رویدادها و گزارش های ویژه

اعلام رویکردها، مدل و ساختار اقتصاد مقاومتی ایمیدرو

اعلام رویکردها، مدل و ساختار اقتصاد مقاومتی ایمیدرو
پایگاه خبری معدن نیوز- رویکردها، مدل و ساختار اقتصاد مقاومتی ایمیدرو در حوزه‌های مختلف بخش معدن و صنایع معدنی اعلام شد.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- رویکردها، مدل و ساختار اقتصاد مقاومتی ایمیدرو در حوزه‌های مختلف بخش معدن و صنایع معدنی اعلام شد.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، بخش رویکردها شامل زیرساخت‌ها و همچنین 5 حوزه درون زا، برون گرا، مردمی بودن، دانش‌بنیان و عدالت بنیان است.
براساس رویکردهای اقتصاد مقاومتی، حوزه زیرساخت‌ها در بخش درون زا، بکارگیری تمام ظرفیت‌های داخلی در حوزه زیرساخت‌ها است که اقدام و عمل راهبردی آن شامل شناسایی شرکت‌های مشاور و پیمانکاری صلاحیت دار کشور در حوزه زیرساخت‌ها و تدوین مشوق‌های لازم برای استفاده از ظرفیت روسای سازمان‌ها می‌شود.
در بخش برونگرا، مشارکت و همکاری با شرکت‌های توانمند خارجی فعال در حوزه زیرساخت‌ها مطرح است که اقدام و عمل راهبردی آن شامل انعقاد تفاهمنامه همکاری با شرکت‌های توانمند خارجی در حوزه زیرساخت‌ها و شناسایی سرمایه‌گذاران خارجی و تهیه بسته‌های مشارکتی می‌شود.
در بخش مردمی بودن، برون سپاری کامل در حوزه زیرساخت‌ها از مرحله پیدایش تا بهره‌وری است که اقدام و عمل آن شامل بازنگری در قانون برگزاری مناقصه‌ها برای تسهیل در برون سپاری ها، الزام بکارگیری مدیریت طرح در معاملات بزرگ و الزام تهیه رتبه‌بندی مشاوران و پیمانکاران داخلی می‌شود.
در حوزه دانش‌بنیان استفاده از دانش‌های نو به همراه تجربه در حوزه زیرساخت‌ها است و اقدام و عمل راهبردی آن شامل الزام تولید درس آموخته‌های طرح‌های اجرا شده زیرساخت‌ها می‌شود.
همچنین در بخش عدالت بنیان، تقویت ظرفیت‌های بومی و محلی در حوزه زیرساخت است که اقدام و عمل راهبردی آن شامل منظور کردن امتیاز در ارزیابی کیفی مناقصه بومی و محلی می‌شود.
ویژگی اقتصاد معدنی در اقتصاد مقاومتی نیز شامل پیشتاز اصلی در برون رفت از رکود اقتصادی، تحقق اقتصاد معدنی با تکمیل زنجیره تولید، ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی برای تولید عناصر نادر است.
مدل و ساختار اقتصاد مقاومتی ایمیدرو
مدل ایمیدرو برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز مواردی همچون تشکیل قرارگاه اقتصاد مقاومتی، متناظر کردن مولفه‌های اقتصاد مقاومتی با فعالیت‌های ایمیدرو، تدوین اقدام و عمل راهبردی و تدوین اقدام و عمل عملیاتی را شامل می‌شود.
در این ساختار، رییس هیات عامل ایمیدرو به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی و در بخش برنامه‌ریزی و نظارت، معاونت توانمندسازی ایمیدرو قرار دارد. همچنین چهار کارگروه در زیرمجموعه این ساختار تعیین شده که شامل کارگروه عناصر نادر، کارگروه صنایع معدنی، کارگروه ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و کارگروه معدن است.
کارگروه عناصر نادر با مسئولیت مرکز تحقیقات فراوری مواد معدنی، کارگروه صنایع معدنی با شرکت‌های مس، فولاد و آلومینیوم، کارگروه ایجاد و توسعه زیر ساخت‌ها مربوط به طرح زیربناها و توسعه زیرساخت‌ها است و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران مسئولیت کارگروه معدن را عهده دار هستند.
اقدامات انجام شده توسط دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی شامل ارائه و تصویب 23 برنامه در حوزه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ارائه و تصویب 15 برنامه در حوزه توازن منطقه ای، ارائه و تصویب 28 برنامه در حوزه بهره‌وری و ارائه و تصویب 29 برنامه در حوزه انضباط مالی است.
اقتصادی مقاومتی در شرایط فشار، تحریم و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین‌کننده رشد و شکوفایی کشور باشد و در برابر تکانه‌های دشمنان مقاوم ایجاد کند



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد