صنایع معدنی

مدیر کل سازمان زمین شناسی فنلاند تاکید کرد

آغاز تحقیقات مشترک فرآوری مواد معدنی ایران و فنلاند

آغاز تحقیقات مشترک فرآوری مواد معدنی ایران و فنلاند
پایگاه خبری معدن نیوز - مدیر کل سازمان زمین شناسی فنلاند گفت: ایران و فنلاند تحقیقات مشترک را در زمینه فرآوری مواد معدنی آغاز کنند.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز - مدیر کل سازمان زمین شناسی فنلاند گفت: ایران و فنلاند تحقیقات مشترک را در زمینه فرآوری مواد معدنی آغاز کنند.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، میکا نیکانن (mika nykanen)، در نخستین سمپوزیوم بین المللی فعالان فرآوری مواد معدنی و سومین کارگاه آموزشی بین المللی فرآوری سنگ آهن و فلزات پایه ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: اکنون علم در زمینه کاوش فعال شده و زمان برگزاری سمپوزیوم نیز مناسب است و این کار باعث ایجاد موفقیت برای سرمایه گذاری در حوزه معدن است که البته در کشورهای مختلف بر اساس ظرفیت ها می تواند متفاوت باشد.
وی با بیان ای که تحقیقات در سطوح عالی می تواند مشترک انجام شود، ادامه داد: ما به دنبال بهترین راه حل ها برای افزایش فرآوری هستیم و بدون شک، فعالیت های تحقیقاتی می تواند در این زمینه یاری رسان باشد. امیدواریم همکاری های خوبی بین 2 کشور صورت گیرد و تداوم یابد.
به گفته مدیر کل سازمان زمین شناسی فنلاند، در حوزه زمین شناسی باید فعالان معدنی را برای حضور در حوزه تحقیقات تشویق کنیم که این بر مبنای موفقیت های صنایع معدنی است. این کار در ایران انجام شده و گام های خوبی در این مسیر برداشته می شود.
وی ادامه داد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران ظرفیت های بالایی در این حوزه دارد و امکان استفاده شرکت ها از این فرصت ها وجود دارد. به اعتقاد ما، موفقیت های جدید باید بر پایه تحقیقات باشد و برای دستیابی به موفقیت ها، شاید نیاز به سرمایه گذاری های خارجی باشد. برای موفقیت باید تحقیقات طولانی مدت داشته باشید و حوزه مناسب را پیدا و روی آن کار کنید و سرمایه گذاری را در حوزه هایی که توانمندی دارید، در نظر بگیرید.
نیکانن با بیان اینکه زمین شناسی نقش مهمی در توسعه بخش معدن دارد، گفت: در توسعه این بخش، شرکت های معدنی باید عملکرد مسئولانه ای در برابر محیط زیست و کاهش مصرف آب داشته باشند. همچنین، سرمایه گذاری ها باید به گونه ای باشد که آسیب ها به حداقل برسد.
وی ادامه داد: ما طی سال‌های مختلف بررسی های زمین شناسی مختلفی برای افزایش کارکرد ایمنی، کاهش مصرف آب، کاهش هزینه ها و افزایش سود آوری شرکت ها انجام داده ایم که موفقیت آمیز بوده است.
مدیر کل سازمان زمین شناسی فنلاند با بیان اینکه بازار با علامت های مثبتی مواجه است که نشان دهنده روند رو به رشد فرآوری مواد معدنی است، تاکید کرد: اگر می خواهید در بازار حضور داشته باشید باید به سمت نوآوری های فناورانه از جمله لیتیوم برای تولید باتری بروید و این موضوعی است که در فنلاند اتفاق افتاد.
اولیا زاده، معاون شرکت کانادایی هَچ (Hatch) در این سمپوزیوم درباره چالش های بخش معدن و صنایع معدنی گفت: روند قیمت مواد معدنی از جمله طلا و مس حالت نوسانی دارد و با توجه به شرایط بازار در برخی شرایط قیمت ها تغییر می کند. برای نمونه طی سال‌های 1977 تا 2016 قیمت ها یکسان است.
وی ادامه داد: این بخش با چالش هایی نظیر کیفیت پایین مواد معدنی، کمبود آب، افزایش هزینه های انرژی، مقررات  محدود کننده زیست محیطی و کمبود نیروی کار  مواجه است. البته در ایران به دلیل وجود نیروهای تحصیل کرده با کمبود نیروی کار مواجه نیستیم.
اولیا زاده وجود چالش های متعدد در بخش معدن و صنایع معدنی را برشمرد و گفت: شرکت های سرمایه گذار، اعتماد خود را به این بخش از دست داده اند و متعاقب آن، برای تامین منابع مالی، مشکل ایجاد شده است.
وی افزود: کاهش رشد تولید معادن مس از 1.6 درصد به کمتر از یک درصد، به معنای این است که باید از سنگ های بیشتری استفاده کنیم و میزان تولید کنسانتره را حفظ کنیم که این کار آسان نیست و چون ناخالصی ها بیشتر می شود، باید فرآوری بیشتری صورت گیرد.
معاون شرکت کانادایی «هَچ» با اشاره به مساله آب به عنوان یکی از چالش های جدی بخش معدن و صنایع معدنی در کشورهایی مثل شیلی و ایران محسوب می شود، تصریح کرد: میزان مصرف آب در این صنعت حدود 80 میلیون متر مکعب در سال است و آب مورد نیاز در این صنعت باید با کیفیت بالا باشد. این در حالی است که اغلب معادن در نقاط دور افتاده قرار دارد.
وی ادامه داد: بهینه سازی و کاهش مصرف آب در معادن ضروری است و استفاده از فناوری آب نظیر شیرین سازی آب دریا (نظیر طرح انتقال آب خلیج‌فارس به معادن مس سرچشمه و گل گهر)، تصفیه پساب ها و جداسازی گرانشی می تواند در این زمینه کمک کند.
اولیازاده  گفت: شرکت های معدنی، هزینه های تولید خود را کاهش داده اند و در مقابل بهره وری  تولید را افزایش داده اند. وضع به گونه ای است که شرکت ها به جای راه اندازی معادن جدید درصدد ارتقای بهره وری و تولید کارخانه های موجود هستند.
اندر وان دِر (Ander van der)، عضو گروه آفریقای جنوبی ام اس آ (MSA Group)  در این سمپوزیوم با بیان اینکه بخش معدن و صنایع معدنی همچون بیماری  است که گاهی حالش نامساعد می شود و گاهی خوب، گفت: با شرایطی که این بخش بدان دچار می شود، سرمایه گذاران  زیادی را از دست می دهد.
وی ادامه داد: این بخش، افرادی را جذب می کند که ماجرا جو هستند و اغلب پروژه های معدنی به نقطه ضرردهی می رسند و سرمایه گذاری نابود می شود. در نتیجه، علاقه زیادی به سرمایه گذاری در این بخش دیده نمی شود.
اندر وان دِر با بیان اینکه بخش معدن و صنایع معدنی خود کنترلی ندارد، گفت: طی سال‌های 1965 تا 1981، 33 درصد و طی سال‌های 2010 تا 2011، 71 درصد هزینه ها بیش از برآوردها بود و دلیل آن، ناشی از این است که علاقه ای به این حوزه وجود ندارد.
وی ادامه داد: بخش صنایع معدنی ذاتا بی ثبات است، ریسک دارد و تمرکز سرمایه گذاران  نسبت به آن کم است و فعالیت در آن آسان نیست.
عضو گروه آفریقای جنوبی «ام اس آ» خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران نسبت به این بخش، نگاه کوتاه مدت دارند در حالی که بلند مدت و بازده آن کم است.
نماینده اکو نیز در این مراسم با بیان اینکه این سازمان درصدد است همکاری های منطقه ای را بیشتر کند، گفت: این منطقه از نظر معدن بسیار توانمند است و ظرفیت های فراوانی برای گسترش دارد.
وی ادامه داد: اکو برای افزایش همکاری های بین اعضا و دیگر کشورها در حوزه زمین شناسی، رویدادهای مختلفی را برگزار می کند که از جمله اینها، همایشی بود که در این زمینه در 18 اکتبر در آذربایجان برگزار شد. این رویدادها فرصت ها را شناسایی می کند تا چشم انداز جدیدی را برای آینده ایجاد کند.
نماینده اکو با بیان اینکه این سازمان تصمیم دارد برای سال 2015 یک برنامه همکاری منطقه ای تدوین کند، گفت: برای افزایش پویایی و کارایی بین کشورهای منطقه و با توجه به نیازها و فرصت های منطقه و برنامه های توسعه ای موجود، این برنامه ریزی ها انجام می شود.
وی ادامه داد: همکاری ها در زمینه فرآوری مواد معدنی، فرصت مشترکی برای تحقق اهداف 2025 خواهد بود و برگزاری سمپوزیوم یاد شده می تواند در این راستا باشد.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد