فولاد و آهن

با حضور 70 شرکت خارجی

برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی فولاد کشور در تبریز

برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی فولاد کشور در تبریز
پایگاه خبری معدن نیوز - بیستمین نمایشگاه بین المللی فولاد کشور همزمان با گردهمایی علمی (سمپوزیوم ) فولاد ایران برای نخستین بار در منطقه شمالغرب توسط بخش خصوصی با حضور ۱۵۶ شرکت داخلی و ۷۰ شرکت خارجی در تبریز برگزار می شود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز علی شفیعی دبیر انجمن آهن و فولاد ایران شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه سال گذشته در نوزدهمین گردهمایی فولاد کشور در جزیره کیش 25 شرکت خارجی حضور داشتند، افزایش سه برابری استقبال کشورهای خارجی از این رویداد علمی و صنعتی را امید بخش دانست.

وی با بیان اینکه گردهمایی سالانه فولاد کشور با مشارکت یک واحد تولیدی و همکاری دانشگاه های کشور برگزار می شود، ایجاد زمنیه مساعد برای ارتباط و تبادل نظر بین محققان، مدیران و فعالان صنعت فولاد و آشنایی با آخرین دستاوردهای این صنعت در جهت رفع مشکلات موجود و توسعه هر چه بیشتر را از اهداف این گردهمایی 2 روزه عنوان کرد.

شفیعی با اشاره به تشکیل کارگاه تخصصی با عنوان ` سیاست های راهبردی لازم در توسعه صنعت فولاد ` در روز نخست این گردهمایی، اعلام کرد: 204 مقاله به دبیرخانه گردهمایی فولاد 95 ارسال و 103 مقاله توسط کمیته داوران پذیرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه همزمان با این گردهمایی علمی نمایشگاه بین المللی فولاد در محل نمایشگاه های بین المللی تبریز برپا می شود، گفت: کشورهایی همچون آلمان، فرانسه، انگلیس، هلند، سوئیس، اتریش، هند و ترکیه در این نمایشگاه حضور دارند.
دبیر انجمن آهن و فولاد ایران با اشاره به وجود حلقه مفقوده بین تحقیقات دانشگاهی و فعالیت های صنعت فولاد، از تشکیل مرکز تحقیقاتی به همت این انجمن با هدف تولید دانش فنی و کمک به توسعه صنایع فولاد خبرداد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از محصولات فولادی که در زمان حاضر در کشور ما تولید می شود در 10 سال آینده جوابگوی نیاز داخلی نخواهد بود، گفت: باید به سمت تولید محصولات نوین برویم.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی هم در این نشست خبری با اشاره به تاثیرگذاری قابل توجه صنعت فولاد در تولید ناخالص داخلی، گفت: یک درصد افزایش مصرف فولاد 0.3 درصد افزایش تولید ناخالص داخلی را به همراه دارد.

مهرانگیز رحمانی ظرفیت تولید اسمی فولاد در آذربایجان شرقی را 6.5 میلیون تن اعلام کرد و گفت: در زمان حاضر سالانه در حدود 1.5 میلیون تن محصولات فولادی توسط 24 واحد فعال فولادی استان تولید می شود.

وی میزان سرمایه گذاری این تعداد واحد فولادی را 25 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: عملیات اجرایی 17 واحد فولادی با پیشرفت بیش از 50 درصد هم در حال انجام است.

رحمانی حرکت به سمت تولید فولاد آلیاژِی را از ضرورت های توسعه این صنعت عنوان و خاطرنشان کرد: در زمان حاضر بیشترین تولید واحدهای فولادی بر محصولات ساختمانی متمرکز بوده و متاثر از رکود ساخت و ساز در بخش مسکن است.
وی اظهارکرد: در صورت استفاده از فناوری های روز صنعت فولاد، توان رقابت با کشورهای خارجی را خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز هم که به عنوان یکی از مجریان گردهمایی فولاد 95 در این نشست حضور داشت، با اشاره به اینکه آذربایجان شرقی سومین قطب فولادی کشور محسوب می شود، در عین حال گفت: این استان در ترسیم جایگاه خود در بازار فولاد کشور چندان موفق نبوده است.

کریم رحیمی با اظهارامیدواری نسبت به اینکه با برگزاری این گردهمایی در تبریز بستر ورود و حضور شرکت های خارجی در استان آذربایجان شرقی فراهم شده و جایگاه استان ارتقا یابد، اعلام کرد: کشور ایران در سال جاری با تولید 18 میلیون تن محصولات فولادی در رده 14 جهانی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه کشور چین با تولید یک هزار و 600 میلیون تن فولاد، سهم 50 درصد تولید و بازار جهانی دارد، اظهارکرد: این کشور با استفاده از سیاست دامپینگ ( فروش محصول به نرخ کمتر از قیمت تمام شده ) بخش مهمی از بازار فولاد ما را در اختیار دارد.

بیستمین گردهمایی و نمایشگاه فولاد کشور با شعار ` راهکارهای ایجاد فناوری نو ` روزهای 10 و 11 اسفند در تبریز برگزار می شود.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد