صنایع معدنی

عضوکمیته بانوان معدنکار خانه معدن ایران در گفت‌وگو با معدن نیوز مطرح کرد:

ایران؛ نهمین تولیدکننده بزرگ مولیبدن جهان

ایران؛ نهمین تولیدکننده بزرگ مولیبدن جهان
پایگاه خبری معدن نیوز -عضوکمیته بانوان معدنکار خانه معدن ایران گفت: براساس اعلام سازمان زمین‌شناسی امریکا کشورهای چین، امریکا، شیلی، پرو، مکزیک، کانادا، ارمنستان، روسیه، ایران و مغولستان ۱۰ تولیدکننده بزرگ مولیبدن در جهان در سال ۲۰۱۱ بوده‌اند.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز -عضوکمیته بانوان معدنکار خانه معدن ایران گفت: براساس اعلام سازمان زمین‌شناسی امریکا کشورهای چین، امریکا، شیلی، پرو، مکزیک، کانادا، ارمنستان، روسیه، ایران و مغولستان 10 تولیدکننده بزرگ مولیبدن در جهان در سال 2011 بوده‌اند.
ندا شریف پناه در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز بیان کرد: چین، امریکا و شیلی دارای بیشترین ذخائر مولیبدن در جهان هستند.
وی افزود: میزان ذخیره پایه و اقتصادی مولیبدنیوم در ایران طی سال‌های 1997 تا 2004 به ترتیب 140 و 50 تن برآورد شده است.
 او تصریح کرد: همچنین میانگین تولید مولیبدنیوم در ایران در همین دوره 1190 تن بوده که از 1200 تن در سال 1995 به 600 تن در سال 1998، 1600 تن در سال 2001 و 1400 تن در سال 2004 رسید.
شریف پناه اظهار کرد: سازمان زمین‌شناسی امریکا در آخرین گزارش خود تولید مولیبدن ایران را در سال 2011 معادل 3700 تن اعلام کرد. وی خاطر نشان کرد: چندی قبل مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران اعلام کرد تولید مولیبدن ایران در سال 1390 به حدود 5000 تن رسیده در همین حال این سازمان ذخیره مولیبدن ایران را نیز بیش از 50 هزار تن اعلام کرده است.
عضوکمیته بانوان معدنکار خانه معدن ایران تاکید کرد: معدن مس نوچون در منطقه پاریز و در نزدیکی سرچشمه استان کرمان دارای بزرگ‌ترین ذخیره فلز مولیبدن در ایران است. این معدن در مجموع دارای 80 میلیون تن ماده معدنی مس است. میزان ذخیره مولیبدن در معدن نوچون به 268میلیون تن می‌رسد و بهره‌برداری از این معدن بر‌عهده شرکت ملی صنایع مس ایران است.
به گفته وی؛ حدود 450 هزار دلار سنگ مولیبدن و کنسانتره‌های آن و همچنین 75 میلیون دلار فرومولیبدن در سال 1390 صادرات این محصول بوده است.
 شریف پناه عنوان کرد: بر این اساس سازمان زمین‌شناسی امریکا ایران را با 3700 تن تولید به‌عنوان نهمین تولیدکننده بزرگ مولیبدن در جهان معرفی کرده است.
وی تصریح کرد: این آمار و ارقام حاکی از اهمیت مولیبدن در ایران است. با این وجود شاید کمتر کسی درباره مولیبدن و کاربردهای آن اطلاعات داشته باشد.
او گفت: در ایران فعالیت‌ها در حوزه تولید و فرآوری مولیبدن بیشتر در سایه فعالیت‌های صنعت مس قرار گرفته و شاید به همین دلیل بسیاری از مردم درباره مولیبدن و کاربردهای آن اطلاعاتی نداشته باشند.
این فعال معدنی تاکید کرد: عنصر مولیبدن در سال 1778 توسط کارل ویلهلم شیله، دانشمند سوئدی کشف شد اما تا چند سال پس از آن، مولیبدنیت تنها در حد آزمایشگاهی کار می‌شد. نخستین کاربرد اصلی مولیبدن در جنگ جهانی اول بود. در آن زمان مولیبدن به فولاد افزوده می‌شد و نتیجه آن تولید فولادهای مقاوم در حرارت‌های بالا بود که در زره‌پوش‌ها و موتور هواپیماها استفاده می‌شد.
وی اظهار کرد: اصلی‌ترین منبع مولیبدنیت در قرن 19معدنی در نروژ بود و در این معدن مولیبدنیت، به‌طور دستی تغلیظ می‌شد. همزمان با جنگ جهانی اول تقاضای مولیبدن افزایش یافت و رشد سریع معدن نروژی نمی‌‌توانست به تنهایی نیاز جنگ را برآورده سازد.
شریف پناه خاطر نشان کرد: در سال 1933 چند شرکت معدنی فرآیند تولید مولیبدن از مس را آغاز کردند و به این ترتیب دوره تولید مولیبدن به عنوان محصول فرعی مس آغاز شد. وی گفت: در طول جنگ جهانی دوم امریکا حدود 90 درصد مولیبدن مصرفی دنیا را تامین می‌کرد. سایر کشورهای بزرگ تولیدکننده مولیبدن نیز شیلی، مکزیک و نروژ بودند. در طول سال‌های پایانی دهه 1970 قیمت بالای مولیبدن شرکت‌ها را به گشایش معادن جدید و توسعه فناوری‌های تولید جانبی مولیبدن ترغیب کرد.
شریف پناه اظهار کرد: مولیبدن به صورت خالص در طبیعت یافت نمی‌شود و کانی‌های معروف آن مولیبدنیت، ولفنیت، پوولیت، فری مولیبدنیت و مولیبدیت هستند. سایر کانی‌های مولیبدن شامل آکرماتیت، بلونزیت، چیلاژیت، ائوسیت، ایلسمانیت، ژوردیسیت، کواک و نییت، لیندگرنیت و پانریت هستند. وی تصریح کرد: هرچند این کانی‌ها از اهمیت تجاری برخوردار نیستند.
نام مولیبدنیم از واژه یونانی (Molybdos) به معنی شبیه سرب گرفته شده است. زیرا مولیبدنیم به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی‌شود. مولیبدنیم فلزی است به رنگ سفید متمایل به خاکستری یا سفید- نقره‌ای که دارای بیشترین نقطه ذوب در بین عناصر دیگر است. عضوکمیته بانوان معدنکار خانه معدن ایران گفت: نقطه جوش آن 4612 درجه سانتیگراد و نقطه ذوب آن نیز 2617 درجه سانتیگراد است. در حالت توده‌ای این عنصر دارای خواص فلزی تیپیک و رنگ سفید نقره‌ای درخشنده بوده و درحالت پودری مولیبدن به رنگ خاکستری تیره است.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد