستی ندانست. و تصریح کرد: قیمت فلزات و مواد معدنی باید در یک بازه دستکم 30 ساله مورد بررسی قرار گیرد نه در یک بازه یکی دو ساله.
پورمند ادامه داد: از سال 2005 تا 2035 قیمت جهانی فلزات و مواد معدنی رو به افزایش بوده و ممکن است در این بین چند سالی نیز قیمت‌ها با کاهش همراه باشد، اظهار کرد:
وی با تاکید بر این که سهامداران میدکو به این شرکت و پروژه‌های عظیم در دست اجرای آن کاملا وفادار بوده‌اند،‌گفت: ترکیب دو گروه فنی و اقتصادی و مالی و بانکی در میدکو باعث شده تا این گروه بتواند ثروت آفرینی کند. ترکیب این دو گروه عمل به اقتصاد مقاومتی در حوزه معدن است.
مدیرعامل میدکو گفت: هم‌اکنون 800 شرکت کوچک و متوسط در حال کار با میدکو در اجرای پروژه‌های مختلف هستند و  پروژه‌های این شرکت نیز  در حال حاضر روی دو فلز فولاد و مس متمرکز بوده و هسته اصلی فعالیت‌ها نیز در استان کرمان است.
پورمند با تاکید بر این که تا مرحله خروج و استحصال فلز از سنگ معدنی نباید حقوق دولتی به شرکت بهره‌بردار و تولیدکننده تعلق بگیرد،‌اظهار کرد: رویکردها بهبود یافته اما هنوز کامل نیست این در حالیست که رویکردهای فعلی نمی‌تواند باعث اکتشاف، استخراج و تولید فلز شود.
وی نگاه میدکو را نگاهی دانش محور و تخصصی دانست و تصریح کرد: برای نخستین بار در پروژه مس شهر بابک از روشی استفاده کردیم که پتنت آن به نام شرکت ثبت شده که بر اساس آن به جای 3 کارخانه یک کارخانه برای تولید مس احداث می‌شود که تخریب محیط زیستی کمتری دارد.
مدیرعامل شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه از اجرای 10 مولفه اقتصاد مقاومتی در این شرکت خبر داد و افزود: قرار است میدکو در چشم‌انداز خود به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم 300 هزار نفری دست یابد که هم‌اکنون به 100 هزار نفر رسیده‌ است.
وی ارزش کل سرمایه‌گذاری‌های میدکو را بالغ بر 5 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: هدف رسیدن به تولید 4.2 میلیون تن فولاد خام است.
پورمند میانگین عمق اکتشافات انجام شده در ایران را 375 متر دانست و افزود: البته در برخی مناطق به عمق 850 متری هم رفته‌ایم ضمن آن‌که طول حفاری انجام شده در تاریخ کشور تنها 4 کیلومتر است که نیاز به راه‌اندازی نهضت بزرگ اکتشافی در کشور بیش از پیش احساس می‌شود به طوری که باید سالانه بین 2 تا 3 میلیون متر حفاری در کشور انجام شود.
وی همچنین از روشن شدن کوره گندله‌سازی سیرجان خبر داد و افزود: این واحد با ظرفیت 2.5 میلیون تن در سال به زودی راه‌اندازی می‌شود.
مدیرعامل میدکو در توضیح پیشرفت پروژه‌های این شرکت اظهار کرد: فولاد بردسیر 82 درصد، مس کاتد شهر بابک 72 درصد، گندله سازی بوتیا 85 درصد، فولاد بوتیا 17 درصد، آهک و دولومیت 32 درصد، زغال سنگ طبس 40 درصد و پروژه CBQ با 48 درصد پیشرفت روبرو است.
پورمند در پایان اظهار کرد:ایمیدرو متعهد است از معادن تحت اختیار خود معادن سنگ را در اختیار این شرکت این قرار دهد. این در حالیست که این شرکت پنج  پهنه اکتشافی سنگ آهن، زغال سنگ و مس در اختیار دارد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد