آلومینیوم و مس

فاز دوم طرح پایش، عیب‌یابی و استانداردسازی کارخانه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه آغاز و در حال اجراست

فاز دوم طرح پایش، عیب‌یابی و استانداردسازی کارخانه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه آغاز و در حال اجراست
پایگاه خبری معدن نیوز- حسن صحرایی پاریزی می‌گوید اجرای طرح پایش، عیب‌یابی و استانداردسازی کارخانه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه با روش بازرسی فرایند به کاهش مصرف آب و افزایش راندمان این کارخانه منجر شده است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، طرح پایش، عیب‌یابی و استانداردسازی کارخانه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه یکی از طرح‌های واحد تحقیق و توسعه (R&D) مجتمع مس سرچشمه بود که در سال 1394 با روش بازرسی فرایند آغاز شد. فاز اول این طرح تا سال 1396 ادامه یافت و طی آن اصلاحات قابل‌توجهی در فرایند و تجهیزات کارخانه تغلیظ صورت گرفت. حالا مدیر تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه می‌گوید این اصلاحات منجر به افزایش راندمان این کارخانه و کاهش مصرف آب شده است.

وی با بیان این‌که این طرح در مجموع بیش از 700 میلیارد ریال آورده برای شرکت مس داشته است، افزود: «فاز دوم پروژه از سال 1396 آغاز شده و در حال انجام است. این فاز نیز اصلاحات قابل‌توجهی در کارخانه تغلیظ و مولیبدن به همراه خواهد داشت.»

مدیر تحقیق و توسعه مجتمع مس سرچشمه در بخش دیگری از سخنانش به طرح تحقیقاتی پوشش سطوح آب اشاره کرد و گفت: «این طرح از کارهای مهمی است که در بحث کاهش تبخیر آب پیگیر آن هستیم. این طرح منجر به کاهش 70 تا 90 درصدی تبخیر در منطقه سرچشمه می‌شود.»

صحرایی پاریزی ادامه داد: «برآوردی که انجام‌شده نشان می‌دهد تبخیر در این منطقه 2.2 متر در سال است و سطوح باز آب در منطقه سرچشمه دو میلیون مترمربع بود؛ بنابراین به‌طور میانگین سالانه بیش از 4 میلیون مترمکعب تبخیر آب داریم و تاکنون روش‌های مختلفی را برای جلوگیری از تبخیر پیگیری کردیم که پس از تحقیقات گسترده توسط همکاران، پوشش مناسبی برای جلوگیری از تبخیر ارائه شد که می‌تواند میزان تبخیر را حتی در مواردی تا 92 درصد کاهش دهد.»


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد