سنگ و فلز گرانبها

کارشناس زمین شناسی در گفت‌وگو با معدن نیوز تشریح کرد:

فرآوری کانسنگ طلا با روش‌های گوناگون

فرآوری کانسنگ طلا با روش‌های گوناگون
پایگاه خبری معدن نیوز- کارشناس زمین شناسی گفت: فرآوری کانسنگ طلا از ماده معدنی به چند روش انجام می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سیانیدینگ، ملقمه‌سازی، گداختگی و لاک شویی اشاره کرد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- کارشناس زمین شناسی گفت: فرآوری کانسنگ طلا از ماده معدنی به چند روش انجام می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سیانیدینگ، ملقمه‌سازی، گداختگی و لاک شویی اشاره کرد.
بهار روانبد در گفت‌وگو با پایگاه خبری معدن نیوز بیان کرد: این روش‌ها متناسب با شناسایی کامل کانسنگ معدنی و نوع ذخیره انتخاب می‌شوند که یکی از متداول‌ترین روش‌های کانسنگ طلا روش لاوک شویی در مسیر رودخانه‌ها است که کانسنگ‌های پلاسری انجام می‌شود.
وی روش دیگر که مورد استفاده بشر قرار گرفته را استفاده از جیوه دانست و افزود: جیوه فلزی است که با تشکیل ملقمه، طلای موجود در خاک را در خود جمع و حل می‌کند بنابراین از این خاصیت برای آزادسازی طلا از کانی‌های دیگر استفاده می‌شود.
کارشناس زمین شناسی خاطر نشان کرد: روش بعدی استفاده از گاز کلر در استخراج صنعتی طلا است که در یک دوره کوتاهی انجام گرفته با کشف روش سیانوراسیون در اواخر قرن نوزدهم بدلیل مشکلات زیست‌محیطی مورد استفاده صنعتی قرار نگرفته است.
به گفته وی؛در روش ملقمه کردن، طلا توسط جیوه از سایر مواد جدا شده و سپس از طریق تبخیر کردن از طلا جدا می‌شود. در این روش که به فرآیند پاشیو مرسوم است، جیوه‌ای که به محیط‌زیست وارد می‌شود، بازیابی نمی‌شود.
وی در خصوص روش سیانوراسیون و واکنش با سیانید سدیم گفت: در کانسار طلای کنگلومرایی ویت واترزراند، در افریقای جنوبی، قسمت اعظم طلا به صورت ذرات بسیار ریز تشکیل شده است. به عبارتی، تغلیظ مکانیکی و ملقمه‌سازی امکان‌پذیر نیست و طلا را باید به شکل محلول درآورد که این عمل با روش سیانوراسیون و واکنش با سیانید سدیم انجام می‌شود که یکی از مهم‌ترین روش‌های تولید طلای آزاد دانه ریز هستند.
روانبد اظهار کرد: بدین منظور، بوسیله آسیاب‌ها و سنگ شکن ها، آسیاهای گلوله‌ای تر و کلاسیفایرها، ذرات طلا را از مواد سنگی جدا می‌کنند. در پروژه‌های جدیدتر، این فرآیند آسیا کردن بطور زیرزمینی انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: مواد معدنی طلا دار خرد شده که ذرات طلا یا سولفید زیاد دارند، ممکن است که برای سیانیدی شدن مناسب نباشند.
روانبد افزود: فرآیندهای مقدماتی، شامل تغلیظ گرانشی که پس از آن ملقمه‌سازی انجام می‌شود، تقریبا همیشه مورد نیاز است. این شیوه، این امکان را فراهم می‌کند تا 50درصد طلا سریعتر از روش سیانوری استحصال شود.
این فعال معدنی عنوان کرد: تغلیظ و تمرکز گرانشی را پیش از این به کمک پارچه‌ای مخمل انجام می‌دادند. پارچه را با یک گیره محکم می‌کردند و دوغاب ماده معدنی خرد شده را از آن عبور می‌دادند. پارچه باید عمود بر جهت جریان قرار می‌گرفت. ذرات چگالتر در شیارها گیر می‌کردند اما ذرات کوارتز سبکتر به کمک نیروی آب شسته می‌شدند.پارچه مخمل دیگر استفاده نمی‌شود و به جای آن از کائوچوی موجدار استفاده می‌کنند.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد