صنعت

تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه ها در دولت تدبیر و امید ؛

آموزش و پژوهش صنعتی امسال ۷ برابر می شود/ آموزش صنعتی ۱۰۰میلیون نفر ساعت تا سال ۹۹

آموزش و پژوهش صنعتی امسال ۷ برابر می شود/ آموزش صنعتی ۱۰۰میلیون نفر ساعت تا سال ۹۹
پایگاه خبری معدن نیوز -آموزش، پژوهش و فناوری رمز توسعه صنعت کشور است و این مهم در دولت تدبیر و امید بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز گروهی از منتقدان همیشگی دولت در سال های اخیر مدعی اند که آموزش در صنعت مورد توجه نبوده و میان دانشگاه ها و وزارت صنعت،معدن و تجارت رابطه ای برای تحقق این مهم وجود ندارد.
این در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت که در دولت تدبیر و امید رویکردی متفاوت در برخورد با صنعت کشور داشت و توانست رشد صنعتی کشور را به طور چشمگیری افزایش دهد. این اقدام بزرگ علاوه بر تلاش‌های مختلف در تمام بخش‌های صنعتی را شاید بتوان مدیون توسعه آموزش و فناوری در میان صنعتگران دانست. این روزها دیگر حتی واحدهای کوچک صنعتی که روزگاری اعتقادی به موضوع دانش و به‌روزرسانی اطلاعات خود نداشته و سال‌ها به‌صورت سنتی در زمینه تولید فعال بودند هم بر این باورند که می‌توانند با توسعه آموزش‌های مهارتی، مدیریتی و صنعتی چرخ‌های تولید کارخانه خود را بهتر و سریع‌تر از قبل بچرخانند.  
همین نگاه دانش‌محور هم سبب شده تا دفتر آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز برنامه‌های خود برای سال جدید پربارتر از همیشه کند و برای سال 96 برگزاری دوره‌های آموزشی برای صنعت کشور را 7 برابر افزایش دهد.  
محمدرضا خان‌محمدی، مدیرکل دفتر آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره رابطه خوب دانشگاه و صنعت و برنامه های سال جدید در بخش آموزش به شاتا گفت: برنامه‌های زیادی برای سال 96 در حوزه آموزش، پژوهش و فناوری در نظر گرفته‌شده است. با توجه به اینکه بهره‌وری در رشد اقتصادی و ارزش‌افزوده تمام کشورها نقش ویژه‌ای دارد توجه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در سال 96 به موضوع بهره‌وری است.
خان محمدی با اشاره به اینکه  این بهره‌وری در سال آینده از مسیرهای متعددی دنبال می‌شود افزود: در صنعت یکی از معیارهای بهره‌وری آموزش‌های مهارتی، مدیریتی، کارشناسی و حرفه‌ای است که به صورت مجازی، حضوری، رسانه جمعی و... در سال 95 انجام‌شده و در سال آینده نیز تداوم خواهد داشت.  
وی یکی دیگر از برنامه‌های ویژه در سال آینده را ایجاد و تقویت پل ارتباطی موسسات آموزشی، پژوهشی و علمی با واحدهای صنعتی با هدف ارتقا سطح علمی و کسب دانش فنی تولید محصولات متنوع در بخش‌های مختلف صنعتی دانست و اظهار کرد:در سال 95 توفیق خوبی در بخش آموزش داشتیم. هدف‌گذاری برای این سال 2 میلیون نفر ساعت بود که در اجرای سیاست‌های آموزشی وزارت صنعت، معدن و تجارت این رقم بیش از میزان برنامه‌ریزی‌شده هم بوده است. درسال گذشته بیش از یک‌میلیون و 14 هزار نفر ساعت دوره آموزشی عمومی و مهارتی برای فعالان صنعتی کشور با همکاری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها برگزارشده و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه نیز بیش از 2 میلیون و 606 هزار نفر ساعت دوره برای صنعتگران برگزار کرده‌اند.  
این مقام مسوول درباره های برنامه های آموزشی سال جدید گفت:برای امسال 15 میلیون نفر ساعت آموزش برای بخش صنعت کشور هدف‌گذاری شده است. یکی از اقدامات مهمی که در سال گذشته انجام دادیم و وقت زیادی هم برای این موضوع صرف شد تدوین برنامه جامع آموزشی وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که این برنامه با استفاده از نظرات کارشناسان آموزشی، صاحب نظران بخش دانش و فناوری، فعالان صنعتی و معدنی و سایر گروه‌های مرتبط تدوین‌شده و برنامه‌ها، فرصت‌ها، نیازها و نحوه ارائه آموزش‌ها در آن دیده‌شده است.  
به گفته خان محمدی استفاده از روش‌های نوین آموزش در بخش صنعت و استفاده از ظرفیت‌های استانی و ملی در حوزه آموزش و پژوهش از جمله نکاتی است که در این برنامه جامع دیده‌شده است.  
وی تاکید کرد:علاوه بر آموزش‌های برنامه‌ریزی‌شده بخشی از آموزش‌های نو در حوزه طراحی مهندسی، تحقیق و توسعه و نوآوری و آموزش‌هایی که بامطالعه تطبیقی تعیین‌شده نیز در فهرست آموزش‌های موردنیاز سال 96 گنجانده شده که همه این آموزش‌ها برای رسیدن به هدف نهایی یعنی ارتقاء بهره‌وری است.  
وی تصریح کرد:برای آنکه به حداقل بهره‌وری مطلوب برسیم به 100 میلیون نفر ساعت آموزش نیاز داریم. به عبارت دیگر اگر در کشور 10 نفر ساعت آموزش برای افراد شاغل در هر واحد صنعتی، معدنی، تجاری و صنفی برگزار کنیم می‌توانیم به حداقل‌های موردنیاز در موضوع بهره‌وری برسیم.
 مدیرکل دفتر آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود:امسال با سرعت بیشتری نسبت به سال جاری در مسیر آموزش و پژوهش حرکت خواهیم کرد. بخشی از چالش‌های موجود در این حوزه را در سال گذشته حل کردیم و کارهای برای سال جدید آسان‌تر شده است.  
وی درباره افق پیش روی وزارت صنعت،معدن و تجارت نیز یادآور شد:برای سال 97 هم سناریویی داریم که 50 میلیون نفر ساعت آموزش را ساماندهی کرده‌ایم و با افزایش تلاش‌ها در مسیر آموزش  ان شاا... تا سال 1399 می‌توانیم به هدف‌گذاری‌های انجام‌شده و آموزش 100 میلیون نفر ساعت برسیم.  
خان محمدی یادآور شد: وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغیه‌های متعددی برای حمایت از بخش آموزش صادر کرده و با توجه به اینکه سازمان های توسعه ای هم در زمینه آموزش فعالیت می کنند با هدف ساماندهی آموزش ها شورای سیاست‌گذاری آموزش، پژوهش و فناوری را راه‌اندازی کردیم و در این راستا مقرر شد هر فعالیت آموزشی که توسط شرکت‌های مختلف در حوزه صنعت انجام می‌شود باید به تایید این شورا برسد.  
به گفته خان محمدی با این رویکرد سایت‌های آموزشی نه تنها تعطیل نمی‌شوند بلکه شاهد تقویت و توسعه خواهند بود. هیچ دخالتی در کار سازمان توسعه‌ای صورت نمی‌گیرد بلکه در حد امکان برای برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی کمک‌های بودجه‌ای و.... از سوی شورای سیاستگذاری انجام می‌شود.  
مدیرکل دفتر آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد:هدف این شورا این است که آموزش‌ها اثربخش و همسو با نیازهای بخش صنعت باشد. همچنین این شورا نمی‌تواند آموزش‌هایی را تایید کند که اساتید در آن‌ها از منابع و جزوات 10 سال قبل استفاده می‌کنند. به همین خاطر تلاش کرده‌ایم با نظارت این شورا آموزش‌ها را از نظر کیفی و کمی به روز و اثربخش کنیم.  
این مقام مسوول با رد ادعای منتقدان درباره عدم ارتباط صنعت و دانشگاه امضای تفاهم نامه های مشترک و همکاری های مستمر وزارت صنعت،معدن و تجارت با دانشگاه های مختلف و معتبر را از جمله برنامه های مهم اجرا شده توسط دولت دانست و افزود:در بخش امضای تفاهم‌نامه بین وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال‌های قبل اقدامات زیادی انجام و تفاهم‌نامه‌های متعددی امضاشده بود. اما برخی از این تفاهم‌نامه‌های قابلیت اجرا نداشتند. به عنوان مثال موضوع طرح پسادکترای صنعتی که در قالب آن فرصت مطالعاتی صنعتی به فارغ‌التحصیلان دکترا داده می‌شد یکی از همین تفاهم‌نامه‌های غیر قابل اجرا بود.
خان محمدی ادامه داد: بر اساس این تفاهم‌نامه افراد می‌توانستند در واحدهای صنعتی به مدت یکسال فعالیت کرده و دستمزد یک‌ساله خود را از واحد صنعتی دریافت کنند اما در عمل این مسئله قابل اجرا نبود چراکه واحدهای صنعتی شناختی نسبت به فارغ‌التحصیلان نداشته و از پرداخت دستمزد به آنان واهمه داشتند. در واقع گاه دیده می‌شد یک فارغ‌التحصیل که در طول یک سال رقمی معادل 100 میلیون تومان از واحد صنعتی دستمزد می‌گرفت حتی 10 میلیون تومان نیز برای آن واحد صنعتی کارایی و سود نداشت.  
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در این بخش گفت:اقدام اصلی که انجام شد اصلاح برخی از این تفاهمنامه‌ها بود تا بتوانند قابیلت اجرایی پیدا کنند. از سوی دیگر علاوه بر اصلاح آئین‌نامه‌ها در زمینه طرح‌های جدید و تفاهم‌نامه‌های جدید نیز اقدامات خوبی انجام شد. اجرای طرح کارآموزی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و امضاء تفاهم‌نامه با وزارت بهداشت، درمان و آموزشی پزشکی در بخش صنعت سلامت و نیز تفاهم‌نامه با وزارت نیرو از جمله این برنامه‌ها بود.  
مدیرکل دفتر آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت یادآور شد:یکی دیگر از اقدامات عضویت دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد اسلامی در شورای سیاست گذاری آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. در همین راستا در تلاشیم تا کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری را در استان‌ها نیز راه‌اندازی کنیم و معاونان پژوهشی دانشگاه‌ها در هر استان به عنوان مشاوران سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها در این کارگروه‌ها حاضرشده و برنامه‌ریزی‌های آموزش، پژوهش و فناوری به صورت استانی انجام شود.  
به گفته خان محمدی  در حال حاضر برنامه‌ریزی کرده‌ایم که سایت جدیدی راه‌اندازی شود و در آن همه برنامه‌های آموزش، پژوهش و فناوری شفاف درج‌شده باشد. در این سایت علاوه بر اطلاع‌رسانی از زمینه‌های علمی و پژوهشی از همه‌کسانی که در سراسر کشور متقاضی بخش پژوهش هستند حمایت خواهد شد و فرصت‌ها برای فعالان علمی و پژوهشی سراسر کشور به طور یکسان فراهم می‌شود.  
این مدیر ارشد بخش آموزش صنعت،معدن و تجارت ادامه داد:در سال 95 از جمله اقداماتی که در بخش همراهی دانشگاه‌ها با بخش صنعت انجام دادیم معرفی فرصت‌های مطالعاتی به برخی دانشگاه‌ها بود. تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه آزاد امضا شده و رها شده بود که دوباره عملیاتی شد و چند برنامه پژوهشی و صنعتی مشترک با این دانشگاه امسال اجرایی می‌شود.
خان محمدی افزود:آموزش‌های موردی و پراکنده را مدت هاست که تعطیل کرده‌ایم و با توجه به اینکه در سال 97 ماموریت آموزشی سنگینی بر دوش وزارت صنعت، معدن و تجارت است امسال با دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و علمی و مجموعه‌هایی که واجد شرایط آموزش به نیروهای بخش صنعت هستند ارتباطات بیشتری خواهیم داشت تا بتوانیم به اهداف آموزشی خود برسیم.  
وی با قدردانی از وزیر صنعت،معدن و تجارت و دست اندرکاران بخش آموزش و پژوهش و نیز مدیران و اساتید دانشگاه ها تاکید کرد: در  اگر امروز توانسته‌ایم 3 میلیون و 620 هزار نفر از صنعتگران را آموزش دهیم حاصل تلاش این افراد و دولت تدبیر و امید بوده و ان شاا... در سال 96 و 97 با جدیت و تلاش بیشتر و بهره‌گیری از تجربیات ارزنده‌ای که اندوخته‌ایم به اهداف از پیش تعیین‌شده خواهیم رسید.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد