معدن

در جلسه با استاندار و مسوولان ارشد کردستان اعلام شد:

اقدامات ایمیدرو برای فعال‌سازی ظرفیت‌های معدنی کردستان

اقدامات ایمیدرو برای فعال‌سازی ظرفیت‌های معدنی کردستان
پایگاه خبری معدن نیوز- رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اقدامات ایمیدرو در فعال‌سازی قابلیت‌های معدنی کردستان گفت: بخش معدن و صنایع معدنی استان کردستان را توسعه می‌دهیم.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اقدامات ایمیدرو در فعال‌سازی قابلیت‌های معدنی کردستان گفت: بخش معدن و صنایع معدنی استان کردستان را توسعه می‌دهیم.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، مهدی کرباسیان در دیدار با استاندار استان کردستان، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت و تعدادی از مشارکان و سرمایه‌گذاران صنایع معدنی این استان و جمعی از مدیران ایمیدرو با بیان این مطلب اظهار کرد: یکی از اقدامات برجسته ایمیدرو در سال 93، اجرای برنامه اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربعی در 20 استان کشور و از جمله استان کردستان است که به‌تدریج نتایج مطلوبی از این عملیات حاصل می‌شود.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت اجرای طرح‌های فولاد‌سازی در استان کردستان به دلیل نقش آن در تحقق اقتصاد مقاومتی، محرومیت زدایی و سودآوری منطقه، پس از سفر معاون اول ریاست جمهوری به استان کردستان در خرداد 94، قول دادیم توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را در دستور کار قرار دهیم و از این رو در حوزه اکتشاف به عنوان رکن اساسی این بخش متمرکز شدیم. برای سرعت گرفتن کار اکتشاف، شرکت توسعه معدن و صنایع معدنی با مشارکت بخش غیر دولتی به ثبت رساندیم و عملیات اکتشاف در این استان در 2 پهنه شامل قروه و بیجار آغاز شد.
رییس هیات عامل ایمیدرو خاطر نشان کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده، 14 آنومالی مشخص و نمونه برداری شد که نتایج این اقدامات، حاکی از امیدبخش بودن وجود ذخایر سنگ آهن در منطقه است. حداقل50 درصد معادن استان کردستان دست نخورده مانده و قرار است تا پایان امسال قرارداد عملیات ژئوفیزیک هوایی آن انجام و قرار است نهایی شود.
کنسانتره 675 هزار تنی؛ در آستانه افتتاح
کرباسیان با اشاره به اینکه طرح‌های بخش معدن و صنایع معدنی باید در مکان هایی که از نظر زیرساختی قیمت تمام شده آن پایین است احداث شوند، تصریح کرد: موضوع تکمیل زنجیره فولاد و احداث کارخانه‌های کنسانتره و گندله از جمله ضرورت‌های استان کردستان است که طی یک سال گذشته، طرح احداث کارخانه تولید کنسانتره صبا نور به ظرفیت 650 هزار تن که متوقف شده بود، فعال و اکنون در آستانه افتتاح قرار دارد. در حال حاضر نیز فاز نخست آن با ظرفیت 325 هزار تن موجود است که در مجموع به حدود یک میلیون تن می‌رسد.
وی ادامه داد: برای تکمیل زنجیره فولاد در این منطقه و هدایت کنسانتره تولیدی به سمت فرآوری گندله و سپس آهن اسفنجی، پس از تهیه طرح جامع فولاد توسط شرکت فولاد تکنیک، در صورت آمادگی سرمایه‌گذار بخش خصوصی، این طرح به طور کامل واگذار می‌کند. همچنین، در صورت تمایل این بخش، ایمیدرو در اجرای طرح مشارکت می‌کند. به هر تقدیر، وظیفه ایمیدرو حمایت، پشتیبانی و ارائه تضمین از چنین طرح هایی است.
کاهش خام فروشی با احداث طرح‌های فرآوری
عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان در این جلسه نیز با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم با خام فروشی مواد معدنی در این منطقه مواجه بودیم، گفت: اکنون با احداث و بهره‌برداری از طرح‌های تولید کنسانتره به ظرفیت 1. 3 میلیون تن، این مسئله در حال کاهش است و می‌توانیم سنگ آهن تولیدی را در این کارخانه‌ها فرآوری کنیم.
وی ادامه داد: استان کردستان از نظر زیرساخت‌ها نظیر راه آهن، آب، گاز و برق مشکلی ندارد و درنتیجه برای توسعه صنعت با محدودیتی مواجه نیست و بستر لازم برای سرمایه‌گذاری برای تکمیل زنجیره فولاد آماده است.
و ی ادامه داد: در صورت نیاز به دریافت مجوزهای لازم از مبادی ذیصلاح اقدام خواهند شد و دغدغه خاطر سرمایه‌گذاران در خصوص ایجاد زیرساخت صنایع در کردستان برطرف می‌شود.
به گفته وی، تنها راه رفع فقر در این استان، صنعتی شدن است و ایمیدرو با حمایت از طرح تکمیل زنجیره فولاد، این استان را در جهت پیشرفت و ایجاد اشتغال یاری سازد.
فراهم بودن زیرساخت‌های توسعه
محمد دره وزمی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، نیز در این جلسه به فراهم بودن شرایط زیرساخت برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی اشاره کرد و افزود: اگر حمایت‌های ایمیدرو نبود در بخش اکتشاف و احداث کارخانه فرآوری سنگ آهن به این مرحله نمی‌رسیدیم.
وی تامین مواد اولیه را به عنوان یکی از بحث‌های اصلی توسعه بخش صنایع معدنی استان دانست و تصریح کرد: سرمایه گذاران، فعالیت در این بخش را منوط به تضامین لازم برای تامین مواد اولیه و برخوردار شدن از معادن سنگ آهن با ذخایر مناسب می‌دانند که البته خوشبختانه با اکتشافات ژئوفیزیک هوایی و حفاری‌های صورت گرفته، ذخایر سنگ آهن امیدبخش است.
وی ادامه داد: در حال حاضر 2 واحد کنسانتره در مجموع حدود یک میلیون تن در حال افتتاح داریم و حدود 50 میلیون تن ذخیره قطعی سنگ آهن در اختیار شرکت فولاد صبا نور قرار داده شده است.
2 برنامه تولید گندله
لطیف دشت بزرگی، عضو هیات مدیره شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور، در این جلسه با اشاره به برنامه احداث کارخانه تولید گندله گفت: طرح‌های گندله‌سازی به ظرفیت 920 هزار تن در استان کردستان و 550 هزار تنی در استان همدان توسط این شرکت برنامه‌ریزی شده است.
وی در ادامه توسعه فعالیت‌های اکتشافی و صنایع پایین دستی را برای اجرای طرح‌های صنایع معدنی ضروری دانست.
طرح‌های صنایع معدنی شرکت اکسین
افزون بر این، محمدی، مدیرعامل شرکت اکسین دویچلند در این جلسه گفت: احداث یک واحد نیروگاهی جدید در استان کردستان با دریافت موافقت تضمین شرکت هرمس آلمان، منابع مالی از بانک این کشور فاینانس خواهد شد. همچنین تفاهم شده یک واحد 300 هزار تنی آلومینیوم با فناوری اروپایی در این استان احداث شود.
وی ادامه داد: در بخش فولاد نیز، تمایل داریم طرح اجرا کنیم و قرار است با شرکت شستا تفاهمنامه‌ای برای تولید گندله امضا کنیم و سپس وارد مرحله ذوب و ریخته گری شویم.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد