سنگ و فلز گرانبها

۴۰ درصد معادن گرانیت آذربایجان غربی فعالند

۴۰ درصد معادن گرانیت آذربایجان غربی فعالند
پایگاه خبری معدن نیوز- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی از فعال بودن ۱۰ معدن از میان ۲۵ معدن دارای مجوز بهره برداری خبر داد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: 25 معدن گرانیت با 107 میلیارد و 659 میلیون ریال سرمایه گذاری و اشتغال زایی برای 372 نفر در این استان دارای مجوز بهره برداری است.

جعفر صادق اسکندری با اشاره به اینکه 10 فقره از این تعداد در زمان حاضر فعال بوده و مابقی واحدها غیرفعال هستند، افزود: رونق بخش معدن و به ویژه معادن سنگ های تزئینی در دستور کار قرار دارد.

 وی میزان ذخایر قطعی معدنی گرانیت در این استان را حدود چهار میلیون و 407 هزار تن عنوان کرد و ادامه داد: معادن گرانیت این استان از لحاظ رنگ بندی متفاوت بوده و در رنگ های سبز، مشکی، طلایی، طوسی و غیره استخراج می شود. 

 وی اضافه کرد: میزان تولید سنگ گرانیت تزئینی این استان طی سال گذشته 26 هزار و 822 تن بوده و بخش قابل توجهی از نیاز بازار داخلی را تامین کرده است. 

 وی همچنین به صادرات گرانیت آذربایجان غربی به کشورهای خارجی از جمله چین، ترکیه و جمهوری آذربایجان نیز اشاره کرد و ادامه داد: بیشتر معادن گرانیت این استان در شهرستان های شاهین دژ (هفت فقره) و ارومیه (چهار فقره) واقع شده است.

بخش معدن و صنایع پایین دستی آن محور توسعه آذربایجان غربی به شمار می رود و اما معاون سنگ این استان با مشکلات عدیده ای چون خام فروشی و نبود بازار مواجه است.

اعطای تسهیلات با بهره بانکی پایین جهت سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن این استان ضروری است.

آذربایجان غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است اما هنوز تا بهره برداری مطلوب از ظرفیت های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد.

محدوده آذربایجان غربی تحت پوشش سه زون از زون های بیست گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل ` اشنویه – خوی`، `مریوان – مهاباد` و شاهین دژ – ماهنشان` قرار گرفته است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد