آلومینیوم و مس

تقویت تقاضای کنسانتره مس در سه ماهه سوم سال جاری

تقویت تقاضای کنسانتره مس در سه ماهه سوم سال جاری
پایگاه خبری معدن نیوز- در سه‌ماهه سوم سال جاری میلادی تقاضا برای کنسانتره مس افزایش خواهد یافت. این تقاضا بیشتر از سوی کشور چین مطرح می‌شود که واحدهای ذوب آماده بهره‌برداری دارد. واردات کنسانتره مس به چین از ابتدای سال ۲۰۱۸ افزایشی بوده و این روند ادامه دارد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، واحدهای ذوب جدید و همچنین طرح‌های توسعه‌ای برخی از شرکت‌های ذوب مس چین، تقاضای تازه‌ای برای کنسانتره در سه ماهه سوم سال جاری ایجاد می‌کنند. بنا به گزارش «متال بولتن» واحدهای ذوب بزرگ که طی ماه‌های آینده آغاز به کار خواهند کرد، عبارتند از واحد ذوب Ningde متعلق به شرکت Chalco و همچنین، واحد ذوب Lingbao Jincheng Metallurgical. از‌سوی دیگر پروژه Ausmelt متعلق به شرکت Tongling نیز در اواخر سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

احتمالاً در سال آینده، پس از چندین مرحله تأخیر، طرح‌های توسعه‌ای واحدهای ذوب مس کشور چین با افزایش تولید همراه خواهند بود. شروع عملیات آزمایشی از ماه آینده، موج جدیدی از ظرفیت ذوب و پالایش مس در چین ایجاد خواهد کرد که این موضوع سبب افزایش واردات کنسانتره مس و همچنین محدودیت رشد تقاضای واردات کاتد و بلیستر مس خواهد شد.

حجم واردات کنسانتره مس چین در سه ماهه نخست سال جاری با 8.37 درصد رشد به 4.67 میلیون تن رسید که این رقم بالاترین حجم در سه ماهه اول سال در همه دوره‌ها بوده است. «کالن هامیلتون»، پژوهشگر شرکت BMO Global Commodities در ماه آوریل اعلام کرد که با رشد تولید طی بیش از پنج سال گذشته، کشور چین تقریباً 40 درصد تولید جهانی واحدهای ذوب مس را در اختیار دارد و بیش از یک‌میلیون تن ظرفیت جدید تا انتهای سال جاری به این حجم اضافه می‌شود که این روند چالش جدیدی در بازار به حساب می‌آید. به گفته او ظرفیت تولید کمتر از 85 درصد نشان‌دهنده سودآوری کم است.

همچنین انتظار می‌رود با بسته شدن عملیات‌های قدیمی، پروژه‌های جدیدی جایگزین آن‌ها شود. «دیوید ویلسون»، استراتژیست کالاهای اساسی در شرکت Freepoint Commodities به «متال بولتن» گفت: «برای اکثر واحدهای ذوب چین، تعرفه‌های ذوبی برابر با 70 دلار برای هر تن کنسانتره و قیمت اسید سولفوریک در سطح 200 یوان (معادل 31.40 دلار) به نقطه سربه‌سری منجر می‌شود.» برخی از واحدها که با بازدهی کمتری فعال هستند، در صورت کاهش تعرفه‌های ذوب یا افت قیمت اسید، ناچار به تعطیلی خواهند بود. واحدهای ذوب مس خصوصی در جنوب چین به دلیل بازارهای تحت فشار اسید سولفوریک در این ناحیه در معرض خطر بزرگتری قرار دارند.

تعرفه‌های سالانه ذوب و پالایش کنسانتره مس (TC / RC) که هزینه پرداخت‌شده به واحدهای ذوب برای فرآوری مس از کنسانتره است، از سال 2015 به‌طور مداوم کاهش یافته است. شاخص سالیانه تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس در قراردادهای سال 2018 معادل 82.25 دلار برای هر تن کنسانتره و 8.225 سنت به ازای هر پوند مس بود که این قیمت‌ها کمترین رقم ثبت‌شده در پنج سال اخیر بوده است.

در همین حال، بازار نقدی در ماه گذشته به 70 دلار در هر تن و 7 سنت در هر پوند رسید که کمترین قیمت از سال 2013 محسوب می‌شود. این افت قیمت به این علت است که تاجران پس از افزایش تقاضای ناشی از طرح‌های توسعه‌ای واحدهای ذوب و همچنین اختلالات احتمالی عرضه معادن، انتظار کسری در سه ماهه سوم سال را دارند.

به گفته منابع بازار، تعرفه‌های پالایش برای بلیستر مس با خلوص 98 تا 99 درصد در سال جاری به‌طور چشمگیری در بازار نقدی افزایش یافت و به 225 تا 265 دلار در هر تن رسید. این رشد قیمت عمدتاً به علت افزایش ظرفیت‌های ذوب کشور چین و همزمان رشد نکردن واحدهای پالایش بوده است. یک محقق مس در مؤسسه Guotai Junan Futures در این زمینه گفته است که احتمال بالایی وجود دارد که در نیمه دوم سال، تعرفه‌های ذوب و پالایش کنسانتره مس کاهش یابد. اگر واحد ذوب Pasar متعلق به شرکت گلنکور و واحد ذوب شرکت Sterlite در کشور هند، طی شش ماهه دوم سال، عملیات خود را از سر گیرند، این مسأله نیز موجب کاهش بیشتر تعرفه‌ها خواهد شد. اما تداوم تأخیر در برخی پروژه‌های خاص می‌تواند این افزایش تقاضا را حداقل تا سال 2019 تمدید کند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد