آلومینیوم و مس

تولید مس ۳ ماهه اول سال ۲۰۱۷ شرکت واله، بالغ بر ۱۰۹ هزار تن بود

تولید مس ۳ ماهه اول سال ۲۰۱۷ شرکت واله، بالغ بر ۱۰۹ هزار تن بود
پایگاه خبری معدن نیوز- به‌رغم مشکلاتی که واحدهای معدنی شرکت برزیلی واله در برزیل و کانادا تجربه کردند، انتظار می‌رود که پیش‌بینی تولید سال ۲۰۱۷ شرکت دور از دسترس نباشد.
  بزرگنمايي:

 به‌ رغم مشکلاتی که واحدهای معدنی شرکت برزیلی واله در برزیل و کانادا تجربه کردند، انتظار می‌رود که پیش‌بینی تولید سال 2017 شرکت دور از دسترس نباشد. واحد سالوبوی برزیل با تعمیرات پیش‌بینی نشده در کارخانه و واحد وویسیزبی کانادا با مشکلات لجستیک ناشی از تغییرات جوی روبه‌رو بودند. در مجموع عملکرد 3 ماهه این شرکت نسبت به فصل اول و آخر سال 2016، به ترتیب 2.5 و 11 درصد کاهش داشت.

به گزارش معدن نیوز شرکت چندملیتی واله در برزیل که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های معدنی در سراسر جهان است، از تولیدکنندگان مس نیز به‌شمار می‌رود. سهام‌دار عمده واله، شرکت واله‌پار با 33.7 درصد سهام است. باقی سهام این شرکت میان سرمایه‌گذاران خارجی، برزیلی و دولت برزیل تقسیم شده است که هر گروه به‌ترتیب 47.1، 13.9 و 5.3 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند. محصولات این شرکت به ترتیب حجم تولید، سنگ آهن، گندله، سنگ منگنز، زغال‌سنگ، نیکل، مس، کبالت و طلا است.

دارایی‌های معدنی مس این شرکت در 3 کشور برزیل، کانادا و زامبیا واقع شده است. دو معدن سوسگو و سالوبو در برزیل و معادن سودبوری (مجتمع سودبوری خود متشکل از 6 معدن است)، تامپسون و وویسیزبی در کانادا هستند. معدن لوبامبه در زامبیا نیز به‌طور مساوی بین شرکت برزیلی واله و شرکت معدنی رنگین‌کمان آفریقا تقسیم شده است. مجموع سهام این 2 شرکت از این معدن 80 درصد بوده و 20 درصد دیگر آن متعلق به هولدینگ سرمایه‌گذاری ZCCM است.

کل تولید مس شرکت واله در فصل اول سال 2017، به حدود 109 هزار تن رسید که نسبت به همین دوره از سال گذشته، کاهش 2.5 درصدی داشت و در مقایسه با فصل قبل آن (یعنی فصل آخر سال 2016) نیز حدود 11 درصد افت کرد. دلیل اصلی افت سطح تولید شرکت واله در 3 ماهه اول سال 2017، کاهش حجم تولید مجتمع سودبوری به دلیل تعطیلی یکی از معادن این مجتمع و همچنین فعالیت‌های تعمیر و نگهداری در برخی از معادن این شرکت بود. نمودار 1، میزان تولید مس واحدهای مختلف شرکت برزیلی واله را در فصل اول سال 2017 نشان می‌دهد و با فصل اول و آخر سال 2016 مقایسه می‌کند.

 
همانطور که در این نمودار مشاهده می‌شود، مجموع تولید واحدهای برزیل در مجموع 67 هزار 500 تن مس محتوی کنسانتره بود. معدن سوسگو، به دلیل عملکرد بهترش که حاصل بهبود نرخ بهره‌برداری، بهره‌وری و عیار بیشتر مس بود، نسبت به فصل اول و آخر سال 2016، به ترتیب حدود 11.7 و 10.7 درصد رشد داشت. در مقابل معدن سالوبو به علت مواجهه با تعمیرات پیش‌بینی نشده در کارخانه در ماه فوریه 2017 و همچنین عیار کمتر مس، با کاهش تولید رو‌به‌رو شد. تولید این واحد نسبت به فصل اول سال 2016، حدود 3.6 درصد رشد و نسبت به فصل آخر 2016، حدود 14.5 درصد کاهش داشت. با این وجود، جنیفر ماکی، رییس بخش فلزات پایه شرکت واله بیان کرد: به‌رغم مشکلات موقتی پیش آمده در اوایل سال 2017 برای معدن سالوبو، این واحد به پیش‌بینی 200 هزار تنی تولید سال 2017، دست خواهد یافت.

واحد سالوبو، ظرفیت تولید خود را در سال گذشته دوبرابر کرده و به 200 هزار تن رسانده است. علاوه بر این، پروژه توسعه سالوبوی 3 هنوز در مرحله مطالعات امکان‌سنجی است و حدودا یک سال دیگر به زمان نیاز دارد. تصمیم‌گیری این شرکت برای سرمایه‌گذاری در این واحد از نیمه دوم سال 2018 اجرایی خواهد شد. این پروژه، به دلیل معاملات بلندمدت فروش محصول در سالوبو، سرمایه‌گذاری کم‌هزینه‌ای محسوب می‌شود.

علاوه بر معادن مس برزیل، واحدهای معدنی واقع در کانادا در 3 ماهه اول سال 2017، در مجموع حدود 35 هزار 900 تن تولید مس محتوی کنسانتره داشتند که عملکرد همه آن‌ها نسبت به فصل اول و آخر سال گذشته، ضعیف‌تر بود. تولید مجتمع سودبوری که حدود 26 هزار 500 تن بود، به ترتیب به میزان 14.2 و 17.7 درصد نسبت به فصل اول و آخر سال 2016 کاهش داشت. عامل اصلی عملکرد ضعیف‌تر این واحد را می‌توان به تعطیلی یکی از معادن این مجتمع نسبت داد. واحد وویسیزبی نیز با تولید 9 هزار 100 تن مس، حدود 16.7 درصد نسبت به فصل اول سال 2016 رشد و 17.3 درصد نسبت به فصل آخر سال گذشته کاهش نشان داد. تولید مس در این مجتمع به‌طور قابل ملاحظه‌ای به تغییرات جوی این منطقه بستگی دارد که با پشت سر گذاشتن زمستانی سخت، محدودیت‌های لجستیک قابل توجهی را برای این مجتمع به همراه داشت. با این وجود، تولید این مجتمع در حال حاضر با سرعت پیش‌بینی شده ادامه می‌یابد.

در نهایت، واحد لوبامبه در زامبیا نیز با تولید حدود 3 هزار 800 تن مس محتوی کنسانتره، سهم حدود یک هزار و 500 تنی را برای شرکت واله به همراه داشت. 


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد