سیمان و مصالح

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با معدن نیوز مطرح کرد

کاهش ۴۰ درصدی صادرات سیمان به عراق

کاهش ۴۰ درصدی صادرات سیمان به عراق
پایگاه خبری معدن نیوز- دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در سال‌های گذشته بیشترین حجم صادرات سیمان ایران به عراق و دیگر کشورهای بوده است.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان گفت: در سال‌های گذشته بیشترین حجم صادرات سیمان ایران به عراق و دیگر کشورهای بوده است.
عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز، با بیان این مطلب افزود: با افزایش ناامنی‌ها و کاهش منابع مالی عراق و در نهایت تصمیم دولت این کشور برای محدودیت واردات سیمان بیش از 40 درصد سیمان صادراتی ایران را کاهش داد و این افت صادرات در مجموع به کاهش 20 درصدی سیمان ایران منجر شده است.
وی با اشاره به اینکه کشور عراق در نتیجه کمبود منابع مالی تصمیم به کاهش واردات سیمان گرفته است، اظهار کرد: این اقدام دولت عراق تنها مربوط به ایران نمی‌شود و کاهش واردات سیمان برای همه کشورهاست. البته درحال‌حاضر صادرات کلینکر به این کشور ادامه دارد و این محدودیت تنها برای کالای نهایی سیمان است.
او با تاکید بر اینکه عراق مهم‌ترین بازار صادرات سیمان ایران در سال‌های گذشته بوده است، افزود: با توجه به اینکه سیمان کالایی حجیم است از نظر هزینه حمل‌ونقل، صادرات آن تنها برای کشورهای همسایه صرفه اقتصادی دارد به همین دلیل کشورهای همچون ارمنستان، آذربایجان، عراق و...مقصد صادرات سیمان ایران بوده با این تفاوت که عمده صادرات ایران به عراق بوده است.
شیخان اظهار کرد: در سال‌های اخیر که ناامنی در کشور عراق افزایش یافت و از طرف دیگر درآمدهای کشور عراق نیز افت داشت دولت این کشور تصمیم به محدودیت صادرات سیمان گرفت که این موضوع منجر به کاهش 40 درصدی صادرات سیمان ایران به عراق شده است حال از آنجایی که بازار این کشور سهم عمده‌ای در خرید این محصول از ایران دارد، محدودیت آن در مجموع به میزان 20 درصد از صادرات سیمان ایران کاهش داده است.
دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ایران با بیان اینکه ایجاد تنوع بازارهای صادراتی مانع از افت عرضه محصول در نتیجه تصمیمات داخلی کشورها می‌شود، تصریح کرد: ارزیابی بازارهای منطقه و تدوین راهبردی برای نفوذ در آن می‌تواند شرایط را برای توسعه صادرات محصولات ایران همچون سیمان افزایش دهد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد