صنایع معدنی

نباید درباره افق بازار فلزات اساسی هیجان زده بود

نباید درباره افق بازار فلزات اساسی هیجان زده بود
پایگاه خبری معدن نیوز - در بخش نخست مطلب حاضر به بررسی وضعیت بازار آلومینیوم و مس و افق بازار این دو فلز در سال جاری میلادی پرداختیم. در ادامه، شرایط حاکم بر بازار سرب، روی، قلع و نیکل را بررسی می کنیم.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز تحلیلگران متال بولتن بر مبنای عواملی که بر قیمت ها تاثیر می گذارند متوسط قیمت ها در سال جاری میلادی را پیش بینی کرده اند.

آلومینیوم؛ حساسیت قیمت ها به اخبار مربوط به کاهش ظرفیت تولید در چین
تحلیلگران متال بولتن پیش بینی خود از متوسط قیمت هر تن آلومینیوم در سال جاری میلادی را بالاتر برده اند تا تاثیر رشد قیمت ها تحت تاثیر فعالیت سفته بازها در سال جاری میلادی در نظر گرفته شود. همچنین این یک واقعیت است که سرمایه گذاران نسبت به تداوم تلاش ها برای کنترل آلودگی هوا در چین خوشبین هستند. رشد هزینه های تولید نیز یک عامل افزایش قیمت ها محسوب می شود.دولت چین پیشنهاد داده برای کاهش آلودگی هوا، در زمستان 30 درصد از ظرفیت تولید آلومینیوم در برخی کارخانه ها کاهش یابد و این عاملی برای رشد قیمت ها محسوب می شود اما اگر این پیشنهاد اجرا نشود یا کاهش ظرفیت تولید کمتر از 30 درصد باشد قیمت ها تحت فشار قرار خواهند گرفت.

نکته دیگر این است که برخی کارخانه ها با هدف به حداقل رساندن آلوده کردن هوا، تجهیزات خود را نوسازی کرده اند و این دسته از کارخانه ها از شمول برنامه کاهش ظرفیت تولید خارج هستند و می توانند به فعالیت خود با حداکثر ظرفیت ادامه دهند.به این ترتیب پیش بینی می شود در سه ماهه کنونی، متوسط قیمت هر تن آلومینیوم 1820 دلار باشد. این رقم نسبت به پیش بینی قبلی 4/ 3 درصد بالاتر است. برای کل سال جاری میلادی، متوسط قیمت ها 1833 دلار پیش بینی می شود.

مس؛ اختلال در عرضه، عامل مهم در تعیین قیمت هاست
پیش بینی می شود متوسط قیمت مس در سه ماهه کنونی 5910 دلار در هر تن باشد. البته ادامه پیدا کردن اعتصاب کارگران معدن اسکوندیدا در شیلی و ممنوعیت صادرات از معدن گراسبورگ اندونزی سبب می شود افق قیمت ها مثبت تر از رقمی باشد که در بالابه آن اشاره شد.به این ترتیب اکنون می توان انتظار داشت متوسط قیمت ها 6100 دلار باشد. البته در سه ماه دوم سال جاری میلادی، قیمت ها کاهش پیدا می کنند زیرا پیش بینی می شود تا آن زمان اعتصاب کارگران پایان یافته باشد و سفته بازها برای مدتی با هدف شناسایی سود اقدام به فروش کنند. حداقل تا زمان تمدید قرارداد کارگران معادن مس در آمریکای جنوبی و مطرح شدن احتمال اعتصاب، قیمت ها تحت فشار قرار خواهند داشت.در سال جاری میلادی، موضوع اعتصاب ها و اختلال در عرضه عاملی موثر بر قیمت مس است و به همین دلیل پیش بینی می شود بازار با کسری عرضه مواجه باشد.

سرب؛ دلیل بنیادی جدیدی برای رشد بیشتر قیمت ها وجود ندارد
در ماه گذشته میلادی عبور قیمت سرب در بورس فلزات لندن از رقم 2458 دلار پایدار نبود و شاهد بودیم که قیمت ها بار دیگر به محدوده 2200 دلار تا 2400 دلار در هر تن بازگشت. گزارش های جدید نشان می دهد سال گذشته میلادی عرضه و تقاضا تعادل داشتند و بازار با 11 هزار تن مازاد عرضه مواجه بوده است.به همین دلیل منطقی نبوده که قیمت ها رشد کنند. تحلیلگران معتقدند بازار سرب تحت تاثیر پیش بینی کسری عرضه بوده و این پیش بینی تحقق نیافته است بنابراین اگر نشانه هایی واقعی از کسری عرضه نمایان نشود قیمت سرب نمی تواند از ارقام کنونی بالاتر رود. نکته مهم اینکه، تغییری در ذخیره سرب در انبارهای تحت نظارت بورس لندن ایجاد نشده و ذخیره این فلز در بورس شانگهای افزایش یافته است. افزایش عرضه قراضه سرب، احتمال از سرگرفته شدن فعالیت ها در برخی معادن و رشد تولید، عوامل دیگری هستند که بر قیمت ها فشار وارد خواهند کرد.

نیکل؛ افزایش نوسان قیمت ها تحت تاثیر افزایش ابهام ها
با توجه به وضعیت نامشخص عرضه سنگ نیکل در اندونزی و فیلیپین، نوسان قیمت این فلز افزایش یافته است. در ماه گذشته میلادی خوش بینی درباره افزایش قیمت ها سبب رشد آنها به بالای 11 هزار دلار در هر تن شد. در واقع طی سه هفته، قیمت ها با 18 درصد افزایش، از 9400 دلار به بالای یازده هزار دلار رسید.حداقل در کوتاه مدت احتمال افزایش قیمت ها بسیار کم است و نوسان قیمت ها بین 9 هزار تا 10 هزار دلار محتمل به نظر می رسد. تا زمانی که جهت گیری بازار مشخص نشود قیمت ها در همین محدوده قرار خواهند داشت. در میان مدت، یعنی چند ماه آینده احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد اما نه با سرعتی که در ماه گذشته میلادی مشاهده شد.

قلع؛ نوسان در سطوح بالاتر محتمل است
ماه گذشته میلادی قیمت هر تن قلع برای نخستین بار از تابستان به زیر 19 هزار دلار رسید و این کاهش موجب تعجب فعالان بازار شد. امسال احتمال افزایش صادرات قلع از سوی چین و اندونزی عاملی برای فشار بر قیمت هاست اما بازار همچنان با کسری عرضه مواجه خواهد بود در نتیجه کاهش قیمت ها در ماه قبل منطقی نیست و انتظار می رود رشد قیمت ها ادامه پیدا کند. نمودارهای تکنیکال امیدبخش تر شده اند، رشد ذخیره قلع در بورس های فلزی متوقف شده و پیش بینی می شود به زودی قیمت ها به بالای 21 هزار دلار افزایش پیدا کند.

روی؛ احتمال افزایش قیمت ها زیاد نیست
در ماه دسامبر سال قبل، عرضه و تقاضا در بازار روی تصفیه شده تعادل داشت و کارشناسان می گویند ذخیره مخفی روی سبب می شود رشد قیمت ها با موانعی مواجه باشد. گزارش های معتبر نشان می دهد تولید روی در چین در حال افزایش است در نتیجه در سال جاری میلادی احتمال افزایش قیمت ها به بالای 3000 دلار در هر تن اندک است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد