معدن

مجری طرح تجهیز معدن و استحصال شورابه‌های ترود خبر داد:

فراخوان مناقصه بین‌المللی برای انتخاب مشاور مادر

فراخوان مناقصه بین‌المللی برای انتخاب مشاور مادر
پایگاه خبری معدن نیوز- مطالعات فنی و اقتصادی طرح تجهیز معدن و استحصال شورابه‌های ترود نیازمند ۴۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که از این میزان ۴۰ تا ۴۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی و مابقی ریالی است.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- مطالعات فنی و اقتصادی طرح تجهیز معدن و استحصال شورابه‌های ترود نیازمند 420 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است که از این میزان 40 تا 45 میلیون دلار سرمایه‌گذاری ارزی و مابقی ریالی است.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، مهندس حسین داشبلاقی؛ مجری طرح تجهیز معدن و استحصال شورابه‌های ترود با بیان این مطلب گفت: به زودی مناقصه بین‌المللی برای انتخاب مشاور خارجی جهت تهیه و تکمیل اسناد و اطلاعات برگزار خواهد شد چرا که نیازمند تهیه و تکمیل کسری اطلاعات و دریافت تاییدیه استاندارد از یک موسسه بین‌المللی در این خصوص می‌باشیم تا بتوانیم هر چه زودتر حتی در مقیاس کوچک وارد فاز اجرا شویم.
داشبلاقی در ادامه افزود: شورابه‌های ترود با 6300 کیلومترمربع بزرگترین محدوده معدنی خاورمیانه می‌باشد که 1.2 میلیارد مترمکعب شورابه تجدید پذیر دارد.
وی اظهار کرد: بر اساس طرح پیش‌بینی شده ظرفیت کارخانه تولید پتاس 60 هزار تن و هیدروکسید منیزیم 150 هزار تن خواهد بود.
داشبلاقی خاطر نشان کرد: با توجه به وسعت و حجم ماده معدنی ذخیره شورابه‌ای ترود به طور قطع امکان برداشت ماده معدنی بیشتری از این ذخیره وجود دارد.
مجری طرح تجهیز معدن و استحصال شورابه‌های ترود تصریح کرد: کشور به 350 هزار تن پتاس نیاز دارد که از این میزان 50 هزار تن در مجتمع پتاس خور و بیابانک تولید می‌شود.
وی با اشاره به سیاست دولت در برون سپاری پروژه‌ها به بخش خصوصی گفت: سال گذشته فراخوان جذب سرمایه‌گذار در ذخیره شورابه‌های ترود انجام شد که متاسفانه بخش خصوصی قوی در این فراخوان شرکت نکرد.
داشبلاقی نبود استقبال بخش خصوصی در فراخوان اخیر را به دلیل عدم بازگشت سریع سرمایه در طرح شورابه‌ها و نیز پایین بودن اطلاعات فنی لازم در خصوص مطالعات طرح مذکور عنوان کرد و افزود: بر این اساس شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و ایمیدرو تصمیم گرفتند اطلاعات فنی و اقتصادی تهیه شده در پلایای ترود را به تایید یک شرکت بین‌المللی برسانند.
وی در ادامه افزود: درحال‌حاضر احداث و آبگیری استخر به منظور تولید خوراک اولیه برای کارخانه فرآوری در برنامه قرار دارد تا آزمایش‌های لازم در مقیاس پایلوت انجام و در اجرای طرح تسریع شود.
داشبلاقی در پاسخ به این پرسش که تعامل محیط‌زیست منطقه با فعالیت‌های معدنی ترود چگونه است، گفت: پلایای ترود در مجاورت پارک، تاثیر غیرمستقیم توران قرار دارد و تاکنون تعامل خوب و سازنده‌ای با محیط‌زیست منطقه داشته‌ایم که با راه‌اندازی معدن و به دلیل مجاورت معدن با پارک توران امکان جذب گردشگر در منطقه را خواهیم داشت.
وی گفت: اگر بتوانیم مشکل تامین منابع مالی را از طریق تسهیلات بانکی و منابع داخلی تأمین کنیم خواهیم توانست استحصال شورابه از پلایا و هدایت آن به سمت استخرهای تبخیری را انجام دهیم و به این ترتیب انگیزه بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در احداث کارخانه تولید پتاس فراهم کنیم.
لازم به ذکر است پلایای ترود از طرح‌های زیرمجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در 120 کیلومتری جنوب شهرستان شاهرود و 75 کیلومتری شرق دهستان ترود واقع شده است.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد