فولاد و آهن

نعمت زاده در هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران تاکید کرد

حرکت به سمت تولید فولادهای خاص

حرکت به سمت تولید فولادهای خاص
پایگاه خبری معدن نیوز- وزیر صنعت ، معدن و تجارت اعلام کرد : باید به سمت تولید فولادهای خاص و آلیاژی برویم.
  بزرگنمايي:

پایگاه خبری معدن نیوز- وزیر صنعت ، معدن و تجارت اعلام کرد : باید به سمت تولید فولادهای خاص و آلیاژی برویم.
به گزارش پایگاه خبری معدن نیوز، محمدرضا نعمت‌زاده در هفتمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران افزود: در حال حاضر 1.6 میلیارد تن فولاد در جهان تولید می‌شود که سهم ایران از این میزان یک درصد است که دستیابی به 2 درصد تولید، کار سختی نیست، اما اگر بخواهیم به 10 درصد برسیم، باید در بازار رقابتی تلاش کنیم.
وی تصریح کرد: باید صنایع پایین دستی را گسترش دهیم و در بخش ورق، سرمایه گذاری بیشتری انجام دهیم. همچنین، باید 10 درصد تولید فولاد را به فولاد های خاص، آلیاژی، استاینلس استیل و غیره اختصاص دهیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رشد جهانی تولید فولاد جهان در سال 2016 حدود یک درصد بود ولی رشد تولید فولاد ایران 10 درصد اعلام شد و براساس گزارش انجمن جهانی فولاد ایران با تولید 18 میلیون تن فولاد، در رده 14 جهان قرار دارد.
نعمت زاده تاکید کرد: باید روی ذخایر معدنی تمرکز کنیم تا به سهم 3 درصدی در تولید جهانی مواد معدنی دست یابیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه یکی دو ماه دیگر تمام کمبودها در زمینه گندله برطرف می شود، ادامه داد: در طرح جامع فولاد و برنامه راهبردی صنعت فولاد با افق 1404 دستیابی به 55 میلیون تن رقمی آرمانی نیست و حق ماست. شاید معادن فعلی جوابگو نباشد اما بیشتر معادنی که استخراج شده روزمینی بوده و معادن زیادی است که زیرزمینی بوده و باید به آن ها دست پیدا کنیم.
وی افزود: جلساتی برگزار کردیم و روی کنسانتره متمرکز شدیم و اکنون به جای سنگ آهن، کنسانتره صادر می شود و امروز تعادل برقرار شده است.
نیاز به تولید 150 تا 160 میلیون تن سنگ آهن
نعمت زاده خاطرنشان کرد: برای تولید 55 میلیون تن فولاد باید حدود 150 تا 160 میلیون تن سنگ آهن تولید کنیم. اکنون تولید سنگ آهن در کشور از 62 میلیون تن به 75 میلیون تن رسیده که همین میزان تولید برای تامین نیاز کشور باید 2 برابر شود.
وی افزود: ظرفیت تولید کنسانتره 28 میلیون تن است که این رقم تا پایان امسال به 45 میلیون تن می رسد و رشد 60 درصدی خواهد داشت.
به گفته وی، در این مدت، ظرفیت تولید گندله از 21 میلیون تن به 35 میلیون تن، آهن اسفنجی از 19 میلیون تن به 27 میلیون تن، شمش فولاد از 24 میلیون تن به 31 میلیون تن و محصولات نوردی از 31 میلیون تن به 37 میلیون تن رسیده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه قبل از دولت یازدهم نابسامانی از لحاظ نامتعادل بودن زنجیره تأمین فولاد و سایر فلزات را شاهد بودیم، افزود: در ابتدای دولت یازدهم در صدد تکمیل زنجیره تأمین فولاد برآمدیم به طوری که ظرفیت بالایی در مقاطع مختلف فولادی برای امر سرمایه‌گذاری دیده شده و در صدد جذب سرمایه‌گذاری در این حوزه هستیم.
وی ادامه داد: باید مصرف فولاد را در زمینه های مختلف از جمله با افزایش ساخت و ساز و صنایع افزایش دهیم.
به گفته نعمت زاده، باید روی مصرف انرژی در صنعت فولاد کار کنیم و در طرح های جدید موضوع صرفه جویی در مصرف آب، برق و گاز را در نظر بگیریم.



   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد