صنایع معدنی

صدور ۷ میلیارد دلار کالای معدنی و صنایع معدنی در سال ۹۵

صدور ۷ میلیارد دلار کالای معدنی و صنایع معدنی در سال ۹۵
پایگاه خبری معدن نیوز -ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در حالی که در سال گذشته به بیش از ۷ میلیارد دلار رسید، زنجیره فولاد نیز شاهد رکورد شکنی صادرات شد هم چنین در سال ۱۳۹۵ شرکت های فولادی بیش از ۶ میلیون و ۶۰۰هزار تن از تولیدات خود را روانه بازارهای هدف کردند.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز آمارهای گمرک جمهوری اسلامی نشان می دهد از ابتدای فروردین تا پایان اسفند سال گذشته، 57 میلیون و 648 هزار و 164 تن انواع محصولات معدنی شامل محصولات زنجیره فولاد، مس، آلومینیوم، سیمان، سرب، روی، فلزات و سنگ های گرانبها، زغال سنگ و کک، انواع فرو، کروم، مولیبدن، تیتان، میکا، نیکل، آنتیموان، انواع سنگ و غیره صادر شد.
میزان ارزش این محصولات صادر شده نیز بیش از 7 میلیارد بوده است. میزان صادرات محصولات معدنی طی سال 95 در مقایسه با سال 94، از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 38 درصد و 17 درصد رشد یافت.
 طی 12 ماه سال قبل بیش از 7 میلیارد دلار از تولیدات این بخش روانه بازارهای هدف شد.
صادرات این بخش از اقتصاد کشور، سهم 44درصدی از نظر وزنی و سهم 16درصدی از نظر ارزشی از کل تجارت خارجی را به دست آورد.
 بیشترین صادرات از نظر ارزشی، مربوط به زنجیره فولاد و صنایع پایین دستی با 2 میلیارد و 699 میلیون دلار و کمترین میزان مربوط به آنتیموان بوده است.
طی سال گذشته بیش از 6میلیون و 600هزار تن فولاد صادر شد که چنین رقمی در تاریخ صادرات کشور بی سابقه است. کاهش واردات در بخش واردات، 5 میلیون و 892 هزار و 591 تن انواع محصولات معدنی به ارزش 3 میلیارد و 743 میلیون دلار وارد کشور شد که که در مقایسه با مدت مشابه سال 94 از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 26 درصد و 17 درصد کاهش نشان می دهد.
بیشترین میزان واردات از نظر وزنی متعلق به زنجیره فولاد و محصولات پایین دستی با 4 میلیون و 16 هزار و 937 تن و کمترین حجم به زنجیره مولیبدن با 75 تن اختصاص داشته است.
 از نظر ارزشی نیز، بیشترین واردات مربوط به زنجیره فولاد و صنایع پایین دستی با 2 میلیارد و 533 میلیون دلار و کمترین به زنجیره مولیبدن بوده است.
میزان واردات زنجیره فولاد از نظر تناژ و ارزشی به ترتیب کاهش 16 درصدی و 17درصدی را به ثبت رساند. سهم بخش واردات از تجارت خارجی کشور در سال 95 از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب 18 درصد و 8 درصد بوده است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد