معدن

در نشست عیدانه خانه معدن ایران بررسی شد:

تحلیل سیاستگذاران، قانونگذاران و تکنوکرات ها از آینده سرمایه گذاری در صنعت معدنکاری

تحلیل سیاستگذاران، قانونگذاران و تکنوکرات ها از آینده سرمایه گذاری در صنعت معدنکاری
پایگاه خبری معدن نیوز -نشست عیدانه خانه معدن ایران با حضور برخی از سیاستگذاران، قانونگذاران و تکنوکرات های سرشناس کشور در محل خانه معدن ایران برگزار شد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز در این نشست که با حضور عبدالرضا هاشم زایی و غلامرضا حیدری، نمایندگان مردم تهران در مجلس، مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو، محمدتقی بانکی، وزیر پیشین برنامه و بودجه، مصطفی موذن زاده، بنیانگذار ایمیدرو و اعضای هیات مدیره خانه معدن ایران برگزار شد، موضوع آینده سرمایه گذاری در معادن کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

حاضران در این نشست با اشاره به سرمایه گذاری های کلانی که در بخش فرآوری معادن دنیا صورت گرفته است، چالش اصلی دنیا در دهه های آینده را چالش مواد معدنی و منابع تجدید ناپذیر قلمداد کردند از دولت خواستند تا با علقه بیشتری به بخش معدن و صنایع مربوطه آن توجه داشته باشد.

به اعتقاد آنها تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال با توسعه معادن و صنایع وابسته به آن محقق خواهد شد چرا که هم بازار داخلی و خارجی آن موجود است و هم اینکه بالفعل کردن  ذخایر معدنی کشور به ویژه در معادن کوچک و متوسط رشد تولید و اشتغالزایی را در پی خواهد داشت.

در این نشست با اشاره به آمار اخیری که رئیس بانک صنعت و معدن در خصوص مسیر تسهیلات ارائه کرده و دست بخش معدن در این میان خالی مانده و منابع بانک صنعت و معدن ایران به معادن اختصاص داده نشده، اعضا خواستار تعاریف جدید از نحوه تامین مالی طرح ها و پروژه های معدنی شدند.

اعضای هیات مدیره خانه معدن ایران با تقدیر از اکتشافات صورت گرفته از سوی ایمیدرو و تحولات صورت گرفته در این سازمان از سال 92 به بعد، درخواست کردند تا موضوع اکتشافات معدنی فراتر از وزارت صنعت و در بخش حاکمیت دنبال شود چرا که با اتکا به منابع دولتی می توان هزینه های سنگین اکتشافات معدنی در مراحل مقدماتی را پوشش داد.

انتظار از دولت آینده یکی دیگر از موارد مورد بحث در این نشست بود. اعضای حاضر با توجه به موفقیت دولت در به وجود آوردن آرامش سیاسی و اقتصادی خواستار برطرف کردن برخی از موانع کسب و کار پیش روی بخش معدن و توجه به گسترش روابط بین المللی در جهت ارتباط با بنگاه های بزرگ اقتصادی دنیا و زمینه ساز صدور مواد معدنی ایران به بازارهای جهانی شوند.

اعضای حاضر در این نشست تغییر ذهنیت دولتمردان و سیستم اقتصادی نسبت به فعالیت بخش خصوصی را یادآور شدند و با اشاره به بی توجهی برخی از مقام های کلیدی دولت به بخش معدن، درخواست کردند تا با توجه به تکلیف رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و توجه ایشان به بخش معدن، از توانمندیهای آن در جهت بهبود وضعیت تولید و اشتغال بهره برده و گزارش های دقیقی را به مقامات ارشد حاکمیتی در این خصوص ارائه دهند.

 بر اساس این گزارش دراین نشست، هیات مدیره خانه معدن ایران با تمجید از اقدامات محمدتقی بانکی در وزارت معادن و فلزات و مصطفی موذن زاده در ایمیدرو بخش بزرگی از تحولات صورت گرفته در بخش معدن و صنایع معدنی کشور را مرهون تلاش ها و تفکرات استراتژیک آنها با مدیریت حسین محلوجی، وزیر وقت معادن و فلزات دانستند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد