آلومینیوم و مس

مودی پیش‌بینی کرد

بازار باثبات فلزات اساسی در یک‌سال آینده

بازار باثبات فلزات اساسی در یک‌سال آینده
پایگاه خبری معدن نیوز- موسسه مودی انتظار دارد بازار فلزات پایه به‌دلیل تداوم رشد اقتصادی و صنعتی در بازارهای بزرگ دنیا، از پشتیبانی مناسبی برخوردار بوده و اکثر فلزات، دوره باثباتی را طی یک‌سال آینده یا یک‌ونیم سال آینده تجربه کنند.
  بزرگنمايي:

موسسه مودی انتظار دارد بازار فلزات پایه به‌دلیل تداوم رشد اقتصادی و صنعتی در بازارهای بزرگ دنیا، از پشتیبانی مناسبی برخوردار بوده و اکثر فلزات، دوره باثباتی را طی یک‌سال آینده یا یک‌ونیم سال آینده تجربه کنند.
به گزارش معدن نیوز موسسه خدمات مالی و سرمایه‌گذاری مودی (Moody) که یکی از معروف‌ترین موسسات رتبه‌بندی اعتباری جهان به شمار می‌رود در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی میزان رشد اقتصادی چین، اتحادیه اروپا و آمریکا بر بازار فلزات اساسی طی یک‌سال آینده پرداخته است. همچنین، این موسسه در گزارش خود، در کنار پایداری و ثبات برای بازار فلزات اساسی به‌ویژه فلز سرخ، به طرح چالش‌های پیش ‌روی این بازار بزرگ نیز پرداخته است.
براساس این گزارش، این موسسه، عرضه و تقاضای چین را به‌عنوان عامل اصلی تأثیرگذار بر بازار عنوان کرده است و انتظار دارد با کاهش رشد اقتصادی چین به 6/3درصد (از رقم 6/7درصد سال 2016)، بازار فلزات حمایت مناسبی ازسوی چین دریافت نکند. ولی برخلاف چین، انتظار می‌رود رشد اقتصادی در آمریکا و اروپا افزایش‌یافته و به 2/4درصد در آمریکا و متوسط 3 درصد در میان 20 اقتصاد قدرتمند جهان برسد.
این گزارش‌ می‌افزاید: این موسسه گرچه انتظار دارد قیمت فلزات در نیمه دوم سال جاری افت کند، ولی پیش‌بینی می‌کند افزایش تقاضای ناشی از برنامه‌های توسعه‌ای چین در قالب برنامه‌های حمایتی و رشد تقاضای آمریکا در پی اجرایی شدن برنامه توسعه زیرساخت‌ها، اجازه ندهد که قیمت فلزات به کف قیمتی سال 2016 برسد. از طرفی بی‌ثباتی‌های سیاسی در سطح جهان، به‌عنوان عامل بازدارنده در مقابل رشد قیمتی عمل خواهد کرد. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، انتخابات آلمان، شیلی و چین، ازجمله تحولات سیاسی در یک سال آینده هستند و انتظار می‌رود قوانین تجاری و هزینه کرد در بخش زیرساخت‌های آمریکا نیز با تغییراتی مواجه باشد. در سمت عرضه نیز وقفه‌های معدنی، عامل مهم در دوره موردنظر خواهد بود.
موسسه مودی در بخش دیگری از گزارش خود به چالش‌های پیش روی شرکت‌های معدنی اشاره می‌کند و دراین‌باره می‌نویسد: به‌احتمال‌زیاد شرکت‌های معدنی در آینده مجبور به افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری باشند که این موضوع باید با در نظر گرفتن شرایط جدید مالی شرکت‌ها و در ساختار سرمایه‌ای با ثباتی انجام شود؛ چراکه شرکت‌های معدنی که طی سال‌های گذشته هزینه‌های اکتشافات و توسعه را به‌شدت کاهش داده‌اند، در چند سال بعد با افت عیار و کمبود ذخایر مواجه خواهند بود و همین مسأله شرکت‌ها را به افزایش هزینه‌های سرمایه‌ای در بخش اکتشافات و توسعه نیازمند خواهد کرد که باید با انضباط مالی مناسبی همراه باشد.
این گزارش در پایان به دیگر چالش‌های پیش ‌روی شرکت‌های معدنی اشاره می‌کند و دراین‌باره می‌نویسد: علاوه بر موارد فوق؛ افزایش هزینه انرژی، هزینه‌های حمل و اعتصابات کارگری منجر به افزایش هزینه‌ها و کاهش حاشیه سود صنعت خواهد شد که مدیران صنایع معدنی را با چالش‌های دیگری مواجه خواهد کرد.


   shortlink:  
شرکت فولاد مبارکه
شرکت فولاد هرمزگان
علی بابا
فولاد خوزستان
شرکت فولاد غدیر نی ریز
شرکت سنگ آهن مرکزی ایران
شرکت گهرزمین
فولاد سنگان
آلومینای ایران جاجرم
شرکت صبافولاد