رویدادها و گزارش های ویژه

در بازدید رئیس هیات عامل ایمیدرو از نمایشگاه مطبوعات اعلام شد

راه‌اندازی کارخانه‌های جدید فرآوری مواد معدنی در آینده نزدیک

راه‌اندازی کارخانه‌های جدید فرآوری مواد معدنی در آینده نزدیک
پایگاه خبری معدن نیوز- رییس هیات عامل ایمیدرو با حضور در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و دیدار با مدیران مسئول و خبرنگاران، از برنامه‌های جدید ایمیدرو خبر داد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- رییس هیات عامل ایمیدرو با حضور در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و دیدار با مدیران مسئول و خبرنگاران، از برنامه‌های جدید ایمیدرو خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، مهدی کرباسیان در دیدار 4 ساعته خود از این نمایشگاه از آغاز عملیات اجرایی طرح تیتانیوم کهنوج در هفته جاری به صورت رسمی خبر داد و گفت: این طرح تا سه سال پیش به عنوان پروژه‌ای به تاریخ پیوسته یاد می‌شد و حال برای نخستین بار در کشور طرح ساخت کارخانه‌های تیتانیوم اجرایی می‌شود.
وی هدف از اجرای این طرح را در گام نخست تولید 130هزار تن کنسانتره و 70هزار تن سرباره تیتانیوم دانست و افزود: نخستین کارخانه تولید گندله در منطقه سنگان نیز در ماه‌های پیش رو راه‌اندازی می‌شود که توسط شرکت فولاد مبارکه احداث شده و از ظرفیت تولید سالانه، 5 میلیون تن برخوردار است.
معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، همچنین از در نوبت راه‌اندازی قرار گرفتن سه کارخانه تولید آهن اسفنجی شادگان، میانه و نی ریز از مجموعه فولادهای استانی خبر داد و تصریح کرد: راه‌اندازی کارخانه‌های جدید فرآوری مواد معدنی در راستای اقتصاد مقاومتی است. این طرح‌ها مواد خام را فرآوری کرده و باعث ارتقای ارزش افزوده بخش معدن می‌شود.
رییس هیات عامل ایمیدور درباره برنامه اکتشاف نیز اظهار کرد: برنامه اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربعی که از دو سال پیش آغاز شده در حال ارائه نتایج است به طوری که شاهد کشف معادن بزرگ مقیاس در بخش‌های سنگ آهن، مس، طلا و.... حتی معادن عناصر با ارزش بالا، همچون لیتیوم خواهیم شد.
وی درباره نتایج برجام بر بخش معدن نیز گفت: طرح تیتانیوم که سال‌ها راکد مانده بود از مشاور استرالیایی و پیمانکار ایرانی- استرالیایی بهره می‌برد در حالی که تا سال‌های گذشته امکان چنین همکاری وجود نداشت.
کرباسیان یادآور شد: تا سال‌های گذشته استفاده از دانش فنی شرکت‌های خارجی برای توسعه معادن ایران، بسیار پرهزینه یا غیر ممکن شده بود در صورتی که اکنون طرح‌های معدنی از دانش فنی روز بهره می‌برند.
رییس هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: پروژه بندر منطقه ویژه صنایع معدنی پارسیان، به تازگی به مناقصه رفته اما تاکنون 10 شرکت خارجی برای شراکت با طرف‌های ایرانی و سرمایه‌گذاری در آن اعلام آمادگی کرده‌اند و علاوه بر آن 24 شرکت داخلی نیز خواهان حضور در مناقصه شده‌اند.
وی همچنین از مذاکره مدیران یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های آلمان برای بررسی راه‌های همکاری مالی با ایران به ویژه بخش معدن و صنایع معدنی، در هفته جاری در ایمیدرو خبر داد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه بازدید خود از غرفه‌های روزنامه و خبرگزاری‌ها با تاکید بر اینکه سیاست دولت جلوگیری از خام فروشی است، گفت: در راستای جلوگیری از خام فروشی موضوع افزایش عوارض صادراتی سنگ آهن مطرح شد البته اجرای تعرفه‌ها نیاز به مصوبه دولت دارد و باید به تصویب هیات دولت برسد. اما آنچه که حایز اهمیت بوده سیاست دولت مبنی بر جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بر روی مواد خام است.
کرباسیان در خصوص تعیین تعرفه صادرات مواد خام معدنی برای سال آینده، گفت: فعلا در حال بررسی تعیین تعرفه‌ها هستیم و رقمی مشخص نشده است اما تاپایان سال تعرفه‌های سال آینده اعلام می‌شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: با افتتاح کارخانه‌های کنستانتره و گندله دیگر سنگ آهنی برای صادرات باقی نمی‌ماند، مگر سنگ اهن با عیار پایین ؛ بنابراین باید به سمتی برویم که این سنگ آهن‌ها پرعیار شود.
وی همچنین از کشف ذخایر جدید سنگ آهن، روی، لیتیوم و 3 معدن طلا در کشور خبر داد و اظهار کرد: وضعیت عملیات در 250 هزار کیلومترمربعی که برای اکتشاف تعیین شده به خوبی پیش رفته و به نتایج قابل توجهی رسیده‌ایم.
کرباسیان گفت: طرح توسعه کارخانه طلای زرشوران در دستور کار قرار دارد که با اجرای آن تا پایان امسال، ظرفیت تولید به 5 تن افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه در حال نهایی کردن مناقصه بین‌المللی طرح توسعه معدن طلای زرشوران هستیم، افزود: یکی از بهترین شرکت‌های بین‌المللی که شرکتی آلمانی - انگلیسی است، تمایل خود را برای حضور در این معدن اعلام کرده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یاد آور شد: کارخانه این معدن در زمان تحریم ساخته شد که کیفیت ماشین‌آلات و بهره‌وری آن پایین بود بنابراین تلاش داریم آن را اصلاح کنیم.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد