معدن

کارشناس معدن و زمین شناسی در گفت‌وگو با معدن نیوز مطرح کرد:

معدن الماس دیاویک، دوستدار محیط‌زیست

معدن الماس دیاویک، دوستدار محیط‌زیست
پایگاه خبری معدن نیوز- یک کارشناس معدن و زمین شناسی گفت: دو مسئله مهمی که در دنیای جواهرات و سنگ‌های قیمتی حائز اهمیت است، زیبایی گوهر و اطمینان خریدار است.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- یک کارشناس معدن و زمین شناسی گفت: دو مسئله مهمی که در دنیای جواهرات و سنگ‌های قیمتی حائز اهمیت است، زیبایی گوهر و اطمینان خریدار است.
نازنین نمازی در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز با تاکید بر این که گوهر مورد نظر نباید از معدنی به‌دست آمده باشد که به محیط‌زیست خود آسیبی رسانده باشد و یا به اصطلاح گوهرکثیفی نباشد، افزود: نخستین معدن الماس در کشور کانادا در سال 1990 کشف و مورد بهره‌برداری رسیده است. با اکتشاف این معادن، کانادا استخراج سنگ‌های قیمتی در دنیا گسترش داده و به مشتریان خود تضمین داد که همه سنگ‌ها دارای منشاء مطمئن و تضمین شده هستند.
وی افزود: تمامی معادن این کشور تحت قوانین استخراج معدن کانادا فعالیت می‌کنند. به صورتی که همه سنگ‌های استخراج شده، توسط لیزر شماره‌گذاری شده تا به خریداران اطمینان داده شود.
نمازی تاکید کرد: معدن الماس دیاویک در شمالی‌ترین نقطه کانادا، در سال 2003 مورد بهره‌برداری قرار گرفته و تا امروز حدود 8 میلیون قیراط الماس تولید کرده است.
این کارشناس معدن و زمین شناسی تصریح کرد: در دسامبر سال میلادی گذشته الماسی با وزن 187٫7 قیراط از این معدن استخراج شد که Diavik Foxfire نام گرفت.این گوهر تاکنون یکی از بزرگترین الماس‌های کشف شده در کانادا بوده که درحال‌حاضر پولیش داده شده و آماده استفاده در جواهرات است.
وی خاطر نشان کرد: برای رسیدن به معدن دیاویک باید حدود 600 کیلومتر مسافت در یخ طی شود که همین امر سبب شده تا این معدن تنها توسط شرکت هایی با سرمایه‌گذاری مشترک، عملیاتی شود.
نمازی گفت: همچنین راه این معدن در فصل زمستان تنها یک ماه قابل استفاده بوده و معمولا با فرا رسیدن فصل گرما راه دستیابی به آن تعمیر و بازگشایی می‌شود.
وی اظهار کرد: یکی از دلایلی که به الماس‌های این معدن عنوان ethical diamonds یا دوستدار طبیعت می‌گویند، آن است که معدن دیاویک با استفاده از توربین‌های بادی کار کرده و حدود 65 درصد از انرژی مورد نیاز خود را از این راه تامین می‌سازد.
به گفته وی؛ نکته جالب آنجاست که این معدن در وسط یک دریاچه قرار دارد. در سال 2000 بر اساس قراردادی بین دیاویک و بومیان این منطقه، معدن متعهد شده تا به حفاظت از دریاچه و آبزیان آن پرداخته و محیط‌زیست را حفظ کند. با گذشت 10 سال و با خالی شدن این مکان از الماس، معدن دیاویک متعهد خواهد بود هیچ آثاری از استخراج الماس در این مکان بر جای نگذارد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد