معدن

تغییر رویکرد فعالیت های معدنی در دولت یازدهم

تغییر رویکرد فعالیت های معدنی در دولت یازدهم
پایگاه خبری معدن نیوز-مهم ترین تغییر رویکرد فعالیت های معدنی در دولت یازدهم همانا آزاد دسازی پهنه های معدنی بود.
  بزرگنمايي:

به گزارش معدن نیوز با انجام آزاد سازی پهنه های معدنی علاوه بر اشتغال زایی در بخش معدن  به ذخایر معدنی جدید به ویژه فلزی دست یافتیم و معدنکاران از حالت بلاتکلیفی خارج شده و اقدامات معدنی سیستماتیک شد.
لذا با آغاز سال 96 در اجرای سیاست های توسعه و گسترش فعالیت های معدنی، آزادسازی 19پهنه های معدنی سراسر کشور پس از کسر مناطق امید بخش شناسایی شده، آزادسازی شد.  

بزرگترین اکتشافات سیستماتیک در دولت یازدهم رقم خورد
معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت  در این باره  به شاتا گفت: قبل از استقرار دولت یازدهم تعداد زیادی از معادن دارای پروانه معدنی بوده اما هیچ اقدامی انجام نداده و فعالیتی نداشته اند.
« جعفر سرقینی » با بیان این مطلب ، افزود : بررسی ها در زمینه فعالیت شاخص اکتشاف مواد معدنی نشان می دهد که، بزرگترین اکتشافات سیستماتیک در دولت یازدهم رقم خورد که پهنه های معدنی در اختیار بهره برداران دولتی و خصوصی قرار گرفت .

فراهم شدن زیرساخت های قانونی توسعه معادن در دولت یازدهم
معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعتف معدن وتجارت گفت : از روزی که دولت یازدهم مستقر شده تلاش کرده تا زیر ساخت های قانونی توسعه معادن را فراهم نموده و آزاد سازی طرح های معدنی معطل مانده دولت نهم و دهم را با سرعت بیشتری به انجام رساند.
به گفته سرقینی ؛ تا پایان سال 95 از 127 پهنه معدنی آماده واگذاری، 100 پهنه تاکنون واگذار شده است .
وی تصریح کرد :آزادسازی محدوده های بلاتکلیف برای اکتشافات معدنی، موجب شد تا 127 پهنه با مساحت 485 هزار کیلومتر مربع کشف شود که بخشی از عملیات اکتشافی اولیه توسط سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور انجام شد.
معاون امور معادن وصنایع معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت  یادآور شد : هم چنین ارایه مجوز به معدنکاران واقعی به کمک شورای عالی معادن نیز با شرایط بهتری انجام می شود.
سرقینی افزود: اکنون که دو سال از زمان آزاد سازی پهنه ها سپری شده، به یقین چند معدن بزرگ مقیاس فلزی برای کشور کشف خواهد شد و به این ترتیب دستاورد مهمی را به دنبال خواهد داشت .
معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت : یکی از دستاوردهای دولت یازدهم در بخش معدن افزایش 1.5 میلیارد تنی ذخیره قطعی فلزی جدید است و درعین حال ذخیره قطعی اکتشافی از سالهای دور حدود 50 میلیارد تن ثبت شده بود.
برپایه این گزارش ، در گزارش 100 روزه وزارت صنعت، معدن وتجارت در ابتدای دولت یازدهم  امروزه در انتهای این دولت شاهد آزاد سازی بیش از 80 درصد از پهنه های  بلوکه شده برای توسعه فعالیت های اکتشافی و سرمایه گذاریهای جدید معدنی کشور هستیم.

شفاف سازی در بخش معدن با راه اندازی سامانه کاداستر
برهمین اساس؛  « اسدالله کشاورز باحقیقت » مدیر کل دفتر امور اکتشافات معدنی وزارت صنعت، معدن وتجارت گفت: شفاف سازی در بخش معدن با راه اندازی سامانه کاداستر معدنی محقق شد .
به گفته کشاورز ؛ هم اکنون 128 پهنه اکتشافی به مساحت 486 هزار کیلومتر مربع در سطح کشور تعریف شده است که از این تعداد تا کنون 104 پهنه به مساحت 410 هزار کیلومتر مربع به اشخاص حقوقی واگذار شده است.
وی تصریح کرد : با آغاز آزاد سازی پهنه های معدنی و باز شدن کاداستر معدنی در زمان های مقرر افراد می توانند نسبت به ثبت محدوده های معدنی اقدام کنند.

صلاحیت مالی و فنی شرط واگذاری پهنه معدنی  
در بخش دیگری از این گزارش آمده است : « حسین نکاحی » رییس سازمان نظام مهندسی معدن استان خراسان رضوی بر این عقیده است که تنها کسانی که دارای صلاحیت های مالی و فنی هستند می توانند امکان ثبت محدوده های معدنی را داشته باشند .
به گفته نکاحی ؛ بدیهی است که با آزاد سازی محدوده های معدنی می بایست اشتغال زایی لازم حاصل شود.

افزایش ظرفیت های معدنی تا 50 درصد وضع موجود
برپایه این گزارش ؛ « مهدی کرباسیان »  رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: باتوجه به ظرفیت های بالای ایران در بخش معدن برای سرمایه گذاری، در صورت اکتشافات وسیع قادر خواهیم بود ظرفیت های معدنی را تا 50 درصد افزایش دهیم.
به گفته کرباسیان ؛ هم اکنون از میان پهنه اکتشاف250 هزار کیلومتر مربع ، حدود 50 هزار کیلیومتر مربع آن انتخاب شده و 200 هزار کیلومتر مابقی را به به وزارت صنعت، معدن وتجارت اعلام کردیم که می توانند آنها را آزاد سازی نمایند که این کار در حال انجام است.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد