اخبار استان ها

ذوب آهن با اتخاذ استراتژی های ترکیبی به سمت شکوفایی حرکت می کند

ذوب آهن با اتخاذ استراتژی های ترکیبی به سمت شکوفایی حرکت می کند
پایگاه خبری معدن نیوز- صنعت فولاد در جهان و ایران هم اکنون با چالش های بسیاری مواجه است که افزایش گرایش به صادرات در کشورهای تولید کننده فولاد ،‌ کاهش مصرف داخلی فولاد در چین و ‌میل به صادرات واحدهای فولاد سازی در کشور مذکور و کاهش قیمت نفت از جمله مهمترین این چالش ها در سطح جهانی است .
  بزرگنمايي:

صنعت فولاد در جهان و ایران هم اکنون با چالش های بسیاری مواجه است که افزایش گرایش به صادرات در کشورهای تولید کننده فولاد ،‌ کاهش مصرف داخلی فولاد در چین و ‌میل به صادرات واحدهای فولاد سازی در کشور مذکور و کاهش قیمت نفت از جمله مهمترین این چالش ها در سطح جهانی است . در داخل کشور نیز با توجه به رکود صنعت ساخت و ساز و اختصاص بودجه های عمرانی به طرح های بالای 70 درصد ، در عمل شرکت های فولادی به ویژه تولید کنندگان مقاطع ساختمانی و در صدر آنها ذوب آهن اصفهان را با مشکلات بسیاری مواجه ساخته است .  ضمن اینکه افزایش چشمگیر و بی سابقه قیمت زغال سنگ در سال گذشته، هزینه مواد اولیه را برای ذوب آهن بسیار افزایش داد . البته ذوب آهن با تکیه بر تجربه نیم قرنی خود در برابر این چالشها  موضع انفعالی نداشته و با اتخاذ استراتژی های ترکیبی از جمله تولید محصولات جدید ( تیرآهن بال پهن ، آرک و ...) ، ارتقاء دستیابی به بازارهای بین المللی و توسعه صادرات ،  مدیریت مــوثر هزینه ها، برنامه ریزی و اجرای  پروژه  تولید ریل ، انجام پروژه های بهبود و با به بهره برداری رساندن چندین طرح موثر ، توانسته جایگاه خود را در عرضه جهانی و داخلی حفظ نماید .

به گزارش معدن نیوز تلاشگران ذوب آهن اصفهان در سال جاری که با تدبیر مقام معظم رهبری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی ، تولید و اشتغال نام گرفته است ،  با همت جهادگونه و حاکمیت تفکر بسیجی درجهت تحقق منویات معظم له تلاش مضاعف نموده اند تا ضمن حفظ اشتغال و افزایش تولید در این مجتمع عظیم صنعتی ، بتوانند با تولید محصولات خاص و صادرات آن به بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای اروپایی ، نام ایران و تولیدات آن را پرآوازه تر نمایند . در این شرایط حساس با تاکید بر مشکلات مالی این شرکت که ناشی از عوامل مختلف فوق الذکر به ویژه در دوران تحریم می باشد  نادیده گرفتن افتخارات و دستاوردهای این شرکت بوده و همگام با رسانه های بیگانه موجب تضعیف تولید ملی و اقتصاد مقاومتی فراهم شد .

از جمله عمده ترین فعالیت های صورت گرفته در ذوب آهن در سال 95  و سال جاری می توان به بومی سازی قطعات و تجهیزات و انجام پروژه های قراردادی توسط نیروهای داخلی به جای استفاده از پیمانکاران خارجی ، طراحی و تولید محصولات جدید از جمله ریل ملی راه آهن ، کلاف های صنعتی با مارک فولادهای سری SAE ،  ناودانی های بال شیبدار سایز 18 و 20 ،  نبشی بال مساوی سایز 6  ، میلگردهای آجدار مطابق استاندارد BS 4449 (2005) و همچنین انجام ممیزی مقدماتی شرکت CARES به منظور کسب گواهینامه CARES و  تولید محصولات صادراتی اشاره نمود .

در شرایط فعلی که حاشیه سود فولادسازان به شدت کاهش یافته ،‌تلاش برای کاهش هزینه ها برای افزایش قدرت رقابتی ذوب آهن یکی از اولویت های اصلی این شرکت است که در این راستا اقدامات گسترده ای از جمله مدیریت هزینه ها ،‌کاهش مصرف کک در کوره بلند ، تغییر در مواد مصرفی در کل خطوط و کاهش ضایعات صورت گرفته است .

ذوب آهن اصفهان در میان مدت و بلند مدت طرح هایی را دنبال می نماید که  منجر به تحول اقتصادی این شرکت می شود . یکی از پروژه های اصلی که اجرای آن همیشه در ذوب آهن دنبال می شد اما به دلایل مختلف امکان پذیر نگردید ، طرح تزریق پودر زغال به کوره بلند (PCI)است که خوشبختانه این طرح آغاز شده و با سرعتی فراتر از برنامه در حال پیشرفت است . این طرح که هزینه مواد اولیه ذوب‌آهن را بسیارکاهش می دهد تاکنون 21 درصد پیشرفت داشته و تا آذرماه سال جاری به بهره برداری می رسد .

علاوه بر پروژه های ذکر شده ،  برنامه ریزی برای کاهش HMR در کنورتورها ، برنامه ریزی برای  تولید گندله در ذوب آهن و طی مراحل نهایی خط تولید تیرآهن H دیگر پروژه های این شرکت است که در سال جاری در حال پیگیری می باشند .

 ارتقای بهره وری منابع انسانی از طریق  بازنگری ساختار سازمانی شرکت نیز آغاز شده و افزایش سودآوری و ارزش سهام نیز در این شرکت مورد توجه ویژه قرار دارد . در این راستا مدیریت اثربخش بازارگردانی سهام به منظور کنترل تغییرات قیمت ،‌ بررسی و انجام سرمایه گذاری در زنجیره ارزش فولاد ،  برنامه ریزی جهت کاهش بدهی های بهره دار ، استقرار سیستم ارزیابی بانکها و موسسات مالی و تفاهم و تعامل با بانک های بزرگ  انجام می شود .

در شرایط کنونی که بارکود بازار داخلی مواجه هستیم ، سیاست های جدیدی در امر فروش دنبال می شود که  گسترش بازارهای فروش محصولات و تنوع بخشی  شیوه های فروش و ارائه  بهتر خدمات  پس از فروش مشتریان ، افزایش فروش محصولات جانبی  ، برنامه ریزی جهت فروش فرآورده های جدید و با ارزش افزوده  بالا از قبیل تیرآهن های بال پهن، انواع  کلاف های صنعتی،  ریل و آرک تونلی ،حفظ و بهبود سهم بازار داخلی شرکت و افزایش میزان فروش صادراتی ، تلاش جهت دستیابی  به بازارهای جدید صادراتی بخشی از این سیاست هاست که بسیاری از آنها اجرایی شده است . حاصل این سیاست ها افزایش صد درصدی میزان صادارت محصولات این شرکت در سال 95 بود که صادرات این شرکت را به حدود 700 هزار تن رساند و پس از سالها ، صادرات تیرآهن به کشورهای اروپایی از سرگرفته شد . در این راستا برنامه ذوب آهن اصفهان در سال 96 دست یابی به صادرات یک میلیون تنی است . ضمن اینکه با توجه به شرایط بازار ، امکان صادرات 500 هزار تن چدن به کشورهای اروپایی فراهم شده است که در سال جاری با راه اندازی مجدد کوره شماره یک انجام می شود .

یکی از اقدامات مهم برای کاهش بدهی های ذوب آهن ، کسب موافقت دولت جهت تهاتر بدهی این شرکت به دولت از محل مطالبات سازمان تأمین اجتماعی به مبلغ 7 هزار و 600 میلیارد ریال می باشد که این امر در مراحل نهایی است و نیاز به مصوبه هیات وزیران دارد . این امر شرایطی فراهم می کند که موجب افزایش تعامل و همکاری بانک ها با ذوب آهن می گردد و گام مهمی در جهت حل و فصل مشکلات مالی این شرکت خواهد بود .

شرکت ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین تولید کننده فولاد در ایران در راستای خط مشی زیست محیطی خود و تعهد مدیریت عالی شرکت مبنی بر حفظ و صیانت از محیط زیست از سال 1388 تا کنون با صرف هزینه های بسیار هنگفت ( بالغ بر 400 میلیارد تومان) اقدام به تعریف و اجرای پروژه های زیست محیطی در قالب طرح های بازسازی، بهسازی و نوسازی در بخش های هوا، آب ، پساب و پسماند نموده است. یکی از مهمترین پروژه های زیست محیطی ذوب آهن که در سال 95 به ثمر رسید و گام مهمی در راستای تبدیل شدن این شرکت به صنعت سبز محسوب می گردد ، پروژه بازسازی و بهسازی سیستم تصفیه غبار کنورتورها می باشد که با توان کارکنان ذوب‌آهن انجام شد . این شرکت با توجه به بحران آب ، جهت کاهش مصرف آب اقدامات گسترده ای انجام داده است به نحوی که این شرکت  طی سالهای78-  77 به ازای  تولید هر تن فولاد  حدود 15 متر مکعب آب از رودخانه برداشت می نمود اما این رقم هم اکنون به 6  متر مکعب کاهش یافت که نشان دهنده کاهش حدود 50 درصدی برداشت آب می باشد .

فضای سبز اصفهان با احداث و نگهداری حدود 16 هزار و 500 هکتار فضای سبز ، خدمات بسیار ارزنده ای به منطقه و کشور ارائه کرده است . در یک مطالعه پژوهشی ارزش مادی ترسیب کربن  انجام شده توسط این مجموعه بیش از 520 میلیون دلار برآورد شده است  که این رقم از نظر فاکتورهای زیست محیطی جهانی رقم بسیار بسیار ارزشمندی است و گام موثری در جبران دی اکسید کربن تولید شده در فرآیندهای صنعتی ذوب آهن اصفهان به شمار می رود .

 امید است با تکیه بر اقدامات صورت گرفته و برنامه های پیش رو و همچنین اهتمام مسئولین مربوطه درخصوص اتخاذ تدابیر وسیاست های تولید محور ، جلوگیری از واردات بی رویه ، نظارت بیشتر بر کیفیت و استاندارد محصولات تولیدی و وارداتی ، افزایش تعرفه واردات و .... شاهد شکوفایی مجدد صنعت فولاد کشور باشیم .


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد