معدن

نگاهی به اقدامات ایمیدرو طی سال های 92 تا 96

نتایج مشارکت ایمیدرو با بخش خصوصی نمایان شد

نتایج مشارکت ایمیدرو با بخش خصوصی نمایان شد
پایگاه معدن نیوز- سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به عنوان یکی از سازمان های توسعه ای کشور از نیمه دوم سال ۹۲ با تجدیدنظر در استراتژی خود و با اعتقاد و باور به حضور بخش خصوصی در اقتصاد بخش معدن و صنایع معدنی، فصلی جدید را در برنامه ها و عملیات های اجرایی خود آغاز کرد و در نتیجه، طی این مدت توانست به نتایج ارزنده ای در توسعه بخش معدن و صنایع معدنی کشور دست پیدا کند. به طوری که از یک سازمان با طرح های راکد تا نیمه اول سال ۹۲، به سازمان توسعه ای حقیقی تبدیل شد و توانست نقش خود را به عنوان یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی در میان مسئولان و مردم آشکار سازد.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز، اجرای طرح های نیمه فعال و راکد با سابقه چندین ساله و نیز آغاز طرح های جدید در این دوره، واقعی بودن این باور و اعتقاد را نشان داد. اجرای طرح های 7 گانه فولاد استانی و به سرانجام رساندن تدریجی آنها- که دچار وقفه طولانی شده بود- و نیز اجرای طرح های همچون 1.2 میلیارد دلاری آلومینیوم جنوب و یک میلیارد دلاری سرب و روی مهدی آباد از جمله این عملکرد ها بود. در همین حین، ایمیدرو با بهره گیری از مذاکرات موثر با شرکت ها و صاحبان فناوری داخلی و بین المللی، طرح های دیگری از جمله کارخانه های متعدد فرآوری سنگ آهن در سنگان، تیتانیوم کهنوج، اسکله بندر پارسیان، زغالشویی البرز مرکزی، طرح 40 هزار تنی آلومینیوم جاجرم، ، الکترود گرافیتی، آنتیموان سفیدابه، نیروگاه هرمز و هرمزان، طلای زرشوران، پتاس خور و بیابانک، پالایشگاه قطران زرند، 4 طرح کنسانتره و گندله سازی سنگان، منطقه ویژه صنایع انرژی بر، تجهیز معادن گل گهر 4 – 5 – 6 ، زغالسنگ خمرود و تولید گرین کک را در کنار دیگر طرح های بخش معدن و صنایع معدنی به اجرا درآورد. در این میان بهره گیری از دانش ایرانی تولید آهن اسفنجی به روش پِرِد (PERED) گام موثری در عملی ساختن تکنولوژی ایرانی در زنجیره فولاد بود که سال گذشته در سه کارخانه احیای مستقیم نمایان شد.

سرمایه گذاری 5.3 میلیارد دلاری

با شروع دولت یازدهم در نیمه دوم سال 92، طرح های متعددی در بخش معدن و صنایع معدنی، راکد و غیرفعال بودند. ایمیدرو با استراتژی جدیدی که طراحی و عملی کرد، حضور بخش خصوصی پررنگ دیده شد و در نتیجه توانست با مشارکت این بخش 32 هزار میلیارد تومان طرح را فعال کرده یا به اجرا درآورد. این استراتژی در راستای اقتصاد مقاومتی و گسترش حضور بخش خصوصی به اجرا در آمده است. طی این مدت افزون بر 5.3 میلیارد دلار در نقاط مختلف کشور پروژه وارد مدار تولید شد.

در این میان ایمیدرو طی سال های 93 تا 95، با مشارکت بخش خصوصی، 27 طرح بزرگ را در بخش معدن و صنایع معدنی به ارزش 3 میلیارد و 7 میلیون و 5 هزار دلار به بهره برداری رساند که در نتیجه آن، برای 7 هزار و 660 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شد.

طرح های افتتاح شده سال های 93 تا 95

اقدامات ایمیدرو در سال 96

افتتاح بیش از 2.3 میلیارد دلار طرح با اشتغال 4800 نفری

ایمیدرو طی سال 96 با مشارکت بخش خصوصی، 23 طرح در بخش معد ن و صنایع معدنی به بهره برداری رساند که از ارزش بیش از 2.3 میلیارد دلاری برخوردار بود. مجموع اشتغال مستقیم این طرح ها نیز 4850 نفر بود. در این میان، 3 واحد احیای مستقیم فولادهای استانی با دانش فنی ایرانی (PERED) افتتاح شدند. همچنین 10 میلیون تن ظرفیت تولید گندله و 2.5 میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن در مجتمع معدنی سنگان به بهره برداری رسید.

طرح های افتتاح شده در سال 1396

تولید محصولات معدن و صنایع معدنی در سال 96

تولید و صادرات فولاد

شرکت های فولاد ساز کشور از ابتدای ماه فروردین تا پایان اسفند سال گذشته، 21 میلیون و 884 هزارتن فولاد خام تولید کردند. این رقم در سال 95، معادل 18 میلیون و 466 هزار تن بود که حاکی از رشد 19 درصدی است.

علاوه بر این طی 12 ماهه سال 969، 19 میلیون و 776 هزار تن انواع محصولات فولادی (کلاف، تیرآهن، ورق عریض، میلگرد، ورق گرم، ورق سرد، ورق پوشش دار و غیره) در کشور تولید شد. میزان تولید این محصولات در سال 95، 18 میلیون و 151 هزار تن بود که نشان دهنده افزایش 9 درصدی است. طی سال 96، 161 هزارتن مس، 337 هزار تن آلومینیوم، 240 هزار تن آلومینا و 58 میلیون تن سنگ آهن تولید شد.

صادرات 10.7 میلیارد دلاری

سال گذشته ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی ایران به بیش از 10.7 میلیارد دلار رسید. این رقم صادرات 22درصد از کل صادرات کشور را در برگرفت. در این میان برای نخستین بار، صادرات فولاد ایران با 39 درصد رشد به رقم 9.48 میلیون تن در سال 96 رسید. در همین مدت رشد 300 درصدی صادرات آهن اسفنجی و 10.4 درصدی سیمان محقق شده است.

طی این مدت 713 هزار تن آهن اسفنجی صادر شد که نسبت به آمار سال گذشته (172 هزار تن)، حاکی از افزایش 315 درصدی صادرات این محصول است. بدین ترتیب کل صادرات زنجیره فولاد از 9 میلیون و 208 هزار تن نیز عبور کرد.

 شروع 4 طرح بزرگ در سال 96

 همچنین در سال 96، چهار طرح بزرگ آغاز شد که منجر به اشتغال 2500 نفر شده است. در این میان طرح احداث کارخانه کنسانتره روی مهدی آباد از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین پروژه تیتانیوم و بندر پارسیان نیز جزو طرح های اولویت دار ایمیدرو محسوب می شوند.

 اکتشاف ذخایر جدید

تا قبل از شروع دولت یازدهم، یکی از مسائلی که حوزه معدن و صنایع معدنی کشور را با تهدید رو برو می کرد، کاهش ذخایر کشف شده معادن بود و از این رو، از جمله دغدغه های اصلی ایمیدرو در دولت یازدهم، اجرای برنامه اکتشاف بود. بنابراین، برنامه اکتشاف از دولت یازدهم و با هماهنگی و تفاهمنامه ای میان وزارت صنعت معدن و تجارت، ایمیدرو و سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران شروع شد که اجرای آن را ایمیدرو بر عهده دارد. برنامه ریزی برای اکتشاف 250 هزار کیلومتر مربع در اولویت قرار گرفت و این برنامه به طور جدی از بهار 93 آغاز شد. طبق آمارها، این میزان وسعت اکتشاف، تقریبا 2 برابر اکتشافات 80 سال گذشته بوده است. در سال 95 فاز شناسایی 100 درصد پهنه ها به اتمام رسید و در برخی از این پهنه ها، فاز پی جویی و اکتشافات عمومی نیز پیشرفت های مناسبی را طی کرده است. به طوری که 400 محدوده امیدبخش معدنی در 21 استان کشور مشخص شد و تا پایان سال96،‌ نخستین دستاوردهای برنامه اکتشاف اعلام شد که حاکی از رشد ذخایر عناصر ارزشمند معدنی در کشور است. تا این مدت، حدود 500 میلیون تن سنگ آهن، 345 میلیون تن زغال کک شو، 220 میلیون تن زغال حرارتی، 103 میلیون تن باریت، 21 میلیون تن بوکسیت، 30 هزار تن آنتیموان، 65 هزار تن عناصر نادر خاکی و 42 تن طلا، افزایش یافته است.
مجموع هزینه های اکتشافی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت های تابعه و وابسته در سال 96 به بیش از 1146میلیارد ریال رسید این در حالی است که در سال 95 در این بخش 1080 میلیارد ریال هزینه شد. کل حفاری های انجام شده در سال 96 به 119 هزار متر رسید در حالی که مجموع حفاری های دوره مشابه سال ماقبل، 105 هزار متر بود.

برنامه ایمیدرو در سال 97

برنامه افتتاح 6.1 میلیارد دلار طرح در سال 97

ایمیدرو در سال جاری (97) 33 طرح به ارزش بیش از 6.1 میلیارد دلار به بهر برداری می رساند. این طرح ها در بخش های مختلف زنجیره فولاد، زنجیره مس، آلومینیوم، سرب و روی، عناصر نادر خاکی و زیرساخت ها است.

طی سال 97 همچنین 14 طرح جدید یا مجدد فعال شده، وارد عملیات اجرایی می شوند. ارزش این طرح ها به مرز 3.7 میلیارد دلار می رسد. این طرح ها مربوط به بخش های مس،‌ فولاد، زغالسنگ و طلا است. برخی از این پروژه ها شامل بیلت آلومینیوم جاجرم، فاز دو زرشوران، معدن مس دره آلو، معادن مس تفت، آلومینای خلیج فارس و ‌فولاد مکران هستند.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد